بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با کلمات ساده و مفاهیمی آشکار ، راهبردهای روشن ، مسیر آینده پیشرفت را در کشور همواره کرده است.
کد خبر: ۹۱۶۴۰۶۱
|
۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، اسماعیل محمدی در یادداشتی با عنوان «بیانیه گام دوم ، رسالت مجلس در قانونگذاری مناسب و نظارت جامع» نوشت:بيانيه گام دوم مسير روش و هموار براي ايفاي نقش همه نهادها براي بهبود تراز عملکردي جامعه ايران اسلامي است.
يکي از ارکان مهم براي اين کار ، نهاد قوه مقننه است که با مقررات و قانونگذاري اين مسير را فراهم مي کند.
مجلس شورای اسلامی نهاد قانونگذاری است و باید در کنار قانونگذاری مناسب و بروز و تنقیح قوانین به تقویت نظارت جامع هم بپردازد و شاخص کارايي مجلس هم بايد حرکت در مسير بيانيه گام دوم باشد.
مجلس شورای اسلامی به‌موجب قانون اساسی دارای دو وظیفه خطیر و اساسی «قانونگذاری» و «نظارت» بوده و در راستای انجام‌وظیفه نظارتی دارای ابزارهای متعدد نظارتی است که به‌طور مثال می‌توان به حق سؤال، استیضاح، تذکر و تحقیق و تفحص اشاره کرد.
امام راحل در تعبیری فرمودند که نمایندگان ما باید مانند شهید مدرس باشند به صورت کامل و آن فرهیختگی و وارستگی این شهید گرانقدر و بی‌اعتنایی او به دنیا بود. وامدار نبودن شهید مدرس نسبت به اشخاص دیگر. آزادگی و حریت شهید مدرس الگو است. نمایندگان به شهید مدرس در مسیر زندگی خود اقتدا کنند و خروجی مجلس باید بسیار اثربخش باشد.
ساماندهی امور نظارتی مجلس شورای اسلامی بسیار مهم است و به نظر می رسد نظارت مجلس تاکنون جامع و مانع نبوده است که این فرایند به کاهش آسیب شناسی مقررات و قوانین منجر می شود و اجازه نمی دهد این نهاد در روند تنقیح مقررات و نوسازی و بهسازی و بروز کردن قوانین تاثیر منفی دارد.
نظارت بر اجرای کامل قوانین از وظایف نمایندگان است اما مانند عملکرد قانونگذاری قوی نیست
و بیشتر چالش‌های اقتصادی و فرهنگی هم از این روند ناشی می شود.
مجلس شورای اسلامی در مسير کمک به تحقق اهداف بيانيه گام دوم ، باید برنامه جامع نظارت بر کل مصوبه ها را تهیه و اجرایی کند و شاخص هاي قانونگذاري خود را با رويکرد بازدارندگي مطلق در مقابل تخلف ها ، جرايم و ناکارامدي ها و همچنين هموار سازي و شفاف سازي مسير اجراي بيانيه گام دوم ارتقا دهد.
تذکر، سؤال، تحقیق و تفحص و معرفی ناظران برای نمایندگان پیش‌بینی شده است، اما اهداف کامل قانون‌گذار را تامین نمی کندو باید تقویت شود.
نظارت بر حسن اجرای قوانین وظیفه مهم مجلس بعد از قانون‌گذاری است تا اجرای قانون در دام سلایق مجریان گرفتار نشود و اصلی‌ترین توصیه رهبر انقلاب به نمایندگان مجلس توجه به نظارت بوده است.رهبر فرزانه انقلاب فرموده اند : باید برای نظارت شاخص‌هایی تدوین شود.
اگر فاصله ضمانت اجرایی و کیفیت قانونگذاری حذف شود حتما در اثربخشی عملکردها نیز موثر خواهد بود و به پیشرفت کشور کمک می کند.
پدیده تلخ اجرای ناقص قانون هدفمندی یارانه ها ، سياست هاي کلي اصل 44 قانون اساسي ، گسترش زمین خواری تا کوه خواری و تپه خواری و شاید در اینده "دریا خواری" فساد اقتصادی و غارت بیت‌المال، پاسخگو نبودن برخی مسئولان، مدیریت ناکارآمد برخی دستگاه‌ها همه ناشی از فقر نظارت درست و بموقع بر اجرای قوانین است و اگر این وظیفه نظارتی تقویت شود ایران اسلامی در استقرار الگوی پیشرفت همراه با عدالت و اقتصاد مقاومتی به عنوان ارکان بيانيه گام دوم خیلی موفق تر خواهد شد.
نمایندگان مجلس در کنار حضور در خانه ملت ، در کنار ملت و ديگر ارکان بايد برای شکل گیری جهاد همه جانبه اقتصادي ، اجتماعي و سياسي دیگری همراه با دیگر هموطنان تلاش کنند.
تقسيم کار شفاف با دولت و قوه قضاييه ، شفاف سازي قوانين به نفع مردم سالاري اقتصادي ، سياسي ، فرهنگي و اجتماعي و نظارت بازدارنده از تخلف و تکميل نظام قانونگذاري متناسب با اهداف بيانيه گام دوم انقلاب بايد به اولويت اصلي مجلس تبديل شود.

ارسال نظرات