خبرهای داغ:
نفر دوم مسابقات قرآن نیرو‌های مسلح
نفر دوم رشته قرائت مسابقات قرآن نیرو‌های مسلح گفت: انس با الفاظ نورانی قرآن در هر سن و سالی، همیشه انرژی بخش و امیدآفرین است و بهترین هدیه قرآنی ام، هدیه ای است که از رهبر انقلاب گرفته ام.
کد خبر: ۹۱۶۴۴۵۹
|
۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۴

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم، در مسابقات قرآن نیرو‌های مسلح که به تازگی برگزار شد، نام «سجاد پروینی نژاد» از سربازان وظیفه سپاه امام علی بن ابی طالب (ع) به عنوان نفر دوم رشته قرائت درخشید.

پروینی نژاد متولد ۲۶ اردیبهشت سال ۱۳۷۱ در شهر کرمانشاه است و کارشناسی ارشد خود را در رشته الهیات و معارف اسلامی از دانشگاه علوم قرآن وحدیث دانشگاه تهران اخذ نموده است.

در همین زمینه و برای آشنایی بیشتر، گفتگویی را با این جوان نخبه قرآنی از نظر می‌گذرانیم.

بهترین هدیه قرآنی که از رهبر انقلاب گرفتم

از چه زمانی با قرآن مانوس شدید؟

از همان دوران طفولیت و نوجوانی پای سفره قران بودم، منزل مان محل تشکیل جلسات قران بود و همراه پدرم به جلسات سیار مسجد و محل هم می‌رفتیم و به همین ترتیب از ۶ یا ۷ سالگی به صورت نیمه حرفه‌ای به قرائت روی آوردم و از سن ۱۲ سالگی کار تلاوت را به صورت حرفه‌ای شروع کردم و آن زمان بود که زیر نظر اساتید مطرح قرآن، با تلاوت‌های تقلیدی و بحث‌های تجویدی و صوت و لحن آشنا شدم.

عامل موفقیت و تشویق خود را در زمینه قرائت قرآن چه چیز‌هایی می‌دانید؟

توفیق بزرگ الهی است که نصیبم شده که در مسیر ساحت مقدس کلام نورانی الله قدم بگذارم و این توفیق را مدیون خدا و قرآن و دعای پدر و مادر می‌دانم. همه زندگی من از قرآن بوده من هر چه دارم از صدقه سر قرائت و انس و تشویق است و همین باعث شده اثرات آن را در تمام مراحل زندگی ام ببینم.
اصلی‌ترین عامل تشویقم، والدین بخصوص پدرم بودند، هر شب بخصوص شب‌های جمعه مرا همراه خود به جلسات سیار و ثابت قرآن می‌بردند و من قرائت می‌کردم، آن موقع نوار کاست تلاوت می‌خریدند، با جایزه نقدی هر چند مختصر تشویق می‌کردند، به قولی من با پول، جذب قرآن شدم، چون در سن کودکی، برایم جذابیت داشت.

بهترین هدیه قرآنی که از رهبر انقلاب گرفتم

مسابقات قرآن نیرو‌های مسلح در چه سطحی برگزار می‌شود؟

این مسابقات هر سال بین کلیه رده‌های نیرو‌های مسلح شامل سپاه، ارتش، ناجا، وزارت دفاع و ستاد کل برگزار می‌شود و برگزیدگان هر رده در سطح بالاتر به رقابت می‌پردازند و هر دو سال یک بار به صورت کشوری بین نفرات برتر معرفی شده از هر یک از نیرو‌های مسلح برگزار می‌گردد. در واقع مسابقات نیرو‌های مسلح عصاره‌ای از برگزیدگان قرآنی سپاه، ارتش، ناجا، ودجا و ستاد کل در سطح کشور است و داوران کشوری نیز آن را قضاوت می‌کنند.

 

در مورد مقام دومی تان در رشته قرائت توضیح دهید:

بنده امسال توفیق یافتم به عنوان سرباز وظیفه سپاه قم در مسابقات قرآنی نیرو‌های مسلح که اوایل مردادماه جاری به میزبانی ناجا در تهران برگزار شد، شرکت کنم و به لطف خدا و قرآن رتبه دوم قرائت تحقیق را در بین کارکنان وظیفه کل نیرو‌های مسلح بدست آوردم. البته در این مسابقات سپاه در جمع بندی نهایی اول شد و در قرائت تحقیق هم هر سه نفر اول تا سوم از سپاه بودند.

 

 تاثیر رهنمود‌های قرآنی مقام معظم رهبری را در خودتان چگونه می‌بینید؟

حضرت آقا واقعا طلایه دار حمایت و پشتیبانی و انگیزه بخشی به قاریان و قرآنیان و کسانی که درراه قرآن قدم می‌گذارند، هستند و در زمره معدود افرادی هستند که این همه به قرآن اهمیت می‌دهند. در جلسات و بیانات خصوصی و عمومی تذکرات قرآنی دارند و حدیث حضرت علی (ع) را یادآوری می‌فرمایند که: ما جالَسَ هذَاالقُرآنَ اَحَدٌ الّا قامَ عَنهُ بِزِیادَةٍ اَو نُقصانِ؛ زِیادَةٍ فی هُدًی اَو نُفصانِ مِن عَمًی. هیچ کس با این قرآن همنشین نشد مگر آن که، چون از نزد آن برخاست با فزونی و کاستی همراه بود؛ فزونی در هدایت، و کاستی از کوردلی؛ و معظم له توصیه‌هایی مبنی بر حفظ و قرائت و تدبر و آوردن قرآن به متن و بطن زندگی و توصیه‌هایی به عموم مردم برای شنیدن تلاوت قرآن و برگزاری جلسات استماع قرآن دارند. ایشان به عنوان طلایه دار فرهنگ قرآنی کشور هر شب به قرآن می‌پردازند و اهتمام زیادی به کلام الله دارند.

