مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی گفت: از بین ۱۵ هزار و ۵۹۹ خانوار عشایری استان ۶۰۰ خانوار به خارج از استان کوچ کرده‌اند.
کد خبر: ۹۱۶۳۶۸۱
|
۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱

بهرام زینال‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در ارومیه با اشاره به اینکه در آذربایجان‌غربی ۱۵ هزار و ۵۹۹ خانوار عشایری زندگی می‌کنند، اظهار کرد: از این تعداد ۶۰۰ خانوار به خارج از استان کوچ کرده و بقیه در ارومیه، خوی، چالدران، مهاباد، شاهین‌دژ، پلدشت، سلماس، پیرانشهر و اشنویه به کوچ ییلاقی و قشلاقی می‌روند.

وی با اشاره به اینکه عشایر از نظر جمعیتی ۳.۵ درصد از جمعیت آذربایجان‌غربی را تشکیل می‌دهند، افزود: عشایر استان برابر با ۱۰۴ هزار نفر هستند که از نظر جمعیتی عشایر آذربایجان‌غربی رتبه سوم کشوری را دارند.

مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی ادامه داد: با توجه به ماهیت زندگی کوچ‌نشینی و معیشت وابسته به دام عشایر، آنها سالانه فصلی از سال را به همراه دام‌های‌شان به مناطق ییلاقی کوچ کرده و در مناطق ییلاقی و در چادرهای عشایری به  فعالیت‌های تولیدی مشغول می‌شوند.

وی با بیان اینکه یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی مرتعی سطح استان در دسترس عشایر قرار دارند، عنوان کرد:این میزان برابر با ۵۹ درصد مراتع تحت پوشش عشایر استان است.
 
زینال‌زاده با اشاره به اقدامات حمایتی از عشایر استان تصریح کرد: امسال اجرای ۹۰ طرح عمرانی از جمله توزیع نهاده‌های دامی، مرمت ۳۰۰ کیلومتر راه عشایری، تهیه آب بهداشتی سالم برای شرب، توزیع پک و آب‌گرمکن‌های خورشیدی، آرد، مواد سوختی و اعطای تسهیلات کم‌بهره به عشایر استان در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/ ع

ارسال نظرات