معاون وزیر صمت گفت:حدود ۸۸ هزار واحد صنعتی در کشور فعال هستند که ۹۲ درصد یعنی حدود ۴۳ هزار این تعداد با عنوان واحد‌های کوچک در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند.
کد خبر: ۹۱۶۴۵۴۹
|
۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان، محسن صالحی‌نیا امروز در همایش روز صنایع کوچک و شهرک‌های لرستان اظهارکرد: سازمان صنایع کوچک دو محور را مدنظر قرارداده که هر دو محور نهایت منجر به چگونگی فعالیت‌های اقتصادی مبتنی بر فناوری و بهره‌وری در واحدهای تولیدی می‌شود.

وی افزود:ایجاد زیرساخت‌ها و توسعه آن‌ها، به کارگیری دانش‌های روز در مورد تامین تجهیزات و زیرساخت‌ها و عواملی مانند زیست محیطی که بتواند فعالیت مناسبی در چرخه تولید و صنعت ایجاد کند  از محورهای سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های لرستان عنوان کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: حدود 900 شهرک و ناحیه صنعتی همچنین  850  شهرک در حال بهره‌برداری و ساخت و سازدر کشور وجود دارد.

صالحی‌نیا با بیان اینکه لرستان 0.2 درصد جمعیت کشور و 1.7 درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده، تصریح کرد: لرستان 22 شهرک‌ مصوب دارد که متناسب با جمعیت استان است، همچنین شهرک‌هایی نیزدر حال واگذاری داریم.

وی تاکید کرد: اما موضوع و نکته قابل تامل در مورد شهرک های صنعتی میزان اشتغال آنها است که کمتر از یک درصد است و این بدین مفهوم است که از ظرفیت و قابلیت  این واحدها استفاده نشده، از سوی دیگر اشتغال زایی طرح‌های در حال ساخت و ساز نیز زیر یک درصد است.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه  برای صنایع کوچک به بهره‌برداری رسیده در استان نیازمند اجرای طرح توسعه، اصلاح ساختار و ارتقائ سطح فناوری هستیم، تصریح کرد: ظرفیت استان در بخش‌های مختلف و تلاش دولت برای استان‌های در حال توسعه نوید بخش شرایط بهتری با طراحی و برنامه‌ریزی است.

صالحی‌نیا با بیان اهمیت خوشه‌های صنعتی در استان گفت: خوشه سنگ و گلیم که در استان در حال اجرا است، موضوع عسل و آبزیان نیز در حال مطالعات  شناختی است علاوه بر این 7 یا 8 خوشه دیگر نیز شناسایی شده که انتظار ما این است ظرف مدت کوتاهی تدوین و مطالعات شناختی آن اغاز شود.

وی با اشاره به اینکه توسعه خوشه‌ها در کنار نظام پیمانکاری فنی همچنین کنسرسیوم صادراتی ظرفیت صادرات خوشه‌های سنگ و فرش را در لرستان فراهم می‌کند، افزود: امروزه استفاده از توانمندی  فن بازارها و کمک کلینیک های توسعه فناوری برای افزتیش کیفیت، قیمت، بازارمشتری کالاها امری اجتناب ناپذیر است.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه مشکل  تامین نقدینگی و سرمایه درگردش صنایع از مشکلات پیش روی صنعت گران است، گفت: با توجه به ساختار کشور در مورد تامین نقدینگی بنگاه‌ها  که یک روش معمولی و تدریجی از طریق بانک‌ها و موسسات مالی است که به نظر می‌رسد باید با استفاده از روش جدید با گستره صنایع زنجیره‌های تامین مالی روی بیاوریم.

به گفته صالحی‌نیا حدود 88 هزار واحد صنعتی در کشور فعال هستند که 92 درصد یعنی حدود 43 هزار این تعداد با عنوان واحدهای کوچک در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند.

وی افزود: اگر بگوییم حدود 22 درصد از این واحدها دچار رکود شده اما 78 درصد دیگر با ظرفیت‌های متفاوت  فعال هستند که بخشی از تولیدات کشور و اشتغال را به خود اختصاص داده‌اند، همچنین حدود سی و دوهزار واحد صنعتی در حال ساخت داریم، یعنی  درسال 25 درصد این واحدهای در حال ساخت به بهره‌برداری می‌رسند.

معاون وزیر صمت ادامه داد: یعنی به تعبیری 7 یا هشت هزار واحد به ظرفیت صنعتی کشور افزوده می‌شود که هنگام ساخت از ظرفیت صنعتی فنی و مهندسی  و محصولات صنعتی استفاده می‌کنند.

صالحی‌نیا تاکید کرد: برای رسیدن به توسعه صنعتی نیازمند ایجاد زیر ساخت‌ها و هم‌افزایی بین دستگاه‌ها هستیم، زیرا در غیر این صورت در حوزه ظرفیت اقتصادی، رقابت و بهبود کیفی تولیدات اتفاقی نخواهد افتاد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات