مدير امور باغباني سازمان جهاد کشاورزی آذربايجان غربی:
مدير امور باغباني سازمان جهاد کشاورزی آذربايجان غربي از آغاز برداشت گیاه دارویی بادرشبو در استان خبر داد و گفت: بر اساس براوردهای انجام شده امسال 2700 تن بادرشبو از سطح اراضی زیر کشت این محصول در استان برداشت می شود.
کد خبر: ۹۱۶۴۸۹۲
|
۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از ارومیه، عزیز امانی با بيان اينکه  گياهی که به عنوان گياه دارويی در استان کشت می شود گياه بادرشبو يا به زبان محلی بادرشبی است نه بادرنجبويه، افزود: اين دو گياه هم از نظر گياه شناسی و هم از نظر خواص دارويی با هم فرق دارند.

 امانی اضافه کرد: این استان از نظر سطح زیر کشت بیشترین سطح را در کشور در زمینه تولید بادرشبو به خود اختصاص داده است و در سال جاری 90 هکتار ازاراضی زراعی استان زیر کشت این محصول رفته است که 80 هکتار آن در شهرستان ارومیه کشت شده است.

 مدير امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربايجان غربی خاطرنشان کرد: تعداد 5 واحد تولید عرقیات گیاهی  با ظرفیت سالانه 10 هزار و 400 تن جهت عرق گیری از محصول بادرشبو کشت شده در استان فعالیت دارند و عرق استحصالی برای مصرف در داخل استان و مازاد آن به خارج از استان صادر می گردد.

 امانی بیان کرد: بخشي از محصول توليدی بادرشبو برای تهيه عرقيات به صورت صنعتی و توسط کارخانجات توليد گياهی و بخشی نيز به صورت سنتی در کارگاه های کوچک عرقگيری و يا در منازل برای توليد عرقيات گياهی استفاده می شود.

 وی با اشاره به اينکه بادرنجبويه برای اولين بار در سال گذشته در اروميه کشت شده، ادامه داد: اين محصول گياهی چند ساله بوده و اين در حالی است که بادرشبو گياهی يکساله و ميزان توليد به سطح زير کشت آن بستگی دارد.

 لازم به ذکر است که گل و پیکر رویشی بادرشبو اعم از ( برگ ها و ساقه های جوان ) معطر هستند، مقدار اسانس با توجه به شرایط اقلیمی محل رویش متفاوت و بین 0.6تا 0.8 لیتر است. بادرشبو در مرحله ی گلدهی از بیشترین مقدار ماده ی موثره برخوردار است، بدین منظور برای استخراج اسانس اواخر مرحله گلدهی هنگامی که یک سوم گل ها سبز رنگ شده باشند زمان مناسبی برای برداشت محصول می باشد.

  مواد موثره پیکر رویشی این گیاه ( عرق حاصل از تقطیر ) آرام بخش و اشتها آور است، اسانس بادرشبو خاصیت ضد باکتریایی دارد و از آن برای مداوای دل درد و نفغ شکم و تقویت قلب، همچنین در صنایع غذایی و نوشابه سازی و صنایع بهداشتی و آرایشی استفاده می شود.

 در  آذربايجان غربی با وجود تنوع گونه های گياهی معطر از جمله گل سرخ، نعناع، مرزه، مريم گلی، شاه اسپـرم ترخون، بيدمشک و ده ها گونه ديگر راه اندازی واحدهای بزرگ اسانس گيری ضروری است.

  انتهای پیام/ع

ارسال نظرات