رئیس سازمان برنامه بودجه با بیان اینکه واردات برنج پس از برداشت محصول داخلی انجام می‌شود گفت: قیمت برنج بسیار افزایش یافته است اما این پول به جیب دلالان می‌رود.
کد خبر: ۹۱۶۳۸۸۱
|
۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از رشت، محمدباقر نوبخت صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در رشت با بیان اینکه رسانه‌های گیلان در حوزه نقد در کشور سرآمد هستند اظهار داشت: نقد و نظارت بر عملکرد مسئولان موجب توسعه و پیشرفت جامعه می‌شود و رسانه‌های گیلان در این مورد عملکرد بسیار خوبی دارند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به مسائل زیست محیطی و پسماند گیلان گفت: تجمع زباله در سراوان باعث آزار همگان شده است و باید بررسی شود بودجه اختصاص داده شده برای پسماند گیلان چند درصد از مشکلات را حل کرد و بسیاری از فعالان دعوت شدند و باید با یک برنامه واقع‌بینانه مشکلات را رفع کنیم.

وی تصریح کرد: رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای ایجاد ۲۶ هزار فرصت شغلی ۸ برنامه تهیه کند و بررسی شود در حوزه‌های مختلف مانند احیای بنا‌های فرسوده، حوزه کشاورزی چه میزان فرصت شغلی برای جوانان وجود دارد و برای ساماندهی آن امور چه میزان اعتبار لازم است.

نوبخت افزود: کشور‌های توسعه یافته حدود ۴۰ درصد و کشور‌های جهان سوم کمتر از ۳۰ درصد از درآمد خود را از طریق مالیات دریافت می‌کنند و به‌علت عدم پرداخت مالیات بخش وسیعی از افراد و معافیت‌های مالیاتی نمی‌توانیم هزینه‌های خود را از این طریق جبران کنیم و بایستی به فروش نفت و اوراق و اسناد روی آوریم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه درآمد‌ها و هزینه‌ها به یک اندازه افزایش پیدا نمی‌کنند عنوان کرد: اقتصاد ما دچار ناطرازی ساختاری است و کسری بودجه در همه دولت‌ها وجود دارد و تورم زا بودن ساختار اقتصادی ایران به دلیل بیشتر بودن رشد تقاضا از عرضه باید اصلاح شود.

وی با تاکید بر اینکه سازمان برنامه و بودجه برنامه‌ای جامع برای اصلاح ساختار اقتصادی دارد خاطرنشان کرد: ناطرازی اقتصادی و بودجه کشور با حذف چهار صفر از پول ملی حل نمی‌شود بلکه برای اصلاح اعداد و ارقام برای این کار اقدام کردیم.

نوبخت افزود: آزادراه رشت ـ. قزوین نباید باعث نابودی اقتصاد کشاورزی در گیلان شود و این آزادراه طوری طراحی شد که فقط برای تسهیل عبور به سمت تهران باشد و آزادراه دیگری نیز در کنار آن است که امروز برای آماده‌سازی آن اقدام می‌شود و تا سال آینده به بهره‌بردای می‌رسد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه واردات برنج قانونی است، اما نباید در زمان فروش برنج ایرانی انجام شود گفت: قیمت برنج بسیار افزایش یافته است، اما این پول به جیب دلالان می‌رود و دولت جلوی این کار را می‌گیرد و برای حمایت از کشاورزان از ورود برنج وارداتی جلوگیری می‌کنیم.

وی ابراز داشت: انتخاب استاندار گیلان در مراحل پایانی است و وزیر کشور گزینه‌های مطرح شده را بررسی می‌کند و معتقد هستم بهتر این است که استاندار گیلان بومی باشد اگرچه حل مسائل استان در اولویت قرار دارد و تعصبی بر بومی بودن اشخاص نیست.

نوبخت با بیان اینکه رسانه‌های خارجی به‌طور شبانه‌روزی فعالیت‌های دولت و اطلاعات نشر یافته از طریق رسانه‌های داخلی را رصد می‌کنند خاطرنشان کرد: نمی‌توان بسیاری از مسائل مانند بدهی‌های دولت یا کسری بودجه را به‌صورت شفاف اعلام کرد، زیرا باعث سوءاستفاده معاندان و رسانه‌های ضد انقلاب می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه به وضعیت بیمه خبرنگاران گیلانی اشاره کرد و بیان داشت: آمادگی دارم برای تکمیل فرآیند بیمه خبرنگاران گیلانی هرگونه همکاری با وزارت ارشاد گیلان داشته باشم و همچنین قطار ویژه‌ای برای اصحاب رسانه استان درنظر گرفته شود تا به مشهد مقدس بروند.

