خبرهای داغ:
موضوع تنها اهانت نوشین جعفری به مقدسات نیست. بلکه مسئله مهمتر این است که فردی تا به این حد نزدیک به برخی از جریانات فرهنگی و سیاسی به مدت طولانی در فضای مجازی اقدامات خارج از عرف و توهین آمیز به اعتقادات مردم ایران می کند اما نظارت کافی در این خصوص انجام نمی گیرد.
کد خبر: ۹۱۶۶۲۲۲
|
۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۲

به گزارش سرویس بسیج جامعه  زنان کشور خبرگزاری بسیج ماجرای بازداشت یک عکاس سینمایی و حمایت برخی از سلبریتی‌های حاشیه دار از وی از جمله اخباری بود که هفته گذشته فضای مجازی را شلوغ کرد. ماجرای یک حساب کاربری توئیتری فیک که توهین به مقدسات را در دستور کار خود داشت و عنادورزی سیاسی را ذیل این اقدام قبیح انجام می داد، به نوعی به این بازداشت وصل شد. این حساب کاربری که با مورد اهانت قرار دادن مقدسات خودنمایی می کرد و موجب انتقاد و اعتراض بسیاری شده بود وقتی این فرد دستگیر شد منفعلانه به فعالیت پرداخت. اما بسیاری بیان می کردند که این حساب چند کاربر دارد.

در همین رابطه، سخنگوی قوه قضائیه در آخرین نشست خود به توضیح درباره بازداشت این فرد پرداخت و گفت: «نوشین جعفری به خاطر اهانتی که به مقدسات و حضرت سیدالشهدا انجام داده بود و همچنین تبلیغ علیه نظام تحت تعقیب قرار گرفته است.»

پیش از این برخی منابع از ارتباط نوشین جعفری، با اکانت هتاک "یار دبستانی" خبر داده بودند. نوشین جعفری دختر قدرت‌اللّه جعفری از سران حزب پان‌ایرانیسم و فرقه ضاله بهائیت است که در جریانت فتنه ۸۸ نیز بازداشت شد. پس از دستگیری جعفری در سال ۸۸ حزب پان‌ایرانیسم که توسط بهائیان اداره می‌شود کمپینی حمایتی برای آزادی این مجرم سیاسی_امنیتی به راه انداخت.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره بازداشت یکی از عکاسان حوزه خبری، گفت: «بله اصل خبر را تایید می‌کنم. در این ارتباط فردی نه به لحاظ عکاس بودن بلکه به لحاظ اهانتی که به مقدسات به حضرت سیدالشهدا و عزاداری آن امام اهانت شده بود و همچنین تبلیغی که علیه نظام جمهوری اسلامی ایران در مطلب منتشره آمده بود تحت تعقیب قرار گرفت.»

وی افزود: «در بازرسی اماکن و تجهیزات فنی این شخص، یکسری از مستندات جدید بدست آمده که دور از شان افراد و اشخاص و حرفه‌های شاغل در جامعه ماست. این موضوع در حال بررسی است و تا زمانی که بررسی نهایی انجام نشده نمی‌توان اطلاع رسانی کرد.»

اما موضوع اصلی در اینجا این است که چطور یک فرد در طی این مدت توانسته اینطور به مقدسات توهین کند و نظارت کافی در فضای مجازی بر روی کار وی صورت نگرفته است. اگرچه وی دستگیر شده است و باید پاسخگوی کاری که انجام داده باشد اما موضوع اینجاست که همین فرد ارتباطات عمیقی با بخشی از قشر مرفه جامعه داشته است. قشری که بسیار در تیررس دوربین ها قرار دارند. حالا همین قشر بدون توجه به اتهامی که به وی وارد شده است اقدام به حمایت از وی می کنند.

موضوع تنها اهانت چنین فردی به مقدسات نیست. بلکه مسئله مهمتر این است که فردی تا به این حد نزدیک به برخی از جریانات فرهنگی و سیاسی به مدت طولانی در فضای مجازی اقدامات خارج از عرف و توهین آمیز به اعتقادات مردم ایران می کند اما نظارت کافی در این خصوص انجام نمی گیرد. عاقبت اگرچه وی بازداشت شد و نتوانست هویت خود را زیر نقاب حساب کاربری فیک و جعلی پنهان کند اما به نظر می رسد که فضای مجازی بایستی ضابطه مندتر شود. متاسفانه در این فضا دیده می شود که بسیاری از افراد اقدام به کارهای ناشایستی می کنند که برآیند این اعمال ضربه و خسارت به جامعه و بدنه اجتماعی است.

با این حال انچه بیش از همه بایستی مد نظر قرار گیرد، طراحی روشی برای نظارت بیشتر بر فضای مجازی است. متاسفانه در این چند ساله دیده شده است اتفاقات فضای مجازی در فضای واقعی اثراتی بعضا نامطلوب گذاشته است. از حضور برخی از افراد شرور در شبکه های اجتماعی گرفته تا مدل‌های مبتذل و این اواخر اهانت کنندگان به مقدسات به نظر می رسد که فضای مجازی یک فضای یله و رهایی است که برخی از افراد در آن احساس حاشیه امنیت برای ارتکاب به برخی جرم ها می کنند. این درحالی است که این فضا بایستی برای افکار درست و آموزش های مطلوب و جامعه‌ساز بایستی امن و برای افراد لاابالی ناامن باشد.

به هر جهت امروز لزوم نظارت اساسی در این فضا بیش از هر موضوع دیگری احساس می شود که نهادهای نظارتی بایستی بر روی این موضوع بیشتر تمرکز کنند. سرمایه اجتماعی زیادی در فضای مجازی در حال سوختن است و این سرمایه سوزی متاسفانه به ساختار کشور ضربه سختی وارد می کند که جبران آن به سادگی امکان پذیر نیست.

 پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس

ارسال نظرات