رسالت دانشگاه فنی و حرفه‌ای تربیت نیروی انسانی متعهد، حامی و متخصص در خور جامعه دانش‌بنیان و پیشرفته و صنعتی است که دانش‌آموختگان این دانشگاه به عنوان سرمایه انسانی تخصصی و مهارتی در حوزه فنی و حرفه¬ای در تحقق عملی این بیانیه بسیار می‌توانند پیشگام باشند.
کد خبر: ۹۱۶۵۸۸۲
|
۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، دکتر محمدرضا جلیلی رئیس مرکز بسیج اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای، در یادداشتی به تبیین علم و فناوری در بیانیه حکیمانه گام دوم رهبر معظم انقلاب پرداخته است.

 

تبیین علم و فناوری در بیانیه حکیمانه گام دوم مقام معظم رهبری

 

در متن این یادداشت آمده است:

 

بسمه تعالی

 

گام دوم انقلاب بدون نقشه راه و بدون مشارکت نخبگان و دانشگاهیان و جوانان و مسئولان متعهد و دلسوز و انقلابی ملی نخواهد شد. گفتمان‌­سازی و تبیین و عملیاتی­‌سازی این بیانیه یا گفتمان نظری انقلاب در وهله اول بر عهده نخبگان جامعه دانشگاهی است. زیرا دانشگاهیان به عنوان پیشگامان عرصه علم و فناوری هستند و مقام معظم رهبری علم و فناوری را جزو دستاوردهای برتر انقلاب اسلامی دانسته و از ثمرات و افتخارات بزرگ انقلاب یاد نموده است و خطاب به دانشگاهیان می­‌فرمایند : اینجانب همواره به دانشگاه­‌ها و دانشگاهیان و مراکز پژوهش و پژوهندگان گرم، قاطع و جدی در این باره تذکر و هشدار و فراخان داده‌­ام.

ایشان در حوزه علم و فناوری و در حوزه علوم پایه و مهندسی (که زمینه استقلال علمی و اقتصاد کشور را در پرتو این حوزه می‌­دانند) می‌فرمایند: علم اقتدار آفرین است و پیشرفت­‌های اخیر در حوزه هوا و فضا، نانو و صنعت حاکی از پتانسیل بالقوه عرصه عرصه علم و فناوری کشور است و بایستی سیاست­‌گذاری و سرمایه­‌گذاری بیشتر در این عرصه صورت گیرد تا شاهد پیشرفت­‌های چشم­گیری باشیم.

در این بین رسالت دانشگاه فنی و حرفه­‌ای تربیت نیروی انسانی متعهد، حامی و متخصص در خور جامعه دانش­‌بنیان و پیشرفته و صنعتی است که دانش‌آموختگان این دانشگاه به عنوان سرمایه انسانی تخصصی و مهارتی در حوزه فنی و حرفه‌ای محسوب می­‌گردد و در تحقق عملی این بیانیه بسیار می‌­توانند پیشگام باشند و رهبر معظم نیز آموزش­‌های فنی و حرفه‌­ای را لازم دانسته‌اند زیرا این دانشگاه پیشتاز در عرصه آموزش­‌های فنی و حرفه‌­ای می­‌باشد.

 بسیج اساتید این دانشگاه متشکل از اساتید انقلابی و متعهد و متخصص و صاحب فن و مهارت، آمادگی خود را برای تحقق عملیاتی این بیانیه اعلام می­‌دارند و در گام مقدماتی با راه‌­اندازی اندیشکده مطالعات راهبری اشتغال مهارت محور و کارگروه کار و مهارت و گروه‌­های حل المساله اقدام نموده است.

لذا ما برای پی بردن به اهمیت علم و فناوری در این بیانیه ارزشمند از سه عرصه برای وضعیت علم و فناوری در گذشته و بررسی علم و فناوری در حال و بررسی وضعیت علم و فناوری در آینده دستاوردها، ظرفی‌ت­ها و نقش جوانان می‌پردازیم.

 

وضعیت علم و فناوری در گذشته  

از دیدگاه معظم‌له وضعیت گذشته در حوزه علم و فناوری به شدت نابسامان داخلی و عقب افتادگی شرم‌­آور در پیش از انقلاب حاکم بوده است به طوریکه وضعیت در عرصه علم و فناوری و سیاست و معنویت ایران پیش از انقلاب به تعبیر ایشان در تولید علم و فناوری صفر بوده است و وضعیت فناوری جز مونتاژ، وضعیت علم جز ترجمه، هنری نداشته است و از برکات انقلاب این بوده که به یک انحطاط تاریخی طولانی پایان داده است و کشور در دوران پهلوی و قاجار به شدت تحقیر شده و عقب مانده بود.

 

وضعیت علم و فناوری در حال

اما اکنون به برکت مدیریت جهادی و اعتقاد به اصل "ما می‌­توانیم" زمینه عزت و پیشرفت را فراهم نموده است و امروزه شاهد جهادهای بزرگ و افتخارات درخشان و پیشرفت‌­های شگفت‌­آوری شده است. و قرار دادن کشور در مسیر پیشرفت سریع و قرارگرفتن ایران در جایگاه متعالی و شایسته و ملت ایران در چشم جهانیان و گذاشتن سنگ بنای یک انقلاب علمی را در کشور ایجاد نموده است. به زعم ایشان بحمدا... استعداد علم و تحقیق در ملت ما از متوسط جهان بالاتر است و اکنون نزدیک به دو دهه است که رستاخیز علمی در کشور آغاز شده و با سرعتی که برای ناظران جهانی غافل­گیر کننده بود به پیش رفته است.

