رئیس مرکز مطالعات امنیت پایدار دانشگاه امام حسین(ع):
سردار رستگارپناه گفت:روندی که جمهوری‌اسلامی دریک دهه اخیر طی کرده،نشان داده در برابر قدرت‌طلبی غیرمنطقی کشورهایی مانند آمریکا می‌توان مقاومت کرد و اگر این مقاومت همراه با منطق باشد پیروزی ازآن مقاومت است.
کد خبر: ۹۱۶۳۴۲۲
|
۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، سردار رستگارپناه در مصاحبه با رادیوگفت‌وگو عنوان کرد: منافع اصلی قدرت‌های بزرگ در منطقه ما، انرژی خلیج‌فارس است، بیش از 60 درصد انرژی جهان در این منطقه متمرکز است. یک حاشیه، جمهوری‌اسلامی است که درباره این انرژی حرف دارد و به سهم خودش آگاه است و حاشیه دیگر  کشورهای حوزه خلیج‌فارس هستند که همه بدون استثنا وابستگی خودشان را به قدرت‌ها دارند، قدرت‌ها نیز چند بار برای شکستن اهمیت تنگه هرمز اقدام کردند؛ انتقال سه خط لوله از عربستان و امارات به سواحل آب‌های آزاد که هزینه سنگینی نیز در برداشت، اما با وجود این هزینه سنگین نتوانستند از اهمیت تنگه هرمز بکاهند و به ادعای خودشان تنگه هرمز را تنگه استراتژیکی می‌دانند که اهمیتش پابرجاست و بیشرین انرژی کشورهای صنعتی از این تنگه خارج می‌شود.

وی افزود: پس از آنکه چند حادثه که در خلیج‌فارس روی داد، آمریکایی‌ها تا جایی که توانستند کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را مجهز به انواع تسلیحات کردند. لذا دلارهای نفتی آنها را به سمت خودشان کشیدند و منافع خودشان را تضمین کردند و در حال ادامه دادن هستند. همین امروز قراردادهای تسلیحاتی که کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به ویژه عربستان و امارات با کشورهای بزرگ مانند آمریکا و انگلستان بستند، یعنی همین منفعت نفتی که در اختیار آنها بود، قدرت‌های بزرگ به شکلی به سمت خودشان کشیدند و در حال بردن منافع خودشان از منطقه هستند.

رئیس مرکز مطالعات امنیت پایدار دانشگاه امام حسین(ع) ادامه داد: با وجود همه تلاشی که قدرت‌های بزرگ به همراه متحدانشان در منطقه کردند تا بتوانند ائتلافی در جنگ دوم خلیج‌فارس ایجاد کنند، نتوانستند به اهدافشان برسند. به دلیل قدرت خاصی که جمهوری‌اسلامی پیدا کرده بود، لذا قدرت‌های بزرگ به دنبال تثبیت منافعشان در آن حادثه بودند، در این حادثه نیز دنبال کسب منافع بیشتر هستند، اما مطمئنا نمی‌توانند، زیرا سایر کشورها دیگر از آمریکا و انگلیس پیروی نمی‌کنند. زیرا اگر دشمنان بخواهند در منطقه اقدامی علیه منافع جمهوری‌اسلامی بکنند، ما پس از 40 سال به قدرت ضربه متقابل یا قدرت ضربه اولیه رسیده‌ایم.

سردار رستگارپناه گفت: قدرت اولیه، قدرتی است که در اختیار جمهوری‌اسلامی است و امروز کشورهای بزرگ منفعت‌طلب، قدرت ما را برنمی‌تابند. اگر به گذشته برگرددیم در جنگ نفتکش‌های، علیه جمهوری‌اسلامی ائتلافی برای حفاظت از نفتکش‌ها انجام دادند، اما با شکست روبه‌رو شدند. خود آنها اعتراف کردند درباره حفاظت از نفتکش‌ها در حمایت از صدام و نشان دادن قدرتشان به کشورهای وابسته به خودشان بود که در آن نیز شکست خوردند که جمهوری‌اسلامی در همان مقطع پیام خودش را داده بود که اگر ائتلاف هم بکنید به نتیجه‌ای نمی‌رسید.

وی در مصاحبه با رادیوگفت‌وگو بیان کرد: امروز شرایط اقتصاد جهانی و پیچیدگی و در هم‌تنیدگی منافع کشورهای دیگر در خلیج‌فارس اجازه ائتلاف به آنها در این منطقه را نخواهد داد. با روندی که جمهوری‌اسلامی به ویژه در یک دهه اخیر طی کرده، نشان داده است در برابر قدرت‌طلبی غیرمنطقی کشورهایی مانند آمریکا می‌توان ایستاد و مقاومت کرد و اگر این مقاومت همراه با منطق باشد، پیروزی از آن کشور مقاومتگر است. به طوری که در کشورهای دیگر نیز این روحیه به وجود آمده است، برای مثال 20 سال پیش ژاپن نمی‌توانست در برابر آمریکا پاسخ منفی بدهد، امروز درباره مسائل مختلف به آمریکا نه می‌گوید. از آن طرف چین امروز به قدرتی رسیده است که آمریکا می‌گوید تو باید نسبت به اراده من بله بگویی!   

 

ارسال نظرات