 

علاوه بر قرائت، در زمینه‌های دیگر قرآنی هم فعالیت دارید؟

عمده فعالیتم علاوه بر قرائت، تواشیح و مدیحه سرایی است و در شبکه‌های محتلف برون مرزی اجرای برنامه داشته ام. در مسابقات مختلف رتبه داشتم. در دوران نوجوانی هم ورزش رزمی انجام می‌دادم؛ در حال حاضر قاری و مرتّل رسمی مسجد مقدس جمکران و حرم حضرت معصومه (س) هستم و چندین بار قرائت تک نفره و گروهی نیز داشته ایم.

بهترین هدیه قرآنی که از رهبر انقلاب گرفتم

در خارج از کشور هم اجرای برنامه قرائت داشته اید؟ در مسابقات چه مقام‌هایی کسب کرده اید؟

بلی؛ در سال ۹۱ به عنوان قاری منتخب در موسم حج تمتع شرکت کردم، اجرا‌هایی در لبنان سوریه، عراق و عربستان داشته ام؛ دارای رتبه اول مسابقات قرآن دانشجویان کشور و رتبه دوم مسابقات قرانی وزارت کار و نفر دوم قرائت شکوفه‌های اوقاف در ترتیل اذان و تواشیح کسب نموده ام.

 

حال و هوای قرائت در کشور‌های دیگر چگونه است؟

بهترین خاطره ام از تلاوت‌های برون مرزی است. مردم کشور‌های دیگر از شنیدن تلاوت قاریان ایرانی مشعوف می‌شوند و خالصانه ابراز احساسات می‌کنند. در لبنان وقتی می‌شنیدند از ایران و قم هستم، ابراز علاقه می‌کردند و می‌گفتند اگر حرم امام رضا (ع) مشرف شدید، به آقا ابراز ارادت ما را برسانید و این خیلی برایم شیرین بود.

از آنجا که وهابیت تبلیغات سویی علیه شیعه می‌کنند تا جایی که حتی می‌گویند قرآن شیعیان با اهل سنت فرق دارد، لذا سعی می‌کردیم برای تبلیغ قرآن و تشیع در مدت حضور در مکه وارد گعده‌های قرآنی بشویم، در یکی از این جلسات قرآنی کنار خانه خدا در مسجد الحرام، وقتی قرائت کردم، پیرمردی کنارم نشست، گفت: «مِن مصر؟»، «مِن عراق؟»، گفتم «لا، مِن ایران» خیلی تشویق و تحسین کرد و متعجب شد و سایر افراد حاضر در این جلسه قرآنی نیز تحسین کردند. من هم شروع کردم به تمجید و معرفی قاریان مصری و اصلا باورشان نمی‌شد که ما شیعیان ایرانی اینطوری قرآنی بخوانیم.

آن‌ها خیلی به اهل بیت (ع) و سیدالشهدا (ع) علاقه دارند و توانمندی ایرانیان در تلاوت خیلی برایشان جذاب بود و لذا اثر تبلیغی قرآئت در خارج از کشور برای تشیع، از بهترین خاطراتم محسوب می‌شود.

 


خاطره‌ای از تلاوت در محضر مقام معظم رهبری دارید؟

یک بار بعد از تلاوت خدمت ایشان رسیدم، بعد از تحسین، به بنده فرمودند: «همان راهی را که گرفتید، پیش بروید» سبک تلاوت من را که نزدیک سبک استاد مصطفی اسماعیل بود، پسندیدند و یک انگشتر و چفیه هدیه دادند که از بهترین یادگاری هایم محسوب می‌شود.

بهترین هدیه قرآنی که از رهبر انقلاب گرفتم

تبحر قرآنی مجریان مسابقات در چه حدی است؟ آیا از وجود سربازان برگزیده در زمینه فعالیت‌های قرآنی استفاده می‌شود؟

در سطح ستاد کل خیلی بحث فعالیت‌های قرآنی جدی است، تمام کسانی که مسئولیت مسابقات را دارند، قرآنی هستند و باعث دلگرمی رده‌های پایین می‌شوند. از سوی دیگر طبیعت سربازی سختگیری‌های خاص خودش را دارد و متاسفانه این بحث که از سربازان برگزیده قرآنی در جایی که تخصص قرآن لازم است، استفاده شود، جدی گرفته نمی‌شود و از این رو می‌بینیم که چنین سربازانی در جایی غیر مرتبط خدمت می‌کنند که حتی سرخوردگی‌هایی را هم به دنبال دارد.

 

چه توصیه‌ای به جوانان دارید؟

قرآن دوست همیشگی و رفیق صاف وصادق وصمیمی است، باید انس با قرآن را روز به روز بیشتر کنیم، صرف خواندن قرآن، هر چند کافی نیست، اما کلمات و الفاظ قدسی آن قطعا روی روح و روان انسان اثرگذار است و سفارش شده هر کسی حداقل روزی ۵۰ آیه بخواند و البته بعد از قرائت آیه، آشنایی با ترجمه و تفسیر هم به منظور تدبر بیشتر در آیات الهی، سفارش شده است.


از اینکه در این گفتگو شرکت کردید، سپاسگزارم.
گفتگو از: ابوالفضل بمانی

ارسال نظرات
پر بیننده ها