مسئول سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی با بیان اینکه جامعه خبرنگاری ابزاری برای نمایندگان و مسئولان شده است، گفت: صدای شکستن استخوان‌های مطبوعات کشور به گوش می‌رسد.
کد خبر: ۹۱۶۵۵۲۷
|
۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ عباس محمدیان شب گذشته در نشست با اصحاب رسانه و خبرنگاران ترشیز، در سالن جلسات آموزش و پرورش کاشمر با بیان اینکه درد‌های خبرنگاران عمیق‌تر از درد‌های دیگر واحد‌های صنفی است، اظهار داشت: وفاق استانی شکل گرفت و همه دستگاه‌ها و تشکل‌های صنفی که درگیر روز خبرنگار بودند در آئین گرامیداشت هفته خبرنگار شرکت داشتند.

خبرنگاران باید یاس و نا امیدی را به امید بر مبنای حقایق، انصاف و عدالت تبدیل کنند

وی با اشاره به اینکه ترشیز کهن هنوز مردم بصیر، با فرهنگ، ولایت مدار و انقلابی در عرصه رسانه دارد که در این عرصه جهاد می‌کنند، خاطرنشان کرد: فضای مطبوعات کشور فضای سختی است و نفس کشیدن و قلم فرسایشی در این عرصه سخت‌تر از گذشته است.

رئیس بسیج رسانه استان خراسان رضوی با تأکید بر اینکه در آستانه جنگ بزرگ و تمام عیار اقتصادی هستیم جنگی که در آن از بستر رسانه‌ها و فضای مجازی به مردم متحمل می‌شود، تصریح کرد: سنگرها، مرزها، هویت‌ها و باور‌ها تغییر کرده است و خبرنگاران به‌عنوان جامعه نخبگانی کشور باید کار‌های سختی را به دوش بکشند.

وی با بیان اینکه در این جنگ سخت اقتصادی و جنگ تمام عیار رسانه‌ای وظیفه خبرنگاران بسیار خطیر است، اذعان کرد: در جنگ اقتصادی و رسانه‌ای دشمن یاس و نا امیدی را به جامعه تزریق می‌کند و وظیفه خبرنگاران این است که این یاس و نا امیدی را به امید بر مبنای حقایق، انصاف و عدالت تبدیل کنند.

آگاهی و بصیرت خبرنگاران از همه مسئولان بیشتر است

محمدیان با اشاره به اینکه خبرنگاران نباید از اختلاف سلیقه‌های جریان سیاسی، اختلاف عقیده درست کنند، عنوان کرد: سازمان بسیج رسانه یکی از اقشار متخصصین رسانه‌ای استان خراسان و کشور است و با شعار فراجناحی، همگرایی و هم‌افزایی در خدمت جبهه رسانه تراز انقلاب باید باشد.

وی با تأکید بر اینکه همه ما به مشکلات اقتصادی آگاه هستیم، ولی دامن زدن به مشکلات اقتصادی گره‌ای باز نمی‌کند، تشریح کرد: آگاهی و بصیرت خبرنگاران از همه مسئولانی که در حال خدمت‌رسانی هستند به هزار دلیل بیشتر است، چون خبرنگار در بطن و قلب جامعه است.

مسئول بسیج رسانه خراسان رضوی با بیان اینکه ۵۰ درصد توان مسئول و مدیر صرف ساختار بروکراسی باطل در ایران می‌شود، تأکید کرد: بروکراسی که در ایران برای ادارات ما تعریف شده در هیچ کشور جهان سومی نیست و اصلاح ساختار بروکراسی را باید خبرنگاران رقم بزنند.

رسانه‌ها حلقه وصل مردم و دولت‌ها هستند

وی با تأکید بر اینکه در این وضعیت که مشکلات اقتصادی داریم بزرگ‌ترین و مؤثرترین اقدام خبرنگاران، کمک به افزایش قدرت تاب‌آوری مردم است، بیان کرد: در این ده سال شعار سال‌های مختلف توسط مقام معظم رهبری بر محور اقتصاد بود، ولی گوش شنوایی برای تحقق این شعار‌ها نبود.