 

دستاوردها

موتور پیشران کشور در عرصه علم و فناوری در زیرساخت‌­های حیاتی و اقتصادی و عمرانی که حاصل آن عبارت است از:

 

علم وفناوری

  • هزاران شرکت دانش‌­بنیان
  • میلیون­‌ها تحصیل کرده دانشگاهی
  • هزاران واحد دانشگاهی در سراسر کشور
  • ده­‌ها طرح بزرگ از قبیل چرخه سوخت هسته­ای، سلول­‌های بنیادی، فناوری نانو، زیست فناوری
  • برجستگی محسوس در رشته­‌های گوناگون مهندسی در صنایع دفاعی و درخشش در رشته‌­های مهم و حساس پزشکی

 

عرصه صنعت

  • هزاران طرح زیرساختی و ضروری برای کشور در حوزه­های عمران، حمل و نقل، صنعت، نیرو، معدن، سلامت، کشاورزی، آب و غیره
  • ده برابر شدن واحدهای صنعتی
  • شصت برابر شدن صادرات غیرنفتی
  • ده برابر شدن صنایع از نظر کیفی
  • تبدیل صنعت مونتاژ به فناوری بومی

 

رکوردها

  • دستاوردهای دانش و فناوری ما را به رتبه ۱۶ در میان ۲۰۰ کشور رسانید و مایه شگفتی ناظران جهانی شد
  • در برخی رشته‌­های حساس و نوپدید به رتبه‌­های نخستین ارتقا داد
  • رتبه دوم جهان در دانش­‌آموختگان علوم و مهندسی
  • یازده برابر شتاب رشد متوسط علم در جهان

 

وضعیت علم و فناوری در آینده

ایشان علیرغم راه طی شده با تمام اهمیت آن می‌­فرمایند ما هنوز از قله­‌های دانش جهان بسیار عقبیم، باید به قله‌­ها دست یابیم، باید از مرزهای کنونی دانش در مهم‌­ترین رشته‌­ها عبور کنیم، ما از این مرحله هنوز بسیار عقبیم البته ظرفیت جامعه علمی و مخصوصا جوانان را بسیار متعهد می‌­داند.

 

ظرفیت‌­ها

  • مهم‌­ترین ظرفیت امیدبخش کشور نیروی انسانی متعهد و کارآمد جمعیت جوان زیر ۴۰ سال فرصت ارزشمندی برای کشور است. ۳۶ میلیون نفر در سنین ۱۵ تا ۴۰ سالگی و نزدیک به ۲۴ میلیون نفر دارای تحصیلات عالی از بزرگ­ترین سرمایه­‌های انقلاب است
  • ظرفیت عظیم فارغ التحصیلان دانشگاه مخصوصا در عرصه صنعت و فنی وکشاورزی و جمعیت ۳۶ میلیون جوان برای ساختن کشور با جهاد علمی و شعار "ما می‌­توانیم"
  • آمادگی بزرگ راه­سازی - خانه­‌سازی، ایجاد مراکز صنعتی، اصلاح امور کشاورزی، رساندن برق و آب، مراکز درمانی، واحدهای دانشگاهی، سد و نیروگاه حقیقت افتخار آفرین است.

 

جوانان مهم‌­ترین سرمایه و فرصت

ایشان مهم‌­ترین ظرفیت آینده انقلاب را جوانان می‌­دانند.

  • جوانان بخش دیگری از جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ را آغاز کنند و خطاب به جوانان فرمودند: دهه­‌های آینده، دهه­‌های شما است. از انقلاب خود حراست کنید و آن را هر چه بیشتر به آرمان بزرگش، یعنی ایجاد تمدن نوین اسلامی برای طلوع خورشید ولایت نزدیک کنید. و همچنین این امر با برداشتن گام­‌های بلند و استوار محقق می‌­شود. باید گذشته را درست شناخت و بی­شک در آینده با حضور نسل جوان مومن، دانا و پرانگیزه با قدرت بیشتر طی خواهد شد.

 

  • جوانان محور تحقق نظام پیشرفت اسلامی

          راه طی شده فقط قطعه­‌ای از مسیر افتخارآمیز به سوی آرمان­‌های بلند نظام جمهوری اسلامی است که باید با هوشیاری، سرعت عمل و ابتکار شما جوانان طی شود.

  • آینده‌­سازان از ظرفیت‌­های طبیعی و انسانی کم نظیر است. انگیزه­‌های جوان انقلابی خواهد توانست آن­ها را در پیشرفت­‌های مادی و معنوی کشور فعال کند به معنی واقعی جهش ایجاد کنند و فرمودند: مطالبه عمومی من از شما جوانان آن است که این را با احساس مسئولیت بیشتر همچون یک جهاد سنگ­‌بنای یک انقلاب علمی در کشور گذاشته شود. به پا خیزید که دشمن از جهاد علمی شما به شدت بیمناک است.

 

  • چشم امید به شما جوان­‌ها است. اگر زمام اداره بخش‌­های گوناگون کشور به جوانان مومن، انقلابی، دانا و کاردان که بحمدا... کم نیستند سپرده شود این امید برآورده خواهد شد ان شاء ا... .

 

  • جمع چشمگیر جوانان محقق و اندیشمندی که به آفرینش‌­های علمی، فرهنگی، صنعتی و غیره اشتغال دارند این­ها ثروت عظیمی برای کشور است که هیچ اندوخته‌­ی مادی با آن مقایسه نمی‌شود.

 

 

                                                                               محمدرضا جلیلی

                                                           رئیس مرکز بسیج اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای

  

ارسال نظرات