بایسته‌های تحول در دستگاه قضا در میزگرد ایده‌های خلاقانه تحول در قوه قضائیه

میزگرد ایده‌های خلاقانه تحول در قوه قضائیه با حضور معاون وزیر دادگستری، قائم مقام معاونت حقوقی دستگاه قضا و معاون قضائی دیوان عدالت اداری در سازمان بسیج حقوق دانان برگزار شد.
کد خبر: ۹۱۶۳۰۳۶
|
۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴

بایسته‌های تحول در دستگاه قضا در میزگرد ایده‌های خلاقانه تحول در قوه قضائیهبه گزارش روابط عمومی سازمان بسیج حقوق دانان؛ صبح امروز(سه شنبه) میزگرد ایده‌های خلاقانه تحول در قوه قضائیه با حضور محمود حکمت‌نیا معاون وزیر دادگستری، جواد طهماسبی قائم مقام معاونت حقوقی قوه قضائیه و رضا فضل زرندی معاون قضائی دیوان عدالت اداری توسط پژوهشکده راهبردی و کاربردی سازمان بسیج حقوق دانان برگزار شد. 

در ابتدای این جلسه سید محمدمهدی غمامی رئیس پژوهشکده راهبردی و کاربردی سازمان بسیج حقوق دانان بیان کرد: تحول در قوه قضائیه مستلزم جمع آوری ایدهها و راهکارهای خلاقانه و ابتکاری است. 

وی افزود: مقام معظم رهبری نیز به کارگیری «روش‌های ابتکاری و مؤثّر و نو و دارای تأثیر فراوان» را برای امرتحول قوه قضائیه مورد تأکید قرار دادهاند و از همین رو برگزاری این میزگرد با حضور سه تن از مسئولان قوه قضائیه که خود دارای خلاقیت و توانایی حل مسائل و مشکلات بوده‌اند بسیار مفید فایده خواهد بود. 

غمامی برگزاری این نشست را مقدمه‌ای برای رویداد ملی تحول ایده پردازی تحول در قوه قضائیه دانست که در زمستان امسال برگزار می‌شود.

فضل زرندی معاون قضائی دیوان عدالت اداری بیان کرد: بحث تحول در قوه قضائیه ایدهها و پیشنهادات، باید به صورت جامع نگرانه باشد، در غیر این صورت مانند نمونه‌های متعددی که داشته‌ایم، اقدام اصلاحی بر ضد خودش عمل کرده و به جای اصلاح باعث ایجاد مشکل می‌شود.

وی ادامه داد: نکته دوم ضرورت تغییر رویکردها است به عنوان مثال یک فضای عمومی باید ایجاد شود تا ذهن‌های خلاق توان ارائه ایده‌ها را داشته باشند همچنین تحول مستلزم مداومت و رصد مداوم است تا هر جا مشکلی ایجاد شد، سریعاً راهکار پیشنهادی برای حل آن ارائه شود. 

 معاون قضائی دیوان عدالت اداری افزود: یکی از مشکلات ریشه‌ای دیوان عدالت که منجر به حجم فزاینده پرونده‌های ورودی است قوانین مربوط به کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری است که اصلاح قوانین مربوط به آن موجب حل بسیاری از مشکلات مردم می‌شود.

طهماسبی قائم مقام معاونت حقوقی قوه قضائیه نیز در این جلسه بیان کرد: باید به مفهوم تحول توجه کرد که به معنای حل زیربنایی و اساسی مشکلات است. 

وی ضمن احصاء برخی از چالش‌های جدی قوه قضائیه، ریشه یکی از مشکلات دستگاه قضا را تصویب قوانین و مقررات کیفری ناکارآمد و عدم تصویب آئین نامه‌های اجرایی قوانین جدید دانست. همچنین وی به عدم تناسب حجم کارها و پرونده‌های ورودی به قوه قضائیه با توان قضات اشاره کرد و یافتن راهکاری برای کاهش حجم پرونده‌های ورودی به قوه را ضروری دانست.

حکمت‌نیا معاون وزیر دادگستری در ابتدای سخنان خود خلاقیت و تحول را مستلزم ارائه راهکارهایی دانست که خلاف قاعده و تصور اکثریت بوده و مشکلات را به صورت مبنایی حل کند. 

وی افزود: از همین رو در امر تحول نیازمند، طرح مسائل فلسفه حقوق و فلسفه اخلاق درمورد بسیاری از مفاهیم پذیرفته شده در نظام حقوقی و قضائی هستیم تا با استفاده از آن، مشکلات قوه قضائیه به صورت ریشه‌ای و جامع‌نگر حل شود.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار