سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه این وزارت‌خانه، انقلابی است و انقلابی عمل می‌کند گفت: وزارت خارجه باید بتواند اهداف انقلابی را در زَر وَرق گزاره‌های دیپلماتیک بپیچد و به جامعه بین‌الملل ارائه کند.
کد خبر: ۹۱۶۳۷۸۷
|
۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه در بیستمین نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، در دانشگاه خوارزمی، گفت: به نظر بنده اولین کسی که در داخل کشور پس از مقام معظم رهبری به افول آمریکا اذعان کرد و موضوع را به صورت علمی، به عنوان کارشناس آمریکا، مطرح کرد آقای ظریف بود.

 

وی ادامه داد: آقای ظریف به عنوان فردی که سی و چند سال در آمریکا زندگی کرده و آنجا را می شناسد، از منظر کارشناسی باور دارد که اگر آمریکا با همین وضعیت حرکت کند، ابتدا قدرت نرمش و سپس قدرت سختش را از دست خواهد داد و این به خاطر آن است که در حال استفاده بیش از حد قدرتش است.

موسوی به عنوان نمونه به استفاده ابزاری آمریکا از دلار اشاره کرد و گفت: کشورها به دلیل استفاده آمریکا از دلار، به عنوان یکی از منابع قدرت و فشار، در حال حذف دلار از مبادلات خود هستند و ما نیز سعی می کنیم تا جایی که بتوانیم از دلار برای مبادله استفاده نکنیم. اگر آمریکا از دلار به عنوان ابزار استفاده نمی کرد، شاید کشورها به این زودی ها به فکر تغییر ارز مبادله ای خود نمی افتادند. در واقع به دلیل استفاده بیش از حد از ابزار دلار، یکی از منابع قدرت آمریکا به زودی رو به افول خواهد رفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: در آمریکا حداقل 2 دیدگاه کلی در مورد جمهوری اسلامی وجود دارد، یک نگاه معتقد است حاکمیت ایران یکدست است و فرقی بین افراد مختلف و دیدگاه های مختلف در ایران وجود ندارد و اگر قرار است فشاری وارد کنند، نباید فرقی بین گروه های مختلف بگذارند چراکه همه به صورت یکپارچه عمل می کنند؛ حتی بعضی صهیونیست ها و افراطی های آمریکایی با تبلیغ این رویکرد، خواستار شدت عمل با کل حاکمیت ایران هستند.

وی ادامه داد: از دیدگاه این طیف فرقی میان آقای ظریف و سردار سلیمانی، بین این جناح و آن جناح نیست. بر اساس همین رویکرد هم مقام معظم رهبری و هم سردار سلیمانی و هم دکتر ظریف را تحریم می کنند.

موسوی گفت: دیدگاه دیگری هم وجود دارد که ضمن دشمنی با ایران، سعی می کند روش پیچیده تری بکار بگیرد و معتقد است که باید دوگانگی در سیاست ایران را تقویت کرد تا از این شکاف و تفرقه فتنه ایجاد کرد تا ایران را به زوال بکشانند. هر 2 این نگاهها ضدایرانی اند ما نباید اسیر بازی ها و سیاست های آنها بشویم.

وی گفت: شواهد و قرائن نشان می دهد که در تاریخ کشوری چنین مورد هجمه های همه جانبه نبوده است. حتی می توان گفت نسبت به دوران دفاع مقدس، فشار روانی، عملیات روانی و جنگ اقتصادی علیه ایران چندین برابر شده است. متاسفانه بعضا با نفوذ عوامل دشمن به شبکه های اجتماعی، سعی می کنند آثار این فشار اقتصادی بر روی افکار عمومی را موثر کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: اینجا لازم است که همه ما از جمله شما دانشگاهیان مواظب طراحی ها علیه ایران باشیم و مراقب باشیم در زمین دشمن که قصد تفرقه افکنی و سپس فتنه آفرینی دارند قرار نگیریم.

وی گفت: الان دشمن به شدت و صراحت می گوید قصد ما این است که مردم به ستوه بیایند این امر نیازمند هوشیاری است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: ما دیگر برای این فشارها از واژه "تحریم" استفاده نمی کنیم بلکه می گوییم "تروریسم اقتصادی" به خاطر آنکه تحریم ممکن است نزد بعضی از ملتها بار مشروعی داشته باشد.

