بارها در میزگردهای سیاسی برنامه تلویزیونی شبکه سحر، مردم مسلمان منطقه از خیانت‌های سران مرتجع عرب آگاه شده‌اند.
کد خبر: ۹۱۶۴۴۲۳
|
۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، میزگردهای رسانه‌ای معمولا یکی از پرطرفدارترین برنامه های تلوزیونی در جهان هستند. این برنامه ها عمدتا با حضور کارشناسانی مختلف در حوزه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی و ورزشی روی آنتن می روند.

افکار عمومی همیشه پس از اطلاع از اخبار به دنبال علل و دلایل وقوع آن حال چه مثبت یا منفی می‌شود و میزگردهای رسانه ای با هدف تحلیل وقایع و اتفاقات داخلی یا بین المللی شکل می‌گیرد.

شبکه سحر شامگاهان روزهای شنبه، دوشنبه، چهارشنبه و پنج شنبه از ساعت 10 شب به وقت تهران و به مدت نیم ساعت سعی دارد تا همین رویه فوق الذکر را برای مخاطبان کشورهای همسایه آذربایجان و ترکیه در پیش گیرد.

محور بحث‌ها طیف گسترده‌ای از حوزه‌های روابط دوجانبه و اتفاقات منطقه ای- بین المللی را در بر می‌گیرد و به همین منظور از کارشناسان کشورهای همسایه برای تحلیل اخبار منتشر شده که از بازتاب وسیع رسانه‌ای برخوردار شده اند، استفاده می‌کند.

مثلا در حوزه گمرکات میان ایران و آذربایجان، ترانزیت، گردشگری و یا حتی اقدامات رژیم آل خلیفه در بحرین. حُسن برگزاری چنین میزگردهایی در رسیدن به یک اشتراک نظر میان مخاطبان کشورهای همسایه و یا حداقل آشنایی آنها با دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی است.

در حوزه روابط دوجانبه با کشور ترکیه نیز همین رویه ادامه دارد. به ویژه که ایران و ترکیه بر روی بسیاری از مواضع منطقه ای و بین المللی با یکدیگر هم نظر هستند که مهمترین آن مخالفت با یکجانبه گرایی قلدرآمیز دولت کنونی ایالات متحده آمریکا است.

در برنامه «کمپاس» سعی می‌شود تا افکار عمومی کشورهای همسایه از اقدامات خلاف منطق و قوانین بین‌المللی با حضور کارشناسان زبده و آگاه به مسائل بین‌المللی پرده‌برداری شود و همین امر موید آگاهی بخشی مخاطبان ساکن در کشورهای همسایه ایران از روند ظالمانه تحولات بین‌المللی است.

چنین رویه‌ای در رسانه‌های غربی هم با جدیت هرچه تمام‌تر در دستور کار رسانه‌ای قرار دارد. مثلا وقتی دولت آمریکا لیست تازه‌ای از تحریم‌های خلاف قوانین بین‌المللی را علیه دولت و ملت ایران وضع می‌کند تلویزیون‌هایی مانند بی‌بی‌سی فارسی، دویچه وله فارسی، صدای آمریکا بخش فارسی، رادیو رژیم صهیونیستی بخش فارسی و... سعی دارند که با حضور کارشناسان خودفروخته ایرانی و با سوگیری تحلیلی به نفع ایالات متحده به آن تحریم‌ها مشروعیت بخشیده و اذهان عمومی مردم ایران را منحرف سازند. درست یا غلط این کار یک تاکتیک بسیار مهم و استراتژیک در حوزه رسانه است.

بیشتر بخوانید

در همین برنامه کمپاس اصلی‌ترین محور سیاسی جهان اسلام که همانا محور مقاومت منطقه‌ای و در راس آن مقاومت مردم فلسطین در برابر ددمنشی‌های رژیم غاصب صهیونیست است، بارها و بارها در میزگردهای سیاسی با حضور کارشناسان آذربایجانی و ترکیه ای مورد بحث گذاشته شده تا مردم مسلمان منطقه از خیانت های سران مرتجع عرب که نمونه اخیر آن برگزاری اجلاس به اصطلاح معامله قرن در منامه بود با خبر شوند که اخیرا نیز یکی از قسمت‌های برنامه کمپاس نیز به موضوع برگزاری اجلاس منامه اختصاص یافت.

با توجه به شانتاژ رسانه‌ای غربی‌ها در خصوص معامله قرن و پخش گسترده برنامه‌های خبری- تحلیلی ماهواره‌ای در این خصوص  به ویژه در کشورهای مسلمان و به خصوص در آذربایجان و ترکیه برای فریب افکار عمومی مسلمانان و ترس از وقوع تظاهرات‌های گسترده خیابانی به نظر می‌رسد که سیاست رسانه‌ای ایران در شبکه سحر با شکل‌گیری برنامه‌های سیاسی مانند کمپاس سیاستی معقول، منطقی و حتی راهبردی است که ادامه آن به شرط ارتقای سطح کمی و کیفی می‌تواند به خنثی‌سازی نقشه‌های شوم رسانه‌ای غرب منجر شود.

و اما در خصوص روابط دوجانبه، کمپاس به خوبی می‌تواند مشکلات جاری اجرایی برای گسترش روابط دوجانبه و حتی منطقه‌ای را با تحلیل صحیح و منطبق با واقعیات موجود تا حدود بسیاری از سر راه بردارد به طور مثال مسئله قره‌باغ که مشکل جدی در عادی سازی روابط آذربایجان-ارمنستان است.

از آنجا که ایران با هر دوکشور آذربایجان و ارمنستان دارای روابط گسترده و احترام برانگیز سیاسی و اقتصادی است در برنامه «کمپاس» به خوبی می‌توان از ظرفیت دیپلمات‌های ایرانی و کارشناسان منطقه‌ای مسلط به زبان آذربایجانی برای حل و فصل صلح آمیز و میانجی‌گرایانه به خوبی استفاده کرد تا خواست دشمنان قسم خورده ما جهت به آشوب کشیده شدن منطقه آسیای میانه همچون خاورمیانه و خلیج فارس محقق نگردد و از این روی داشتن نگاه کارشناسی مسئولان صداوسیما به برنامه‌هایی نظیر «کمپاس» در شبکه جهانی سحر بسیار جدی و لازم الاجرا به نظر می‌رسد.

ارسال نظرات