سامانه راداری فلق مدل اورهال‌شده سامانه «گاما» است که از مشخصات ویژه‌ای بهره می‌برد و در صنعت دفاعی و دفع تهدیدات کارایی بالایی دارد.
کد خبر: ۹۱۶۴۲۹۷
|
۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، سامانه راداری فلق با حضور امیر علیرضا صباحی فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد.

این سامانه پش از این سامانه راداری «گاما» نامیده می‌شد که «فلق» نمونه بروزرسانی و اورهال‌شده آن است.

رادار فلق که در حوزه گاما فعال بوده در حقیقت یک مجموع راداری آرایه فازی فعال سه بعدی با بُرد ۴۰۰ کیلومتری است که قادر به کشف انواع موشک‌های کروز، بالستیک و هواپیماهای پنهان‌کار است و این رادار در حقیقت تکمیل‌کننده پوشش راداری سامانه پدافندی اس-۳۰۰ است.

«فلق» معمولاً به‌منظور هدایت و کمک به هواپیماهای رهگیر و یا سامانه‌های یکپارچه پدافند هوایی عمل می‌کند و قابلیت شناسایی اهداف با سطح مقطع راداری پایین و همچنین مقاومت بالا در برابر جنگ الکترونیک دشمن را دارد.

یکی دیگر از قابلیت‌های پیشرفته و مهم این سامانه راداری توانایی «کشف بدون کمک اهداف» یا «NCTR» است. در این حالت رادار فلق با استفاده از ارتباط برقرار کردن بین نشانه‌های شناخته‌شده از هر هدف پرواز جداگانه، آنالیز امواج بازتابانده شده از اهداف گوناگون و همچنین مشخصه‌های خاص پروازی هر هواگرد و همچنین در مورد بالگردها با آنالیز تغییرات موجود در امواج ایجاد‌‎شده در حرکت پره‌های بالگردها می‌تواند به شناسایی آنها اقدام کند.

در کنار سامانه راداری فلق، سیستمی برای مقابله با موشک‌های ضد رادار ارائه می‌شود که وظیفه آن هشدار دادن در مورد نزدیک شدن موشک‌های ضد رادار پخش امواج گمراه‌کننده و فریب دادن موشک‌های ضد رادار است. همچنین سامانه‌های پخش‌کننده چف و فلیر و همچنین دودزا نیز برای این سامانه راداری تعبیه شده است.

این سامانه همچنین می‌تواند سامانه‌های جستجوگر الکترواُپتیک موجود در مهمات هدایت‌شونده را نیز از کار بیندازد. همچنین این رادار می‌تواند موشک‌های بالستیک را که از ارتفاع بالا به سمت زمین می‌آیند را از فاصله هزار و ۱۱۱ کیلومتری شناسایی کند.

«فلق» به عنوان یک سامانه راداری کارآمد و به‌روزرسانی شده «گاما» توان پوشش دادن تا ارتفاع ۱۲۰ کیلومتری از سطح دریا را دارد و نیز در شرایط جوی سخت می‌تواند در دمای ۵۰ درجه سانتی‌گراد بالای صفر و ۵۰ درجه سانتی‌گراد پایین‌تر از صفر به عملیات بپردازد.

این سامانه که به پنج خدمه، نیاز دارد، می‌تواند در رطوبت ۹۸ درصد و بادهایی با سرعت ۲۵ متر در ثانیه و در ارتفاع دو هزار و ۵۰۰ متری از سطح دریا عملیات کند. متعلقات سامانه راداری فلق بر روی دو دستگاه کامیون حمل می‌شود و می‌تواند در مدت زمان پنج دقیقه برای کار آماده شود و همچنین این سامانه راداری از یک سیستم یکپارچه تشخیص دوست از دشمن بهره می‌برد.

ارسال نظرات