خبرهای داغ:
یادداشت بسیج جامعه زنان در مورد داوری دختران در فوتبال پسران؛ پدیده‌ عجیبی که در بوشهر اتفاق افتاد
هر روز خبری تازه از تلاش برای حضور نامتعارف زنان در ورزش مردان شنیده می شود و عده ای هستند که سعی می کنند به نوعی در این موارد ورود پیدا کنند و با خودنمایی برای خود هویت سازی کنند.
کد خبر: ۹۱۶۴۱۳۶
|
۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹

به گزارش سرویس بسیج جامعه  زنان کشور خبرگزاری بسیج، هر روز خبری تازه از تلاش برای حضور نامتعارف زنان در ورزش مردان شنیده می شود. یکی از اخباری که این روزها در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی جلوه گر شد. داوری دختران در مسابقات فوتبال پسران نوجوان بود. دختران جوان برای داوری مسابقات پسران نوجوان مورد استفاده قرار گرفتند. این موضوع عجیبی بود که در بوشهر اتفاق افتاد.

جالب اینجاست که برخی از رسانه‌های اصلاح طلب نیز از این موضوع استقبال کردند. اما پس از برگزاری فستیوال مسابقات فوتبال پسران نوجوان در شب پنجشنبه ۱۰ مردادماه ۹۸ در بوشهر، از ادامه این موضوع جلوگیری شد. تصاویر منتشره از مسابقات فستیوال فوتبال نوجوان پسر به میزبانی هیات فوتبال بوشهر در فضای مجازی نشان می‌دهد که داوری این بازی‌ها بر عهده زنان بود.

در این خصوص مدیرکل ورزش و جوانان استان بوشهر گفت: «به ‌محض اطلاع داوری بانوان در فستیوال فوتبال پسران، دستور توقف این کار را دادیم و به مراجع ذی‌صلاح گزارش‌های لازم ارسال‌شد و در حال حاضر قضاوت بازی‌ها بر عهده آقایان است».

مدیرکل ورزش و جوانان استان بوشهر با اظهار بی‌اطلاعی از این اقدام صورت گرفته، ابراز کرد: «هیات فوتبال به‌عنوان مجری و میزبان این فستیوال بوده و توجیه آن‌ها برای برگزاری این مسابقات، سن پایین شرکت‌کنندگان بوده است که این موارد مورد قبول ما نیست و ورزش و جوانان مخالف چنین اقدامی است».

بهروزیان‌فرد در خصوص بازتاب و حمایت شبکه‌های معاند نظام از این اقدام هیات فوتبال، تصریح کرد: «هر موضوعی را که شبکه‌های ضدانقلاب حمایت می‌کنند، به سود ما نیست و مخالف آن‌ها هستیم»

حالا برخی از رسانه‌های اصلاح طلب هم همگام با رسانه های معاند به این موضوع دامن زده و از عدم حضور داوران دختر در این مسابقات گلایه می کنند.البته این نوع تابوشکنی‌ها همواره مورد توجه رسانه‌ها خصوصا برخی از افراد در شبکه های اجتماعی بوده است. تصاویر نشان دهنده آن هست که داور زن در حال دست دادن با پسران نوجوان در رنج سنی ۱۲ الی ۱۳ سال است. توجیهاتی در مورد سن کم پسران که با نگاهی به عکس‌ها به خوبی بطلان آنها نمایان می شود. متاسفانه در این روند تلاش و اصراری عجیب برای حضور زنان در ورزش مردان ولو در سنین پایین وجود دارد. ورزشگاه رفتن زنان هم در همین راستا قابل توجه است اما این توجه و اصرار در بعد ورزش حرفه ای زنان اصلا دیده نمی شود.

به نظر می رسد که برخی از افراد با توجه به اینکه این نوع تابوشکنی‌ها در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی دیده و مورد توجه قرار می گیرد سعی می کنند به نوعی در این موارد ورود پیدا کنند و با خودنمایی برای خود هویت سازی کنند. اما آنچه در این میان مهجور و مظلوم مانده است ورزش زنان است که نه تماشاگر خاصی دارد و نه متعاقب آن اسپانسر و حامی مالی این ورزش‌ها را حمایت می کند تا رونق در ورزش بانوان بوجود بیاید. حتی گاها ورزشکاران زن خصوصا در رشته های پرطرفداری مثل فوتبال در تهیه لباس ورزشی و بودجه مالی آن در تنگنا قرار دارند. اما به نوع کاملا سیاسی و تبلیغاتی حضور زنان در ورزش مردان تبلیغ می شود.

به نوعی شاید باید گفت که این موضوع یک تلاش شبه فمنیستی اما مردسالارانه است. چراکه بیشتر این موارد به ورزش آقایان کمک می کند و باعث رونق و حمایت بیشتر از ورزشکاران مرد می شود که حتی نیازی به حمایت زیادتری در برخی از موارد ندارد. اما دود این سیاسی کار همیشه و همواره به چشم ورزش حرفه ای بانوان رفته است. به هر جهت آنچه در این میان دیده می شود اصراری بی پشتوانه و تخریب کننده برای ورزش زنان است که حالا در شکل های مختلف از جمله داور زن، تماشاگر دختر و ... نفوذ و رسوخ کرده است.

 پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - امیرحمزه نژاد

ارسال نظرات