در اولین نشست هم‌اندیشی سیاسی بسیج اساتید در دانشگاه فرهنگیان مطرح شد؛
اولین نشست هم‌اندیشی سیاسی با موضوع " آینده روابط ایران و آمریکا با لحاظ تصاعد بحران‌های منطقه" و با سخنرانی دکتر ابراهیم متقی استاد تمام گروه روابط بین‌الملل دانشگاه تهران در سالن شهید باهنر سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.
کد خبر: ۹۱۶۳۰۳۴
|
۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، سید مهدی قاسم‌تبار رئیس بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان در ابتدای این نشست اعلام کرد: به منظور ارتقای سطح آگاهی اساتید عضو و همچنین همکاران و سایر اساتید دانشگاه در نظر داریم مجموعه نشست‌های هم‌اندیشی در موضوعات مختلف را در دانشگاه برگزار نماییم. حضور پویا و همراه اساتید بسیجی می‌تواند باعث رشد و آگاهی در سطح دانشگاه شود.

 

آینده روابط ایران و آمریکا با لحاظ تصاعد بحران‌های منطقه

در ادامه این جلسه دکتر ابراهیم متقی استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران به تشریح روابط آینده ایران و آمریکا با توجه به بحران‌های منطقه پرداخت و اظهار کرد: بسیار خرسندم که در میان جمعی حضور دارم که خود نیز شروع کارم در تربیت معلم بوده است.

این استاد دانشگاه گفت: امروز قراردادهایی برگشت‌ناپذیر را شاهد هستیم که متاسفانه در سطح بین‌الملل برای ما بسیار مشکل آفرین است و سوال اساسی این است که اشکال اولیه در این میان از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ وی اضافه کرد: اگر بخواهیم صادقانه به آن بپردازیم باید گفت اشکال از من معلم است. به عنوان مثال اکنون شاهد هستیم که قراردادی تنها به یک زبان نوشته شد و حال برای احقاق حق خود نیز می‌گویند اگر بخواهید به آن اضافه یا چیزی کسر کنید باید به عنوان متمم و باز به همان زبان نوشته شده باشد.

دکتر متقی با بیان اینکه اگر می‌بینیم که یک قرارداد به نتیجه نمی‌رسد باید علت اساسی آن را در کلاس‌های‌مان جستجو کنیم، تصریح کرد:  همیشه به دانشجویان خود می‌گویم اگر روزی به منصبی در وزارت  امورخارجه رسیدید، بنیادهای سیاست را باید بدانید همگان باید بدانیم که بنیاد سیاست قدرت است و بنیاد کاربرد سیاست، فضای آنارشی است مفهوم علمی آنارشی یعنی روح فائق مرکزی است. متقی افزود: در فضای حوزه داخلی با رعایت قانون و سلسله مراتب می‌توان به نظم و آرامش و هدایت کشور پرداخت و در فضای بین‌المللی کشورها با قدرت خود می‌توانند خود را حفظ کنند. متاسفانه در تاریخ کشورمان در تاریخ معاصر شاهد هستیم که بیش از ۵۰ درصد از مساحت کشورمان را از دست دادیم و برخی از آن را بدون اینکه حتی یک گلوله توپ شلیک شده باشد واگذار کرده‌ایم. آیا ما نیروی نظامی خوبی نداشتیم؟ با بررسی متوجه می‌شویم که این گونه نبوده است. مسئله اصلی جنگ‌های امروز اراده است و این مسئله در مدیریت‌های امروز هم اراده است. امروز می‌بینیم که تا این تاریخ رهبر انقلاب بصورت رسمی در دانشگاه تهران حضور پیدا نکردند اما رهبری در دانشگاه فرهنگیان حضور پیدا کرده‌اند و بر روی آن تاکید دارند به چه دلیل به خاطر اینکه  حاصل کار شما ساختن دانش‌آموزان است و این دانشگاه است که با ساختن معلمان دانش آموزان را خواهند ساخت و رهبری با درایت و اراده بسیار قوی بر روی این نکته تاکید و حساسیت دارند. وی گفت: اگر ما می‌خواهیم مدیران خوبی داشته باشیم بنیه کارمان باید در این دانشگاه باشد بنابراین اگر می‌خواهیم به این نتیجه برسیم که برای حفظ موجودیت خود تولید قدرت کنیم  این دانشگاه نقش بسیار مهم و اثرگذار دارد زیرا ارتقای آن ارتقای کل جامعه را به همراه خواهد داشت.

