خبرهای داغ:
"شیر مادر" کاملترین تغذیه برای شیرخواران است و نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می­‌شوند از مزایای قابل‌توجهی از لحاظ رشد و تکامل بهره­‌مند می­‌شوند.
کد خبر: ۹۱۶۶۲۴۵
|
۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۰

به گزارش سرویس بسیج جامعه  زنان کشور خبرگزاری بسیج 

"شیر مادر" بهترین و کاملترین تغذیه برای شیرخواران است و فرآورده­‌های مصنوعی اگرچه نیاز شیرخوار را به بسیاری از مواد غذایی تأمین می­‌کنند اما نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می­‌شوند از مزایای قابل توجهی از لحاظ رشد و تکامل بهره­‌مند می­‌شوند؛ از این رو تغذیه با شیر مادر باید تا دو سال نخست زندگی کودک ادامه یابد.

تولید‌کنندگان شیر مصنوعی (شیرخشک) همیشه در تلاش بوده­‌اند تا مقدار و تناسب ترکیبات فرآورده­‌های خود را به شیر مادر نزدیک کنند اما واقعیت این است که ترکیب شیر مادر در طول دوران شیردهی و بسته به نیاز شیرخوار تغییر می‌کند لذا هیچ شیرخشکی نمی­‌تواند مشابه آن باشد.

کودکانی که شیر مادر می­‌خورند کمتر بیمار می­‌شوند

حدود 80 درصد سلول‌های شیر مادر، ماکروفاژها (نوعی گلبول سفید) هستند که باکتری­ها و قارچ­‌ها را از بین می‌برند.

شیرخوارانی که شیر مادر می­‌خورند در برابر بسیاری از بیماری­ها مثل عفونت­های تنفسی، عفونت گوش، سرخک، آنفلوآنزا و بوتولیسم (نوعی بیماری ناشی از باکتری بوتولینوم) محافظت می­‌شوند زیرا آنتی‌بادی­های بدن مادر از طریق شیر به نوزاد منتقل می­‌شود.

تغذیه با شیر مادر نیازهای عاطفی شیرخوار را برآورده می­‌کند

تحقیقات نشان داده احتمال مرگ‌و‌میر در نوزادان نارسی که در آغوش گرفته نشده بودند، بیشتر بوده است؛ تغذیه با شیر مادر آزاد شدن هورمون اکسی‌توسین را در بدن مادر تحریک می­‌کند، به‌علاوه در حال حاضر کاملاً ثابت شده که اکسی‌توسین علاوه بر تحریک انقباضات رحم و جاری شدن شیر، باعث افزایش رفتارهای مادرانه و پیوند عاطفی بین مادر و فرزند می­‌شود.

تغذیه با شیر مادر کودک را در مقابل اسهال محافظت می­‌کند

مطالعات متعدد نشان داده که عفونت­‌های اسهالی در کودکان تغذیه‌شده با شیرخشک بسیار شایع است.

شیر مادر یک آرامبخش طبیعی

شیر مادر به‌دلیل دارا بودن مواد شیمیایی مفید برای یک شیرخوار خسته مانند یک قطره آرام‌بخش عمل می­‌کند حتی اگر کودک به خواب هم نرود، شیرخوردن او توأم با لذت و آرامش خواهد بود.

شیر مادر تسکین­‌دهنده دردهای کودک

شیر مادر حاوی مواد طبیعی مانند اندروفین است که درد را سرکوب می­‌کند؛ گذشته از این، کودک هنگامی که در آغوش مادر است و شیر می­‌خورد کاملاً احساس راحتی و امنیت می­‌کند؛ خیلی از دردها و ناراحتی کودک با چند دقیقه شیرخوردن برطرف می­‌شود.

بهترین کار برای آرام کردن کودک بعد از حالت‌های پراضطراب و تهاجمی مانند واکسیناسیون، در آغوش گرفتن و شیردادن به اوست؛ با این روش کودک هم آرام ­می­‌شود و هم تسکین می‌یابد.

اثر شیر مادر بر تکامل جنسی نوزادان پسر

شیر مادر حاوی هورمون آزادکننده "گنادوتروپین" است که احتمال دارد بر تکامل بیضه­‌های نوزاد پسر تأثیر بگذارد و احتمال فتق را در بزرگسالی کاهش دهد.

مشکلات گوارشی در نوزادان تغذیه‌شده با شیر مادر کمتر است

رفلکس گاستروازوفاژیال (بالا آوردن شیر یابرگشت بیش از حد محتویات معده به مری) که در شیرخواران شایع است از جمله اختلالات گوارشی است که اگر به‌موقع درمان نشود ممکن است باعث التهاب مری شود.

مطالعات نشان داده نوزادانی که شیر مادر می‌خورند کمتر از شیرخوارانی که با شیر خشک تغذیه می­‌شوند دچار این مشکل می­‌شوند همچنین شیر مادر دارای عاملی به‌نام فاکتور رشد اپیدرم است که علاوه بر رشد سایر سلول­های پوششی از جمله سلول­های پوستی، سبب رشد و تکامل سلول­های دیواره روده نیز می­‌شود.

کودکانی که شیر مادر می­‌خورند از هر جهت سالم­تر هستند

طبق تحقیقات انجام‌شده، کودکانی که با شیر مادر تغذیه می­‌شوند نسبت به کودکان تغذیه‌شده با شیرخشک از سلامتی بیشتری برخوردارند و مراجعه پزشکی کمتری دارند لذا والدینشان روزهای کمتری را مجبورند مرخصی بگیرند تا صرف پرستاری برای بهبودی آنان کنند.

  بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران پویا

ارسال نظرات