نوبخت به انتشار خبر لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج خارجی اشاره کرد و در مورد آن اظهار داشت: در همین‌جا به تمام کشاورزان برنج‌کار شمالی اطمینان خاطر می‌دهم که قطعاً این واردات در فصل برداشت محصول انجام نمی‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور حمایت از کشاورزان و تولیدات داخلی را از جمله تأکیدات مهم در حوزه اقتصاد مقاومتی خواند و عنوان کرد: قسمتی از نیاز بازار کشور به برنج باید از طریق واردات تأمین شود، اما این فرآیند پس از برداشت محصول داخلی و برآورد میزان تولید امسال و نیاز فعلی بازار انجام می‌شود.

جانشین ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور در گیلان حمایت از شالیکاران این استان در کنار توجه به حقوق مصرف‌کنندگان را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: واردات برنج خارجی بر‌اساس مقدار نیاز بازار انجام خواهد شد و قطعاً این واردات در بازه زمانی برداشت محصول داخلی انجام نمی‌شود.
 
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به دنبال تحقق یک رشد پویای 8 درصدی در اقتصاد است ابراز داشت: مقرر شده در هر یک از استان‌های کشور جانشین ستاد اقتصاد مقاومتی معرفی شود تا مشکلات و چالش‌های فرآروی تحقق این سیاست‌ها در مرکز هر استان با جدیت مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور توسعه زیربناها و امکانات زیرساختی را از جمله مؤلفه‌های تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در استان گیلان اعلام کرد و گفت: تولید، اشتغال، گردشگری و حمایت از سرمایه‌گذاری‌های مولد در این بخش‌ها اهدافی است که ستاد اقتصاد مقاومتی گیلان به دنبال تحقق آن‌ها است.

نوبخت فراهم آوردن زیرساخت‌های ریلی و تکمیل خطوط راه آهن گیلان را از دیگر سرفصل‌های مهم اقتصاد مقاومتی در این استان برشمرد و عنوان کرد: بزرگ‌ترین هدف ما در حوزه توسعه خطوط ریلی، اتصال راه آهن قزوین - رشت به بندرانزلی و از آن‌جا به آستارا است که البته این کار با جدیت در حال انجام است.

وی تکمیل مسیرهای جاده‌ای و آزاد‌راه‌ها در استان گیلان را زمینه‌ساز توسعه اقتصادی و گردشگری پایدار اعلام کرد و ابراز داشت: کار راه آهن گیلان به اعتقاد دولت نا تمام مانده است و امیدواریم در صورت تملک به موقع اراضی، مسیر ریلی رشت به انزلی را تا قبل از پایان دولت دوازدهم مورد بهره‌برداری قرار دهیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور حل مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی در گیلان را جهت افزایش ظرفیت‌های اشتغال استان لازم و ضروری خواند و تصریح کرد: معضل اشتغال و نبود فرصت‌های شغلی از جمله چالش‌های جدی گیلان است که می‌توانیم بخش بزرگی از آن را با توسعه ظرفیت‌های تولیدی صنعتی حل کنیم.

جانشین ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور در گیلان ایجاد فضاهای گردشگری و ساخت مراکز اقامتی در اراضی اطراف ایستگاه راه آهن رشت را مورد تأکید قرار داد و عنوان کرد: به دنبال این هستیم تا اراضی مذکور به مشاوران ذیربط سپرده شود تا طرح مناسبی را برای آن جهت ساخت هتل‌ها و مراکز اقامتی تهیه کنند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه بحث گردشگری از ظرفیت‌های بسیار خوب استان گیلان محسوب می‌شود خاطرنشان کرد: با توسعه خطوط ریلی، افزایش امکانات هتلینگ و با بهره‌برداری از زیرساخت‌های جاده‌ای می‌توان نخستین مؤلفه‌های لازم برای توسعه امر گردشگری را در استان گیلان به نحو احسنت تحقق بخشید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز در این جلسه اظهار داشت: استان گیلان دارای 158 پایگاه خبری، 56 هفته‌نامه، 22 هفته‌نامه و 49 ماه‌نامه است و رسانه‌های استان در رابطه با اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای گیلان بسیار موفق عمل می‌کنند.

فیروز فاضلی با بیان اینکه خبرنگاری یکی از مشاغل سخت و طاقت فرسا است و همواره خطراتی دارد تصریح کرد: بسیاری از خبرنگاران گیلانی هنوز بیمه نشده‌اند و ما بایستی برای حمایت بیشتر از این قشر برای بیمه شدن آنها اقدام کنیم.

انتهای پیام/
ارسال نظرات