وزیر امور خارجه گفت: خلیج فارس یک مسیر آبی باریک است و هرچه تعداد کشتی‌های خارجی بیشتری در آن باشد، امنیت این منطقه برای همه کاهش پیدا می‌کند.
کد خبر: ۹۱۶۴۷۰۸
|
۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگویی با شبکه الجزیره که گزارش کامل آن بامداد فردا سه‌شنبه از این شبکه پخش می‌شود، درباره اخلال در امنیت خلیج فارس، هشدار داد.

ظریف در این مصاحبه که بخشی از آن امروز دوشنبه منتشر شد، گفت: «خلیج فارس یک مسیر آبی باریک است و هرچه تعداد کشتی‌های خارجی بیشتری در آن باشد، امنیت این منطقه برای همه کاهش پیدا می‌کند».

وی ضمن انتقاد از اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا و همپیمانان این کشور در منطقه غرب آسیا و خلیج فارس تأکید کرد: «منطقه خلیج فارس آماده احتراق است، زیرا آمریکا و همپیمانان این کشور، سیلی از تسلیحات را روانه این منطقه کرده‌اند».

وی توضیح داد: «ایالات متحده سال گذشته، پنجاه میلیارد دلار تسلیحات به [کشور‌های عربی]این منطقه (غرب آسیا) فروخت. برخی از کشور‌های این منطقه با کمتر از یک سوم جمعیت ما، ۸۷ میلیارد دلار صرف تهیه تسلیحات می‌کنند. ایران سال گذشته به طور کلی تنها ۱۶ میلیارد صرف ارتش خود با یک میلیون نظامی کرد، امارات عربی متحده که کل جمعیت آن یک میلیون نفر است، ۲۲ میلیارد دلار صرف تهیه تسلیحات کرد و عربستان سعودی ۸۷ میلیارد دلار صرف تهیه سلاح کرده است».

ظریف با اشاره به این موارد توضیح داد: «اگر شما از تهدیداتی صحبت می‌کنید که از جانب این منطقه است، این تهدیدات از طرف آمریکا و همپیمانانش است که تسلیحات را به این منطقه روانه می‌کنند و آن را به یک ماده قابل احتراق آماده انفجار تبدیل کرده‌اند».

وزیر امور خارجه ایران در بخشی از مصاحبه به جنگ نیابتی اخیر عربستان و امارات در جنوب یمن اشاره کرد و اقدام این دو کشور در تحریک تنش‌ها در یمن را محکوم کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران درباره نقش مخرب واشنگتن در امنیت منطقه گفت: «تجربه نشان داده است که حضور آمریکا و ناوگان نیروی دریایی این کشور در خلیج‌فارس هرگز به ایجاد امنیت ختم نشده است. ما خاطرات بسیار ناراحت‌کننده‌ای از اقدام کشتی آمریکایی در ساقط کردن هواپیمای ایران در تاریخ ۱۹۸۸ داریم که به کشته شدن ۲۹۰ تن از مسافران آن منجر شد».

ظریف تصریح کرد: «بنابراین ما معتقدیم، بهترین اقدامی که آمریکا برای محافظت از کشتیرانی می‌تواند انجام دهد، است که بقیه را به حال خود رها کند و مداخله نکند».

وی درباره طرح واشنگتن برای تشکیل ائتلاف دریایی در تنگه هرمز گفت: «این یک اقدام خصمانه علیه ایران است و فکر کنم هیچ تأثیری جز ناامن کردن منطقه نداشته باشد».

ظریف در بخشی از مصاحبه خود در خصوص طرح واشنگتن برای تشکیل ائتلاف دریایی در تنگه هرمز تأکید کرد که این اقدام نه تنها به تأمین امنیت منجر نمی‌شود بلکه بی‌ثباتی در منطقه را به همراه خواهد داشت.

وزیر امور خارجه ایران، شب گذشته (دوشنبه) به منظور رایزنی و گفتگو با مقامات قطری به دوحه سفر کرده است و در یدار با «محمد بن عبدالرحمن» وزیر خارجه قطر تأکید کرد که تأمین امنیت خلیج‌فارس برعهده کشور‌های منطقه و نه نیرو‌های خارجی است.

ارسال نظرات