خبرهای داغ:
استاندار همدان ایجاد اشتغال، بهبود معیشت مردم و رونق تولید را از اولویت‌های سند راهبردی سه ساله برشمرد و گفت: ۱۵۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری تا سال ۱۴۰۰ باید در استان انجام و طی سه سال ۶۰ هزار شغل ایجاد شود.
کد خبر: ۹۱۶۴۷۸۱
|
۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹

ایجاد اشتغال، بهبود معیشت مردم و رونق تولید از اولویت‌های سند راهبردی استان همدانبه گزارش خبرگزاری بسیج از ملایر، سیدسعید شاهرخی در آئین آغاز به کار سومین جشنواره «ملایر، شهر ملی منبت» اظهار داشت: ملایر در ثبت این صنعت و برگزاری جشنواره‌های ملی منبت سنگ تمام گذاشت که قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه ملایر یکی از نقاط منحصر به فرد کشور و استان همدان است و دارای ویژگی‌های بارز و برجسته‌ای است، ادامه داد: این شهرستان ۳۴۰ اثر تاریخی و طبیعی دارد که بیش از ۲۴۰ اثر آن ثبت ملی شده که موجب افتخار ایران زمین است.

استاندار همدان بیان کرد: امروز به واسطه مردمان پرتلاش و هنر سرپنجه‌های هنرمندان این خطه شاهد برگزاری سومین جشنواره ملی منبت ملایر هستیم.

وی با اشاره به دیگر ویژگی‌های اقتصادی، فرهنگی، گردشگری و اجتماعی این شهرستان گفت: بر اساس داشته‌های خوب موجود در سراسر استان، سند راهبردی سه ساله را تدوین کردیم که جهت گیری ها در حوزه های مختلف در سه سال پیش رو برنامه ریزی شد.

شاهرخی ایجاد اشتغال، بهبود معیشت مردم و رونق تولید را از اولویت‌های این سند برشمرد و افزود: ۱۵۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری تا سال ۱۴۰۰ باید در استان انجام و طی سه سال ۶۰ هزار شغل ایجاد شود.

وی سهم ملایر در این سرمایه‌گذاری را ۳۰ هزار میلیارد ریال و میزان اشتغال را ۱۰ هزار مورد عنوان کرد و ادامه داد: سالانه ۲۰ هزار شغل در استان همدان ایجاد می‌شود.

استاندار همدان همچنین وجود راه‌های مواصلاتی، شبکه ریلی، موقعیت جغرافیایی و ظرفیت عظیم گردشگری را از دیگر شاخص‌های ملایر در راستای تحقق این سند برشمرد و گفت: در حوزه کشاورزی ملایر جایگاه ویژه‌ای دارد و انگور این شهر به عنوان پنجاه و سومین میراث مهم کشاورزی جهان ثبت شد.

وی یادآور شد: در این راستا طی سه سال آینده باید در ۶۰۰ هکتار از باغ‌های ملایر طرح فراز اجرا شود که میزان تولید این محصول را تا سه برابر افزایش می‌دهد.

شاهرخی ایجاد ۲۱۰ هکتار گلخانه در استان طی سه سال آینده را از دیگر برنامه‌های تدوین شده در این سند راهبردی عنوان و بیان کرد: سهم ملایر در ایجاد کشت گلخانه‌ای ۲۵ هکتار تا سال ۱۴۰۰ است که باعث ایجاد اشتغال، بهبود معیشت و رونق تولید می‌شود.

وی با اشاره به وجود ۳۰ نوع مواد معدنی در استان و ظرفیت ویژه صنعت و معدن گفت: فرآوری سنگ یکی از اقدامات ما در سند راهبردی توسعه است که در این زمینه طرح های خوبی در دست اجرا داریم.

استاندار همدان بیان کرد: در این رابطه فرآوری سنگ در ملایر با میزان سرمایه‌گذاری ۱۵ هزار میلیارد ریال در دست اجرا است که توسعه و تقویت واحدهای تولیدی و صنعتی دیگری همچون ذوب آهن و فولاد نیز در دست اقدام است.

وی همچنین به جایگاه رفیع ملایر در حوزه صنایع دستی اشاره کرد و افزود: ۱۵ نوع صنایع دستی در ملایر داریم که هر یک ویژگی‌های بی بدیلی است.

شاهرخی وجود حدود 5 هزار کارگاه فعال منبت و فعالیت حدود ۹ هزار استادکار و منبت کار و اشتغال بیش از ۲۵ هزار هنرمند در این صنعت را بی‌بدیل دانست و گفت: در نشستی که به تازگی با حضور نمایندگان ملایر و مدیرکل میراث فرهنگی همدان با علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور داشتیم، به توافق رسیدیم که تا پایان شهریور به تعهداتمان برای رفع ایرادهای ثبت جهانی این صنعت عمل کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد: در مرحله نخستی که نماینده سازمان جهانی صنایع دستی برای بازدید به ملایر می‌آید، شاهد جهانی شدن صنعت منبت باشیم که در قطعی شدن آن شک نداریم.

استاندار همدان با اشاره به ظرفیت های گردشگری ملایر، پیگیری پرونده ثبت جهانی ارگ باستانی نوشیجان را در دستور کار عنوان کرد و افزود: پرونده ارگ نوشیجان در نوبت ثبت جهانی است که امیدواریم پس از ثبت جهانی منبت شاهد جهانی شدن این اثر مهم تاریخی باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات