معاون وزیر راه و شهرسازی از تغییر ساختار قیمت‌گذاری بلیت هواپیما خبر داد و با بیان این‌که بهره‌وری حمل‌ونقل جاده‌ای کشور پایین است، گفت:‌ عدم شفافیت تجمیع بارها باعث شده نتوانیم مراکز لجستیک کشور را توسعه دهیم.
کد خبر: ۹۱۶۴۰۱۳
|
۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، شهرام آدم‌نژاد با اشاره به موضوع بهره‌وری در شقوق مختلف حمل‌ونقل اظهار کرد:‌ بهره‌وری در حمل‌ونقل ریلی به دلیل تقاضای زیاد، بالاست. ضریب اشغال صندلی در راه‌آهن با دنیا خیلی متفاوت نیست چون طول خطوط ریلی کشورمان کم است. اما در محدوده طول خط‌آهن بهره‌وری قابل قبولی داریم.

وی در عین حال با بیان این‌که بهره‌وری حمل‌ونقل جاده‌ای کشور به دلیل تقاضای بالا، پایین است، تصریح کرد:‌ یکی از مهم‌ترین اشکالات این حوزه عدم تناسب بین عرضه و تقاضاست؛ به عنوان مثال اگر تعداد اتوبوس‌ها و تعداد مسافران را با هم مقایسه کنیم می‌بینیم روند همواره کاهشی بوده است. سالانه حدود یک میلیون خودرو وارد چرخه حمل و نقل می‌شود، اما تقاضای سفر چنین رشدی ندارد.

وی با بیان این‌که تعداد مسافران حمل‌ونقل عمومی در حال کاهش است، افزود: بهره‌وری یک ویژگی چند وجهی است که بخشی از آن به عرضه و تقاضا مربوط است. بخشی مربوط به رقابت‌پذیری مربوط است. در شاخص کلان وقتی سالانه این میزان خودرو افزوده می شود طبیعی است که بهره‌وری کاهش می‌یابد.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که یکی از مشکلات بار در حمل‌ونقل جاده‌ای این است که ما نتوانسته‌ایم مراکز لجستیک را به صورت درست طراحی کنیم،‌گفت: منظو بنده از "ما" وزارت راه و شهرسازی نیست. الان خیلی از بارها به تهران می‌آید و به نیمه جنوبی کشور برمی‌گردد، چرا باید این اتفاق بیفتد. یا موضوع یک سر بار خالی. البته باید این مسئله را در برخی حوزه‌ها داشته باشیم.

آدم‌نژاد افزود:‌ میزان یک سر بار خالی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور از میانگین جهانی بالاتر است. باید به تجمیع و مراکز لجستیک توجه ویژه کرد؛ با این کار ارزش افزوده بالا می‌رود، هزینه‌های تمام شده کاهش می‌یابد و این کار باعث شفافیت است.

وی تاکید کرد: یکی از مشکلاتی که باعث شده نتوانیم مراکز لجستیک را در کشور توسعه دهیم بحث عدم شفافیت تجمیع بارهاست. عده‌ای دوست دارند بارها در جایی باشد که شناخته شده نباشد. باید بدانیم بار برای کیست. در حمل‌ونقل جاده‌ای با همه مشکلات موجود به سمت شفاف‌سازی رفته‌اند اما در تجمیع بارها نتوانسته‌ایم به خوبی عمل کنیم.

*شناسایی 58 نقطه برای ایجاد مراکز لجستیک

وی گفت: در طرح جامع برای توسعه لجستیک برنامه داریم؛ اما ما ستادی در وزارت راه و شهرسازی داریم به نام ستاد مراکز لجستیک کشور. این ستاد سال گذشته ایجاد شد و زحمت فراوانی برای این ستاد صورت گرفته است. حدود 58 نقطه در کشور با شکل‌های مختلف لجستیک اعم از شهر، پارک و دهکده و موارد دیگری مشخص شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مدل توسعه و توزیع در زنجیره تامین یک علم است و نمی‌تـ‌وان با روش‌های خیلی قدیمی بار یک کشور را توزیع و نقش منطقه‌ای را هم پذیرفت. در بخش نقش منطقه‌ای خیلی جای کار داریم و می‌توانیم ترانزیت زیادی را بپذیریم و حتما باید زیرساخت لجستیکی خوبی را در اختیار داشته باشیم.

آدم‌نژاد در خصوص حمل‌ونقل هوایی و این‌که مردم از این بخش ناراضی هستند، اظهار کرد:‌ بیشترین مجموعه‌ در تحریم تاثیر می‌پذیرد؛  بر عکس صحبت‌های سردمداران آمریکا که می‌گویند تحریم‌ها علیه مردم نیست،‌ اتفاقا یا نمی دانند یا خودشان را به ندانستن زده‌اند. دقیقا مردم در این تحریم‌ها مورد هدف قرار گرفته‌اند؛ وقتی قطعه هواپیمایی را نمی‌دهند منظور چیست این‌که در اختیار چند کشور -محدود- است.

وی تاکید کرد:‌ هواپیما هم فقط در بحث حمل‌ونقل عمومی را مورد استفاده قرار می‌گیرد و باید شرایط را بدانیم... در پروژه تعیین سطح خدمات ایرلاین، یکی از کارها درباره تاخیر و حقوق مشتریان است. ارزیابی‌های دوره‌ای را آغاز می‌کنیم. ایرلاین‌ها هم مشکلات واقعا عدیده‌ای دارند و هیچکس عقلا به دنبال تاخیر نیست.

وی بیان کرد: در بحث نرخ بلیت هم کارهایی در حال انجام است تا دامنه قیمتی مشخص‌تر شود. وقتی دامنه قیمت‌ها بازتر است تشخیص این‌که عدد چقدر بالاست سخت است. با سازمان هواپیمایی در تلاش هیتم که دامنه قیمتی محدود و مشخص‌تر شود. یعنی مردم بدانند که قیمت بلیت که از سایت معتبر خریداری می‌شود گران است یا خیر یعنی قابل مقایسه باشد.

انتها

ارسال نظرات