مروری بر فاجعه منا در تلویزیون

رئیس سابق سازمان حج و زیارت با طرح سوالات و ابهاماتی به فاجعه منا اشاره کرد و گفت چرا ۹ صبح عوامل امنیتی سعودی جلوی مسیری که زائران توجیه شده بودند و همه ساله مسیر رمی جمرات بودند حاضر شدند و مسیر را بستند.
کد خبر: ۹۱۶۴۷۲۶
|
۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام ترکاشوند و سعید اوحدی رئیس سابق سازمان حج وزیارت برای گفتگو درباره مرور بر حادثه منا به تلویزیون آمدند.

ترکاشوند در این گفتگو با بیان اینکه خیلی مهم است خدای خداپرستان چه شکلی باشد، تاکید کرد: برخی از خداپرستان از لامذهب ها  وبی خدایان بدتر عمل کرده اند چون خدایشان شکل درستی نداشته است.. خدا هم می تواند فرصت باشد هم تهدید.

وی افزود: خدا وقتی انسان را خلق کرد در فطرت انسان ویژگی های خود را به صورت نقطه چین کمرنگ کشید. گفت برای اینکه اختیارت خدشه دار نشود این نقطه چین را ببر پیش اهل بیت و پررنگ کن. در دعای عرفه آقا امام حسین (ع) خدایی را که بشود با او ارتباط گرفت ترسیم کرده اند. امروز هم روز تخصصی دعا است. وقتی با دعای عرفه ارتباط بگیریم خدایی را می پرستیم که از بزرگترین گناهان هم بی خیال می شود و ما را عفو می کند.

این کارشناس مذهبی در بخش دیگری از حرفهایش با بیان اینکه نقش حیا در ایمان مثل نقش سر در بدن است و نقش کلیدی دارد، یادآور شد: خدا بی نهایت حلیم و مهربان و خوش اخلاق است. نه مثل ما که مقطعی با کسی مهربانی می کنیم و وقتی می بینیم طرف پررو شد می گوییم تو لیاقتش را نداری.

ترکاشوند با اشاره به اینکه امام حسین را مهربان تر از خدا توصیف کرده اند، تصریح کرد: امام حسین را درست تر معرفی کرده ایم برای همین مردم بهتر با او ارتباط می گیرند. اما بحث شفاعت متفاوت است و نباید امام حسین را مهربان تر از خدا توصیف کرد. شفاعت یعنی یک وساطت معرفتی، یعنی وقتی با امام حسین (ع) آشنا می شویم می گوییم چه خدایی داری که اینگونه هستی.

وی اذعان کرد: مردم چقدر برای پروفسور حسابی ارزش قائل هستند؟ اما او فقط فیزیکش خوب بوده، یا چقدر به حسین رضازاده علاقه دارند؟ او فقط قدری قوی تر از ما است، اما صحبت درباره خداوند بحث درباره بی نهایت قدرت، بی نهایت علم و همه چیز در حد بی نهایت است.

در ادامه سعید اوحدی با بیان اینکه حادثه منا در تاریخ اسلام بی سابقه بوده و هشت هزار نفر شهید شده اند، از مستندسازی درباره این فاجعه خبر داد وگفت: امروز درباره حج سال 94 مستندسازی سنگینی شده و با زائران ایرانی و کشورهای دیگری، صدها و هزاران ساعت گفت‌وگو شده است. این گفت‌وگوها به عنوان مستند این فاجعه در اختیار ما است.

وی به طرح سوالات و ابهاماتی درباره روز حادثه که هنوز شفاف سازی نشده اند پرداخت و پرسید؟ چرا 9 صبح عوامل امنیتی سعودی جلوی مسیری که زائران توجیه شده بودند و همه ساله مسیر رمل جمرات بودند حاضر شدند و مسیر را بستند تا ترافیک در دو خیابان دیگر باشد؟ 

رئیس سابق سازمان حج وزیارت با اشاره به مطالبی که مقام معظم رهبری در دیدار با خانواده شهدا فرمودند، افزود: ایشان مطالبی مطرح کردند از جمله اینکه "فاجعه منا باید زنده نگه داشته شود و اگر ریگی به کفش کسی نیست کمیته حقیقت یاب با ترکیبی از نمایندگان کشورهای اسلامی تشکیل شود." در این حادثه با وجود قوی ترین و پیشرفته ترین امکانات رصد و... حتی یک هلی کوپتر بلند نمی شود تا روی زائران آبپاشی کند.

بیشتر بخوانید

اوحدی تصریح کرد: زائر و شهدای ما تقصیری نداشتند پلیس حلقه انسانی سنگینی بسته بود و افراد را به خیابان 204 هدایت می کرد. همزمان زائران کشورهای دیگر مخصوصا شمال آفریقا که خیابان 204 محل تردد آنها بود و از رمی برمی گشتند در این خیابان بودند. اما مسیر حرکت زائران ما این خیابان نبود و عوامل امدادی، امکانات آب و هیات پزشکی ایران در خیابان دیگری مستقر شده بود.

