طبق اعلام ریاست جمهوری ترکیه، رئیس‌جمهور این کشور طی رایزنی تلفنی با نخست‌وزیر پاکستان درباره لغو خودمختاری «جامو و کشمیر» به او درباره تداوم حمایت آنکارا از اسلام‌آباد اطمینان داد.
کد خبر: ۹۱۶۳۱۶۲
|
۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، دفتر ریاست جمهوری ترکیه در توضیح تماس تلفنی «عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان با «رجب طیب اردوغان» اعلام کرد که رئیس‌جمهور ترکیه ضمن ابراز نگرانی درباره تصمیم هند برای لغو خودمختاری ایالت مورد مناقشه جامو و کشمیر، خواستار گفتگو بین اسلام آباد و دهلی نو شده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری «آناتولی»، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و نخست‌وزیر پاکستان روز دوشنبه (دیروز) درباره اقدام دولت هند در خصوص لغو خودمختاری ایالت جامو و کشمیر صحبت کردند.

به گفته مدیر ارتباطات دفتر ریاست جمهوری ترکیه، «عمران خان» با اردوغان تماس گرفته و او را در جریان اقدام دولت هند قرار داده است.

طبق روایت این مقام آنکارا، رئیس‌جمهور ترکیه در صحبت با عمران خان، از پاکستان و هند خواست که روند گفتگو بین یکدیگر را تقویت کنند.

پیشتر دفتر نخست‌وزیر پاکستان خبر داده بود که نخست‌وزیر این کشور به اردوغان گفته بود: اقدام غیرقانونی هند پیامد‌های جدی برای امنیت و صلح منطقه دارد.

بنا بر گزارش رسانه‌های ترکیه‌ای، اردوغان طی گفتگو با عمران خان ضمن ابراز نگرانی از وضعیت جاری به او درباره «حمایت استوار» آنکارا از اسلام‌آباد اطمینان داد.

دولت هند روز گذشته در بیانیه‌ای که «آمیت شاه» وزیر کشور هند در پارلمان آن را قرائت کرد، از لغو وضعیت ویژه ایالت جامو و کشمیر خبر داد. این مقام هندی گفت: این ایالت که تاکنون خودمختار بوده، قرار است به دو منطقه به نام‌های «جامو و کشمیر» با پارلمان محلی و «لداک» بدون پارلمان محلی تقسیم شود.

طی دهه‌های گذشته، بر سر ایالت جامو و کشمیر که تحت کنترل هند و از منطقه بزرگتر کشمیر است، بین دهلی نو، اسلام آباد و پکن مناقشات و حتی جنگ‌هایی حادث شده است.

لغو وضعیت خودمختاری جامو و کشمیر، واکنش نخست وزیر پاکستان را به‌دنبال داشت. او در بیانیه‌ای با انتقاد از این اقدام هند، آن را نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل خواند و تاکید کرد که این موضوع موجب تنش بیشتر در روابط دو کشور خواهد شد.

ارسال نظرات