اطلاعیه مهم بهداشتی در مورد ذبح دام در عید قربان

دانشگاه علوم پزشکی لرستان در اطلاعیه‌ای از شهروندان درخواست کرد در صورت ذبح دام در روز عیدقربان به نکات مهم بهداشتی حتما توجه داشته باشند.
کد خبر: ۹۱۶۴۶۲۷
|
۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان، دانشگاه علوم پزشکی لرستان در اطلاعیه‌ای از شهروندان درخواست کرد در صورت ذبح دام در روز عیدقربان به نکات مهم بهداشتی حتما توجه داشته باشند.

در این اطلاعیه آمده است گشت مشترک با حضور کارشناسان بهداشت محیط، مبارزه با بیماری‌ها و اداره دامپزشکی جهت نظارت بر کار کشتارگاه‌ها و مراکز کشتار دام در روز عید قربان انجام می‌گیرد. 

از هم ‌‌شهروندان درخواست شده هنگام ذبح دام حتما 4به نکات زیر توجه نمایند:

توصیه می‌شود برای خرید دام به اماکنی که زیر نظر سازمان دامپزشکی کشور بوده و دام‌های عرضه شده در آنها مورد تایید سازمان دامپزشکی کشور است، مراجعه شود. 

بهترین مکان برای ذبح دام کشتارگاه است؛ اما اشخاصی که مایل به قربانی کردن یا ذبح دام باشند، لازم است به این نکاتی از قبیل محل ذبح دام که باید تمیز و قابل شستشو و ترجیحا با کف کاشی و سرامیک باشد، عدم ذبح در محل های غیرقابل شستشو، کنار کوچه و خیابان به علت خطر آلودگی، لازم است محلی که برای این‌کار انتخاب می‌شود دارای نور کافی، تهویه مناسب و مجرای فاضلاب باشد. 

بهداشت فرد ذبح‌کننده بسیار مهم است.

باید از لباس کار مخصوصی برای ذبح دام استفاده شود و بعد از ذبح شسته شود.

پیش از ذبح دام، محل باید علاوه بر دترجنت، با یک ماده ضدعفونی غیرسمی گندزدایی شود.

باید توجه داشت که خون و پس‌مانده‌های ناشی از کشتار به سرعت فسادپذیر بوده و منبع بالقوه‌ای از نظر عفونت هستند.

بهتر است علاوه بر استفاده از دترجنت، از یک ماده ضدعفونی گندزدا بعد از عمل ذبح، در محل مربوطه استفاده شود.

در هنگام تماس با خون و احشاء حیوان ، چه هنگام ذبح و چه هنگام قطعه قطعه کردن گوشت تازه در منازل از دستکش استفاده شود. 

ابزار و ظروف مورد استفاده باید تمیز و بهداشتی بوده و چاقو بعد از ذبح شسته و ضدعفونی شود. 

استفاده از یک چاقو برای ذبح تعداد بیشتری دام به هیچ عنوان صحیح نبوده و ممکن است سبب انتشار آلودگی از لاشه بیمار به سایر لاشه‌های سالم شود.

چاقویی که برای بریدن امعا و احشا استفاده می‌شود باید حتما با یک ماده گندزدا، ضدعفونی شود.

همچنین هوا ، محیط و پشم گوسفند و یا تماس قسمت‌های بیرونی بدن حیوان با بخش داخلی پس از باز کردن لاشه، احتمال آلودگی گوشت با انواع میکروارگانیسم‌ها را افزایش می‌دهد و این گوشت‌ها بیماری‌زا خواهند بود. 

خون ریخته شده حیوانات هم می‌تواند سبب سرایت شود و محلی را که خون ریخته شده علاوه بر شستن با آب باید با مواد ضدعفونی‌‌کننده شستشو داد. 

 نکته مهم دیگر، جمع‌آوری پس مانده‌های حاصل از کشتار است.

محتویات روده بیشتر دام‌ها حاوی عوامل عفونت‌زا مانند ای‌کولای و سالمونلا است و به علت فسادپذیری بالای این اعضا ، لازم است هرچه سریع‌‌تر با روش‌های ویژه نسبت به جمع‌آوری و دفع آنها اقدام شود.

در کشتارگاه‌های صنعتی پس‌مانده‌های ناشی از کشتار سوزانده می‌شوند اما در ذبح‌های غیرکشتارگاهی حتی اگر این پس‌مانده‌ها به درستی بسته‌بندی و در کیسه‌های نایلونی به عنوان زباله دور انداخته شوند، باز اهمیت بیماری‌زایی آنها به قوت خود باقی می‌ماند و برای محیط‌زیست نیز آلوده‌کننده هستند. 

انتهای پیام/

ارسال نظرات