اختصاص ۴۸۳ میلیارد تومان برای طرح‌های آبخیزداری زاگرس

معاون آبخیزداری و امور مراتع و بیابان سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور در یازدهمین جلسه ستاد ملی برنامه مدیریت بوم سازگان زاگرس در یاسوج با بیان اینکه امسال از محل صندوق توسعه ملی ۴۸۳ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری جهت حفاظت از آب، خاک، جنگل‌ها و مراتع زاگرس در ۱۱ استان کشور اختصاص یافته است گفت: از این مبلغ ۳۸ میلیارد تومان آن به استان کهگیلویه و بویراحمد تخصیص یافت.
کد خبر: ۹۱۶۵۵۷۶
|
۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰
خسرو شهبازی طول جنگل‌ها و مراتع زاگرس را هزار و ۳۰۰ و عرض آن را بیش از ۲۰۰ کیلومتر اعلام کرد و افزود: مساحت جنگل‌های زاگرس ۶ میلیون هکتار بوده که ۴۰ درصد از جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهد.
وی با بیان اینکه ۷ رودخانه از ۹ رودخانه بزرگ کشور در حوزه زاگرس است گفت:۴۰ درصد از آب‌های شیرین کشور در محدوده زاگرس تولید می‌شود.
شهبازی از اجرای طرح ملی بوم سازگان زاگرس با هدف احیاء جنگلها، مراتع و گونه‌های جانوری و گیاهی در این حوزه خبر داد و افزود: این طرح با مشارکت ۱۱ استان زاگرس نشین برای مقابله با خشکسالی‌ها و آفات و بیماری‌ها اجرا می‌شود.
مدیرکل حفاظت و حمایت سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز از تبیین اقدامات مختلف برای حفظ و احیا جنگل‌ها و مراتع در کشور گفت: ثبت مالکیت دولت یا همان کاداستر باید در سطح ۶ و ۶ دهم میلیون هکتار اجرا شود.
آقای افراسیابی دومین اصل را حفاظت از طریق ساخت کمربند حفاظتی اعلام کرد و افزود: ۵۰۰ کیلومتر با مشارکت مردم با اجرای طرح‌های سودآور و اشتغال زا در کشور در حال اجرا است.
وی تامین سوخت مورد نیاز ۱۰ هزار خانوار ساکن در جنگل‌ها را یکی دیگر اقدامات این سازمان برشمرد و گفت: ۸ و نیم میلیون متر مکعب چوب سالانه توسط بومی ها، جنگل نشینان و عشایر کشور سوخت می‌شود.
افراسیابی مدیریت آفات و بیماری‌ها و حفاظت فیزیکی را از دیگر اقدامات این سازمان برای حفاظت از جنگل‌ها و مراتع کشور دانست و گفت: کار پایش و شناسایی مناطق بحرانی با کمک ظرفیت‌های مردمی در دست انجام است.
وی گشت زنی و مراقبت را رسالت مهم دیگر این سازمان برشمرد و افزود: در حال حاضر ۱۳۵ میلیون هکتار از عرصه‌های جنگلی کشور فقط با ۳ هزار و ۷۰۰ نیرو حفاظت می‌شود.
افراسیابی با بیان اینکه سرانه حفاظت از جنگل در کشور نسبت به میانگین جهانی خیلی پائین و نگران کننده است گفت: در دنیا به ازاء هر ۲ هزار هکتار جنگل یک نفر نیروی انسانی مراقبت می‌کند این در حالی است که در ایران هر نفر از حدود ۴۰ هزار هکتار جنگل حفاظت می‌کند.
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور هم گفت: در چهار ماهه اول امسال هزار و ۳۸۰ فقره آتش سوزی در کشور رخ داده که بر اثر آن ۱۴ هزار و ۸۴۵ هکتار از اراضی جنگلی و مرتعی دچار حریق شدند.
سرهنگ عباس نژاد افزود: از مجموع هزار و ۳۸۰ فقره آتش سوزی ۳۹۸ فقره آن در سطح جنگل‌ها و ۹۸۲ فقره معادل ۷۱ درصد آن در سطح مراتع به وقوع پیوست.