محمدیان با اشاره به اینکه جامعه رسانه راهبرد اندیشه خود را باید بر اساس منویات مقام معظم رهبری قرار دهد، ابراز کرد: در جامعه رسانه باید به تمام سلایق احترام گذاشت و از همه ظرفیت‌های رسانه‌ها در این جنگ بزرگ اقتصادی استفاده کنیم تا بتوانیم ترویج فرهنگ الگوی مصرف و سبک زندگی اسلامی و... کمک کنیم.

وی رسانه‌ها را حلقه وصل مردم و دولت‌ها دانست و اظهار کرد: رسانه‌ای می‌تواند در دل مردم افق را روشن کند که وابستگی سیاسی نداشته باشد نه اینکه سلیقه سیاسی خود را کنار بگذارد، مردم رسانه‌های مستقل را می‌پسندند و پرستش می‌کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه مردم از رسانه‌های داخل نا امید شده‌اند و خبرنگاران باید نا امیدی مردم از رسانه‌های داخل را آسیب‌شناسی کنند که چرا باید مرجع خبری جوان دهه ۷۰ و ۸۰ ما باید رسانه بیگانه باشد، افزود: رسانه‌های داخل راه را بی‌راهه می‌روند و آویزان یک جریان سیاسی می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه هویت رسانه و خبرنگار هویت انقلابی و رکن چهارم دموکراسی است، اظهار کرد: استقلال اقتصادی هویت دوم خبرنگاران است و صدای شکستن استخوان‌های مطبوعات کشور به گوش می‌رسد، ولی این قدرت انقلابی و تاب‌آوری مطبوعات و رسانه‌ها و خبرنگاران است که در این جنگ اقتصادی در کنار مردم هستند و مانع تعطیلی هفته نامه‌ها و رسانه‌ها می‌شود.

محمدیان با اشاره به اینکه رسانه‌ها نماینده افکار عمومی و مردم هستند نه نماینده دولت‌ها؛ اظهار داشت: امروزه هویت رسانه‌ای زیر سؤال می‌رود و ضرورت تشکیل رسانه جبهه تراز انقلاب وجود دارد و این زمانی محیا می‌شود که رسانه در اختیار مردم باشد و برای جذب مخاطب پژوهش داشته باشید.

تنها ۱۱ درصد استان خراسان رضوی سواد رسانه‌ای دارند

وی با بیان اینکه سه درصد دهه هفتاد و هشتاد رسانه‌های داخل را قبول دارند و این فاجعه است، خاطرنشان کرد: ۹۷ درصد بچه‌های دهه ۸۰ و ۹۰ رسانه داخل را نمی‌شناسند.

مسئول بسیج رسانه خراسان رضوی با بیان اینکه سواد رسانه‌ای جامعه ما به‌شدت پایین است و تنها ۱۱ درصد استان خراسان رضوی سواد رسانه‌ای دارند، تصریح کرد: برخی از مسئولان روابط عمومی دستگاه‌های اداری، خبرنگار را تنها به پوشش خبر می‌شناسند و نشست خبری را تنها با کارت هدیه تعریف کرده‌اند و این بزرگ‌ترین توهین به یک خبرنگار است.

وی با تأکید بر اینکه نباید اجازه بدهید که نمایندگان در این مدت باقی‌مانده مجلس، از خبرنگار برای خود پلی برای رسیدن دوباره به مجلس بسازند، اذعان کرد: ۴ سال است که اصلاح قانون مطبوعات را خواستار شده‌ایم و هنوز محقق نشده است.

نمایندگان صرفاً موقع رأی، خبرنگاران را می‌شناسند / مردم از جنگ‌های سیاسی خسته شده‌اند

محمدیان با اشاره به اینکه نمایندگان صرفاً موقع رأی، خبرنگاران را می‌شناسند، عنوان کرد: هنوز بیمه خبرنگاران حل‌نشده است و در قانون استخدامی و کار کشور اگر یک کارگر یک ماه در مغازه‌ای مشغول به کار بوده و اخراج شده می‌تواند از بیمه بیکاری استفاده کند، ولی این قانون شامل حال خبرنگار نمی‌شود.

