معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران گفت: مشکل خاصی در ترخیص کالا‌های وارد شده به بنادر وجود ندارد و هر آنچه اظهار شود در صورتی که موانع قانونی نداشته باشد ترخیص می‌شود.
کد خبر: ۹۱۶۴۰۲۰
|
۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، مهرداد جمال ارونقی در گفتگو با شبکه خبر با بیان اینکه خروج کالا از اماکن گمرکی، نیازمند انجام تشریفات گمرکی است، افزود: تشریفات گمرکی، به اظهار کالا به گمرک و تسلیم اظهارنامه صاحب کالا یا نماینده قانونی او بستگی دارد.

او در این باره به پیشنهادات خود برای روان سازی ترخیص کالا‌های اساسی ضروری و اقلام واحد‌های تولیدی اشاره کرد و گفت: نخستین پیشنهاد به قرارگیری اظهارنامه‌های کالا‌های تولیدی و اقلام اساسی در مسیر سبز اظهارنامه مربوط است که در این باره برای بررسی‌های بیشتر نیز کمیته‌ای شکل گرفته است.

پیشنهاد دوم درباره کارشناسان مجازی است و بررسی‌هایی که درخصوص کالا‌های تولیدی و اقلام واسطه‌ای خط تولید صورت می‌گیرد، که اقلام با این کارشناسان سیستمی بررسی و کالا‌ها ترخیص می‌شوند.

پیشنهاد سوم نیز به اقلام اساسی و بررسی کارشناسان بر روی آن‌ها مربوط می‌شود که بر این اساس اسامی کارشناسان بررسی کننده در گمرکات برای مراجعه کنندگان مشخص می‌شود، تا آن‌ها در جریان روند ترخیص کالای خود قرار بگیرند.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران با بیان اینکه مشکل خاصی در ترخیص کالا‌های وارد شده به بنادر وجود ندارد، گفت: بعد از اظهار کالا به گمرک ترخیص صورت می‌گیرد و هر آنچه اظهار شود در صورتی که مشکل قانونی نداشته باشد ترخیص می‌شود.

او گفت: فرایند ترخیص کالا برای هر کالا متفاوت است، اما در مجموع این روند مستلزم اخذ مجوز‌های قانونی لازم بوده که برعهده واردکنندگان خصوصی و دولتی است و پس از این اقدام لازم است متقاضیان به گمرک مراجعه کرده و کالای خود را اظهار کنند.

سید حسین معروف عضو اتاق ایران نیز گفت: گذاشتن کالا‌های اساسی و تولیدی در مسیر سبز موجب تسریع در ترخیص کالا‌های اساسی برای تولید کنندگان خواهد شد.

او افزود: بر این اساس و با توجه به اینکه تشریفات رسمی به حداقل می‌رسد، کالا‌های اساسی از گمرکات با سرعت بیشتری ترخیص می‌شوند.

معروف ادامه داد: کالایی که در ثبت سفارش ارز 4200 تومانی می‌گیرد، وقتی پیش فروش شده باشد ممکن است در فرایند‌های بعدی با ارز 4200 تومانی به مشکل بربخورد و تولیدکننده مجبور شود کالا را با ارز نیمایی وارد کند که این نیز مشکلاتی به همراه دارد.

عضو اتاق ایران درباره راه‌های تسهیل ترخیص گفت: گمرک به عنوان آخرین نقطه‌ای که صاحبان کالا به آن مراجعه می‌کنند همیشه مورد سوال است؛ اما عملکرد، بخشنامه‌ها و سازمان‌های دولتی درباره کالا، گمرک را مورد سوال قرار داده در صورتی که گمرک نقشی ندارد.

او افزود: با توجه به اینکه درباره گمرکات به خصوص بنادر باید کار تخصصی و ویژه شود، استفاده از کارشناس مجازی در دفاتر گمرکی بدون سرکشی و دیدن مجموعه کالا‌ها خلاف قاعده کارکرد گمرک است؛ بنابراین تاکید واردکنندگان این است که گمرک کارشناس مجازی را که جزء چالش‌های اساسی است ساماندهی کند و در ارزش گذاری کالا‌های وارداتی تصمیم اساسی بگیرد.

سید حسین معروف افزود: انتظار می‌رود با توجه به هزینه‌های سامانه جامع گمرکی و مالیاتی، این دوسامانه به گونه‌ای به مردم کمک کنند که مشکلات به حداقل برسد.

ارسال نظرات