وی گفت: در بین این تعداد آتش سوزی، زاگرس با ۶۷۹ فقره با ۷ هزارو ۳۸۴ هکتار بیشترین سهم آتش سوزی را به خود اختصاص داد.
عباس نژاد افزود: استان‌های خوزستان با ۱۵۲ فقره، کردستان ۱۴۶، تهران ۸۱، قم ۷۷، مرکزی ۷۴، آذربایجان غربی ۷۲، فارس ۶۵، کهگیلویه و بویراحمد ۶۳، همدان ۶۰ و آذربایجان شرقی با ۵۷ فقره بیشترین آتش سوزی را امسال در کشور داشتند.
وی گفت:حدود ۱۳۷ میلیون هکتار از اراضی ملی کشور در حال حاضر وضعیت حفاظتی مطلوبی ندارند.
رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور هم گفت: برای حفظ جنگل‌ها و مراتع حوزه زاگرس امسال ۶۴۵ میلیارد تومان در ۱۱ استان هزینه که ۴۸۵ میلیارد آن از محل صندوق توسعه ملی تامین اعتبار شده است.
خلیل آقایی کمبود اعتبار، نیروی انسانی و تجهیزات ویژه اطفاء حریق و امدادرسانی را از مهمترین مشکلات پیش روی این سازمان شد و از نمایندگان مجلس خواست تا این سازمان را کمک کنند.
وی از افزایش اعتبار این سازمان در سال جاری خبر داد و افزود: اعتبار این سازمان از ۷۰۰ میلیارد تومان پارسال به هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در سال جاری افزایش یافت، اما مجدد نیاز به حمایت بیشتر داریم.
آقایی گفت: امسال حدود ۵۰ میلیارد تومان برای تجهیزات خودرویی و ۵۸ میلیارد تومان برای تجهیزات اطفاء حریق بین استان‌های سراسر کشور توزیع شده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم با اشاره به برخی شاخص‌های کشوری این استان در حوزه جنگل و مرتع گفت: بنا به دلایلی از ابتدای امسال تاکنون بالغ بر هزار هکتار از جنگل‌های استان در آتش سوخت که نیازمند توجه ویژه در این حوزه است.
حسین کلانتری اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری را مهمترین راهکار برای کنترل سیلاب و فرسایش خاک در استان دانست و افزود: حدود ۴۰ هزار هکتار از جنگل‌های شهرستان‌های باشت، چرام، گچساران و بهمئی در معرض نابودی هستند که باید در این زمینه چاره اندیشی شود.
زارعی نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی هم جنگل‌ها و مراتع را از سرمایه‌های ملی و حیاتی کشور و استان دانست و گفت: جنگل‌های زاگرس از کانون‌های حیاتی و مهم کشور هستند که همه باید در حفظ و توسعه آن‌ها بیش از پیش تلاش کنیم.
نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی نگاهی ویژه در حفظ، احیاء و توسعه جنگل‌ها و مراتع کشور دارد گفت: مجلس شورای اسلامی هم بنا به تاکیدات مقام معظم رهبری در تحقق این مهم بیش از پیش تلاش کرده و خواهد کرد.
تاجگردون استفاده از ظرفیت و مشارکت مردمی در حفاظت از جنگل‌ها و مراتع با اجرای طرح‌های اقتصادی سودآور متناسب با حوزه جنگل و مرتع را در تامین نیروی انسانی مورد نیاز ادارات منابع طبیعی مهم وضروری دانست.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هم مساحت جنگل‌های استان را ۸۷۳ هزار و ۶۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت: جنگل‌های استان حدود ۱۶ درصد از مساحت جنگل‌های زاگرس و ۸ و نیم در صد از جنگل‌های کل کشور را به خود اختصاص دادند.
حکمتیان سرانه جنگل در استان را یک و ۴ دهم هکتار برشمرد و افزود: ۹۲ درصد از مساحت استان را منابع طبیعی تشکیل می‌دهند.
وی گفت: مساحت مراتع و بیابان استان هم ۵ هزار و ۵۲۷ هکتار است.
ارسال نظرات