عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: شهر اراک به‌عنوان مرکز استان و بزرگ‌ترین شهر استان، بالاترین نرخ بیکاری استان را دارد که می‌توان گفت که این نرخ در حال حاضر بالاتر از متوسط ملی و استانی است. این عدد در سال ۹۵، ۱۲.۲ بود که چه‌بسا با توجه به بحران‌های رقم خورده در صنایع این عدد بیشتر هم شده باشد.
کد خبر: ۹۱۶۳۵۱۰
|
۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۹

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛  علی اکبر کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در جلسه کارگروه تخصصی اشتغال استان مرکزی گفت: در گزارش مرکز پژوهش های مجلس که با عنوان تحلیل شاخص های بازار کار در فصل بهار ۱۳۹۸ ارائه شده، آمده است که جمعیت فعال کشور در سه سال منتهی به بهار ۹۸، هر سال به طور متوسط ۹۸۵ هزار نفر افزایش داشته که تقریباً ۵۳ درصد از آن مرد و مابقی زن بوده اند. اما در بهار ۱۳۹۸ نسبت به فصل مشابه سال قبل، جمعیت فعال ۴۳ هزار نفر کاهش داشته است.

کریمی افزود: این کاهش عمدتاً به دلیل کاهش در جمعیت فعال زنان رخ داده است و جمعیت فعال مردان در این فصل نیز نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱۲۷ هزار نفر افزایش یافته است.

وی عنوان کرد: در فصل بهار ۹۸، جمعیت غیر فعال ۸۴۰ هزار نفر نسبت به فصل مشابه سال قبل افزایش یافته است که از این تعداد ۳۰ درصد مربوط به جمعیت غیر فعال مردان و در حدود ۷۰ درصد آن مربوط به جمعیت غیر فعال زنان است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: طی سه سال منتهی به بهار ۹۷ به طور متوسط سالیانه ۷۲۳ هزار نفر به جمعیت شاغل اضافه شده است که ۳۶۷ هزار نفر آن مرد و ۳۵۶ هزار نفر آن زن بوده اند، اما در بهار ۹۸ نسبت به بهار ۹۷، ۳۲۱ هزار نفر به جمعیت شاغلان اضافه شده است که در این میان ۳۵۴ هزار نفر آن مردان بوده اند و جمعیت شاغلان زن، ۳۲ هزار نفر کاهش داشته است.

وی تصریح کرد: در خصوص ترکیب منطقه ای اشتغال، بررسی ترکیب شهری و روستایی افزایش اشتغال ۳۲۱ هزار نفری رخ داده در بهار ۹۸ نشان می دهد این افزایش اشتغال متوازن نبوده است به گونه ای که ۴۲۰ هزار نفر در مناطق شهری به شاغلان اضافه شده و ۹۸ هزار نفر در مناطق روستایی از تعداد شاغلان کاسته شده است.البته با توجه به در دست اجرا بودن قانون اشتغال روستایی، لازم است ارزیابی عملکرد این قانون با دقت نظر بیشتری مد نظرقرار گیرد و در حال حاضر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، این امر را در دستور کار خود قرار داده است.

کریمی اظهار کرد: کاهش جمعیت بیکار به همراه کاهش نرخ مشارکت و جمعیت فعال و افزایش قابل توجه جمعیت غیر فعال در مردان و زنان، نشان می دهد که به دلیل نامساعد بودن وضعیت بازار، افراد بیکار از جستجوی کار دلسرد شده و از بازار کار خارج شده اند و در این بین سهم عظیم زنان با توجه به ترکیب ۵۰ درصدی جمعیت زنان از جمعیت در سن کار قابل تامل و توجه است.

وی عنوان کرد: هر چند آمار نشان می دهد نرخ بیکاری در فصل بهار ۹۸ نسبت به فصول مشابه در سه سال اخیر کاهشی بوده و به ۱۰.۸ درصد رسیده است اما علی رغم همه تلاش ها با توجه به سایر شاخص‌های بازار کار، بایستی توجه داشت که کاهش نرخ بیکاری نه به دلیل افزایش اشتغال قابل‌توجه بلکه به دلیل خارج شدن افراد از بازار کار و افزایش قابل‌توجه جمعیت غیرفعال رخ‌داده است.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان افزود: اگر این خروج از بازار کار اتفاق نمی‌افتاد آمار بیکاری به ۱۳.۹ در صد می‌رسید. این عدد در مورد زنان در حال حاضر ۱۷.۳ است که اگر خروج از بازار کار اتفاق نمی‌افتاد ۲۸.۱ بود.

کریمی به آمار بیکاری در استان پرداخت و عنوان کرد : شهر اراک به‌عنوان مرکز استان و بزرگ‌ترین شهر استان، بالاترین نرخ بیکاری استان را دارد که می‌توان گفت که این نرخ در حال حاضر بالاتر از متوسط ملی و استانی است. این عدد در سال ۹۵، ۱۲.۲ بود که چه‌بسا با توجه به بحران‌های رقم خورده در صنایع این عدد بیشتر هم شده باشد.

وی ضمن بیان اینکه بزرگ‌ترین منبع اشتغال استان صنعتی است که طی سال‌های اخیر ضربه‌های بسیاری خورده است اظهار کرد: واحدهای بزرگ استان جمعیت شاغلشان به نصف و یا کم‌تر از نصف رسیده است. باید عنایت داشت که حل مشکل واحد های بزرگ و ایجاد رونق در آنها بدون سرمایه گذاری آن چنانی و فقط با یک شارژ سرمایه در گردش ما را به اشتغال زیاد می رساند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به رصد فرصت های اشتغال استان اشاره کرد و افزود: دستگاه های دولتی باید فضا را رصد کنند. گزارش هایی داریم که فرصت های دم دستی اشتغال به سادگی از استان خارج می شوند. به عنوان نمونه شرکت های پخش دارو، مواد غذایی و ... که متاسفانه طی سال های اخیر این شرکت ها از استان به استان های دیگر منتقل شده اند.

وی عنوان کرد: در بخش خدمات نیز با هزینه کم می توانیم اشتغال ایجاد کنیم. نزدیک به ۱۰۰ هزار واحد دامداری سنتی در اطراف شهر اراک وجود دارد اما دریغ از وجود یک میدان دام در منطقه و دام استان نیز به استان قم می رود و در میدان آنجا به فروش می رسد. چرا نباید از این ظرفیت استفاده کنیم؟

کریمی ایجاد کشتارگاه صنعتی و توجه به ظرفیت موجود در سرد خانه های اراک را از راه های کمک به ایجاد اشتغال برشمرد و خاطر نشان کرد: اراک تبدیل به محل رجوع افراد بیکار از دیگر شهرها و استان های مجاور شده و همین مسئله وضعیت اشتغال اراک را بغرنج کرده است.

انتهای پیام/ 

ارسال نظرات