وی با بیان اینکه نباید مردم را سیاست زده کرد، زیرا ذائقه مردم سیاسی نیست و باید ذائقه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را حول محور تحقیق قرار داد، تشریح کرد: تیتر همه رسانه‌ها سیاسی شده است در صورتی که عنوان و اساسنامه آن رسانه فرهنگی و اجتماعی است.

رئیس بسیج رسانه خراسان رضوی با تأکید بر اینکه مردم از جنگ‌های سیاسی خسته شده‌اند، بیان کرد: در شهر‌های کوچک نباید تنها به سمت مسائل سیاسی رفت و از فرهنگ غفلت کرده‌ایم، در صورتی که استان خراسان رضوی رتبه طلاق در کشور رتبه اول دارد و کمترین رشد جمعیت را دارا است و به سمت پیر شدن حرکت می‌کند.

جامعه خبرنگاری ابزاری برای نمایندگان و مسئولان شده است

وی با اشاره به اینکه جامعه خبرنگاری بستر و ابزاری برای نمایندگان و مسئولان شده و زیر چرخ احزاب سیاسی له می‌شود، تأکید کرد: ضعیف‌ترین صنف در کشور صنف خبرنگاری است و سازمان بسیج رسانه مدافع حقوق خبرنگاران است و زمانی می‌توان از حقوق خود دفاع کنید که همگرایی و هم‌افزایی داشته باشید.

محمدیان با بیان اینکه هویت زمانی شکل می‌گیرد که قدرت داشته باشیم و قدرت به پول نیست بلکه به وحدت، هم‌افزایی و احترام گذاشتن به یکدیگر است، ابراز کرد: مطالبه به‌حق و انصاف باید در دستور کار خبرنگاران باشد؛ نباید به خاطر دو آگهی، قلم خود را در اختیار هیچ جریان قرار داد.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه در فضای رسانه‌ای، شناخت دقیقی از رسانه‌های غربی نداریم و مرعوب رسانه‌های غربی هستیم، بیان کرد: هر شخصی با یک موبایل خود را خبرنگار جلوه می‌دهد و نباید اجازه دهیم که خبرنگار نما‌ها بیایند و جای خبرنگاران را بگیرند.

قهرمان اصلی کشور مردم هستند / بی‌سوادی مدیران در حوزه سواد رسانه بی داد می‌کند

این مقام مسئول با بیان اینکه امروزه هر کسی که یک موبایل به دست گرفته و یک کانال بدون مجوز راه‌اندازی کرده است خود را یک خبرنگار می‌داند و هویت، جایگاه و شخصیت اصیل خبرنگاری را جابه‌جا می‌کند، افزود: مسئولان و مدیران نگاه به دروازه بانی خبر نمی‌کنند بلکه نگاه به انتشار بازه خبر می‌کنند، چون تفاوت تحلیل و تفسیر را نمی‌دانند و بی‌سوادی در مدیران در حوزه سواد رسانه بی داد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مدیران امروزه سواد رسانه و شناخت لازم از رسانه ندارند، اظهار کرد: لزوم ایجاد فضای تعاملی بین دستگاه‌ها از بستر رسانه‌ها باید در دستور کار خبرنگاران و رسانه‌ها باشد تا به راحتی بتوانند افکار عمومی را با خود همراه کنید و هر کدام در حوزه اطلاع‌رسانی، صداقت و شفافیت کوتاهی کنید به مردم خیانت کرده‌اید.

وی با بیان اینکه قهرمان اصلی کشور مردم هستند و هر اتفاقی بیفتد مردم صحنه گردان هستند، تصریح کرد: محتوای رسانه بر نام رسانه غلبه کرده است و جز کیفی گرایی در رسانه هیچ راهی نداریم اگر می‌خواهیم میدان‌دار باشیم و جامعه مخاطب داشته باشیم.
ارسال نظرات
پر بیننده ها