موسوی درباره وزارت امور خارجه گفت: رهبر معظم انقلاب از عبارت وزارت امور خارجه نظام استفاده می کنند و این به معنی آن است که وزارت خارجه، وزارت خارجه فلان حزب، دولت و گروه هایی که می آیند و می روند نیست بلکه وزارت امور خارجه نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وزارت امور خارجه اگرچه در فرایند تصمیم سازی و تصمیم گیری سیاست خارجی نقش موثر دارد اما در مجموع مجری دستورالعمل هایی است که در نظام با مشورت های مختلف تصمیم گیری می شود و سپس توسط وزارت امور خارجه اجرا می شود.

وی تصریح کرد: وزارت امور خارجه سرخود کاری انجام نمی دهد. وزارت خارجه معتقد است در مقام نظر مجتهد است و هر جا که باید نظر بدهد، بر اساس اجتهاد خود نظرش را به نهادهای تصمیم گیر ارائه می کند و این وظیفه را به عنوان دیده بان امین نظام تکلیف شرعی خود می داند، اما در مقام عمل مقلد هست، آن زمانی که نظام به تصمیم برسد هیچگاه نظرات داخلی خود را در اجرای آن تصمیمات دخالت نخواهد داد.

وی افزود: وزارت امور خارجه انقلابی است و انقلابی عمل می کند اما نباید توقع حرف و عمل شدید و غلیظ داشته باشید؛ وزارت خارجه باید بتواند اهداف انقلابی را در زر ورق گزاره های دیپلماتیک بپیچد و به خورد جامعه بین الملل بدهد. بنابراین زمانی که اهداف یکی هست، هر کسی با هر زبانی که بلد هست باید با دنیا صحبت کند. نظامیان با زبان نظامی، دیپلمات ها با زبان دیپلماسی که به هدف غایی برسد‌.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: یکی از دلایلی که ترامپ از برجام خارج شد و آن را بدترین توافق قرن می نامد به این دلیل است که از دید آنها ما چند پرونده داریم، مانند پرونده موشکی، هسته ای، تروریسم، حقوق بشری و اکنون ترامپ بر این موضوع تاکید می کند که چرا تنها به یک پرونده آنهم با کلاهی که سر آمریکا و دنیا رفت توافق شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: یک نکته داخلی هم که آنها را به غلط انداخت، اغتشاشات دی ماه سال ۹۶ بود و آنها با مشاروه های توخالی که برخی وطن فروشان در آمریکا و منافقین به آنها می دادند و می گفتند جامعه ایران منتظر یک تلنگر است و اگر آمریکا از برجام خارج شود، بازار، به ویژه بازار ارز، به هم خواهد ریخت و مردم شورش خواهند کرد و کار تمام خواهد شد. آنها دست به اشتباهی زدند که موجب هوشیاری مردم شد و نهایتا در هدفشان ناکام ماندند.

وی پیرامون بحث برجام نیز گفت: برجام را باید تصمیم جمعی نظام بدانیم و خروج آمریکا از برجام را باید پیروزی سیاسی، حقوقی و اخلاقی نظام ببنیم. حتی همین امروز اگر برجام نبود ائتلاف سازی ها علیه ایران در منطقه یقینا پیروز می شد.

موسوی افزود: بارها اعلام شده است که اگر برجام نمره اش ۹۵ یا ۵ بوده است باید از فرصتی که در آن وجود دارد استفاده کرده و برای جلو بردن کشور و کنترل فشارها استفاده کنیم.

وی افزود: نظام باید از هر روش و ابزاری که در اختیار دارد برای کاهش فشارهای داخلی بر مردم و تنش‌های خارجی استفاده کند و این به معنای وادادگی، به معنی ترسو بودن و انفعال نیست. دیپلماسی و مذاکره ابزاری است که ما بتوانیم فشارها را نسبت به کشور کم کنیم، باید بلد باشیم چگونه فرصت سازی کنیم. این نیست که ما برای مذاکره مذاکره کنیم بلکه مذاکره را زمانی دنبال می کنیم که منفعت یا دفع شری برای کشور به همراه داشته باشد.

موسوی ادامه داد: قدم به قدم بندهای برجام در سطوح و لایه های مختلف نظام بررسی مشورت و تصمیم گیری شد.

وی افزود: دنیا آمریکا را به خاطر خروج از برجام مقصر می داند اما هنوز برخی در داخل دنبال مقصر داخلی هستند. اگر فریادی داریم باید این فریادها را بر سر آمریکا بکشیم و دنیا را متوجه خیانت آنها کنیم.

ارسال نظرات