وی یادآور شد: شاید برای خانواده شهدا سوال باشد چرا زائران ما را به سمت طبقه دوم رمی جمرات می بردند در حالی که اصلا رمی زائران ما از طریق این طبقه انجام نمی شود و مربوط به طبقه همکف است. چرا با وجود بروز این حادثه باز هم پلیس افراد را تشویق می کردند وارد آن خیابان شوند!؟

رئیس سابق سازمان حج وزیارت با اشاره به اقدامات اورژانس تهران به مدیریت دکتر کولیوند خاطرنشان کرد: 690 نفر از زائران کشورهای دیگر هم توسط اورژانس ما نجات داده شد. چرا از ساعت 2 و نیم بعد از ظهر اجازه ورود هیچکسی را به این خیابان ندادند و فضا نظامی شده بود؟ بیمارستان های عربستان هم آمادگی نداشتند و ناکارآمدی و بی کفایتی دولت عربستان آن زمان مشخص شد.

اوحدی با بیان اینکه حسن گروسی معاون حقوقی و امور مجلس صداوسیما نخستین کسی بود که به من زنگ زد و گفت فاجعه ای دارد اتفاق می افتد، تاکید کرد: خیلی سنگین است شما وارد کاروان نیشابوری های عزیزی شوید که یک کاروان 53 شهید داده و با همسران این شهدا روبرو شوید. یا در کاروان دیگری ما 49 شهید اهل سنت داشتیم. هیچوقت خانواده های مظلوم اهل سنت آذربایجان غربی و استان گلستان را دیده اید؟

رئیس سابق سازمان حج وزیارت ادامه داد: شهیدان پیروتی سه برادری بودند که همزمان با هم شهید شدند و خواهر آنها که با برادرانش مشرف شده بود می گفت سه برادرم شهید شدند تا مرا نجات بدهند. ظهر عید قربانی که باید آن را جشن می گرفتیم، زائر ما که عرفه را درک کرده بود و به خانه امن خدا آمده بود چرا باید اینگونه می شد؟

وی تصریح کرد: هیچ وقت از خاطرم نمی رود که خانم عزیزی از عزیزان اهل سنت زیر دست و پا بودند و همسر ایشان، او را نجات داده بود. این زن می گفت من دو ساعت سر همسرم را روی زانویم گذاشته بود اما پلیس سعودی آمد و با خشونت پیکر او را برد. به من می گفت نگذارید پیکر همسرم اینجا بماند که اگر نبود آن صحبت های مقام معظم رهبری در نوشهر این اتفاق رخ نمی داد.

اوحدی اضافه کرد: ما 114 پیکر شهید را شناسایی کرده بودیم و دولت سعودی اجازه نمی داد حتی یک پیکر را بیاوریم اما مقام معظم رهبری در آن سخنرانی گفتند اگر کوچکترین جسارت و بی احترامی به پیکرهای ما شود پاسخ می دهیم و پاسخ ما سخت و خشن خواهد بود. بعد از صحبت های مقام معظم رهبری همه چیز عوض شد. سه سفیر از کشورهایی که تعداد زیادی شهید داده بودند آمدند و من در خدمتشان بودم. برای اینها سوال بود شما چطور توانستید پیکر همه شهدا را بیاورید؟

رئیس سابق سازمان حج وزیارت افشاگری رسانه های ایرانی را نیز در این زمینه موثر دانست و گفت: علی رغم موج خبری که کارترهایی که با پول خریداری می شود، با قدرت اطلاع رسانی به موقع و موثر ایرانی ها این فاجعه در دنیا اعلام شد و همه فهمیدند این حادثه بیش از 6 هزار شهید داشته است.

حجت الاسلام ترکاشوند نیز در این زمینه گفت: ریشه همه آسیبهای جوامع انسانی ناشی از ضعف معرفتی انسان است. اینطور نیست که انسان را در هواهای نفسانی و رسم و رسوم زندگی رها کنی سر از کار خدا دربیاورد، بنابراین باید به اهل بیت وصل شود. ما برادری مان را از دست داده ایم. در حوادثی که در زندگی مان می بینیم پای اغراض شخصی خیلی پررنگ است اگر با امیرالمونینی که بالای سر دشمنش گریه می کند خو بگیریم وضعیت عوض می شود.

ضیا نیز در این باره گفت: چشم های پلیس های سعودی پر از کینه بود و وقتی می فهمیدند ما ایرانی هستیم عصبانی برخورد می کردند. در حالی که همیشه پلیس ها پیر بودند اما آن سال پلیس های جوان خشمگین را به کار گماشته بودند.

ارسال نظرات