آینده روابط ایران و آمریکا با لحاظ تصاعد بحران‌های منطقه

متقی گفت: اگر در آن مقطع زمانی رجایی وزیر آموزش و پرورش است و در آن منشأ تحول می‌شود علت آن این است که درد جامعه را می‌داند، می‌تواند که موثر باشد و حتی در همان زمان کاری کوتاه نتیجه آن به وجود آمدن نیروهایی می شود که می‌توانند در مدارس روح حماسه و شهادت را در عرصه دفاع مقدس دمیده و دانش آموزان را با آگاهی بخشی صحیح در این عرصه مهیا و حاضر نگه دارند.

وی افزود: فضای جهان غرب با ما به شکل یک مشتری است که می‌خواهد ذهن و جیب ما را هم خالی کند او سعی می‌کند که کاری کند که ما احساس کنیم که درمذاکرده سود برده‌ایم و اگر با آنها در مذاکره نباشیم زیان دیده خواهیم بود؛ در حوزه سیاست بین‌الملل امروزه کسانی می‌گویند که چرا با آمریکا صحبت نمی‌کنیم و صلح نمی‌کنیم، با بررسی در رفتار آمریکایی‌ها  درمی‌یابیم که موضع ایران نسبت به آن‌ها  آیا تهاجمی بوده است یا  آمریکا نسبت به ما موضع تهاجم داشته است. اکنون می‌بینیم که  آمریکایی‌ها معتقدند ما اجازه نداریم موشک‌های بالستیک داشته باشیم فقط باید برای توان خود از موشک‌های کروز بهره‌برداری کنیم. آنها در سال‌های اخیر سعی کرده‌اند که آزمایش‌های موشک‌های ماهواره بر ما را با اختلال روبرو کنند.

آینده روابط ایران و آمریکا با لحاظ تصاعد بحران‌های منطقه

وی گفت در عصری به سر می‌بریم که زندگی از طریق فضا کنترل می‌شود اینجاست که بحث اصلی این است که پارادایم‌های اصلی ما چه چیزی است؟ و اینکه در دانشگاه فرهنگیان راه‌های میانبر برای آگاهی بخشی به دانشجو معلمان کدام است و چگونه باید آن را فرا گیرد و آموزش دهد. امروزه مدیری موفق‌تر است که می‌تواند از فضاهای میانبر سریع‌تر به نتیجه دست یابد.

این استاد روابط بین‌الملل همچنین گفت: امروز فضای منطقه‌ای فضای آشوب است و در چنین فضایی  ساختار وجود ندارد. چرا داعش می‌تواند رشد کند زیرا در سوریه دولت مرکزی  ضعیف شده‌است و فرصت مناسبی برای عرض اندام پیدا می‌شود. اما در همین زمان در  ترکیه با وجود گروه‌های مختلف مخالف چون دولت مرکزی قوی بود توانست موضوع داعش را کنترل کند. برای ایران هم همین گونه بسترسازی و برنامه‌ریزی کرده بودند که با هدایت رهبرمعظم انقلاب ما توانستیم ریشه داعش را در منطقه بخشکانیم. ما توانستیم مقر داعش را در ۷ کیلومتری آمریکایی‌ها بزنیم  و نشان می‌دهد اگر می‌خواستیم می‌توانستیم مقر آنها را نیز بزنیم و این در موازنات قدرت یعنی قدرت ضربت متقابل.

وی ادامه داد: تاریخ روابط بین‌الملل نشان می‌دهد که همیشه ضعیف قربانی می‌شود پس باید قوی بود. باید توجه داشت که سیاست غربی و آمریکایی تفکر غلبه‌ای است. مهم‌ترین موضوع برای هرکشور این است که در کل متکی به خود و نیروهای داخلی خود باشد و آنهایی که ترسیده‌اند و برای فرار از ترس به دیگران اتکا کرده‌اند از بین رفته‌اند.

دکتر متقی با اشاره به فضای ژئوپلیتیک منطقه‌ای، گفت:  اکنون در محیط ژئوپلیتیک ویژه قرار داریم، برخی فکر می‌کنند این منطقه، منطقه تهدید است برخی‌ها فکر می‌کنند این فقط برای ایران است اما اگر کتاب‌های قبل از انقلاب را هم ببینیم مشاهده می‌کنیم که به این موضوع اشاره شده است. تا زمانی که شاه با سیاست‌های آمریکا هماهنگ بود که آمریکایی‌ها او را می‌پذیرفتند اما همان سیاست‌های هماهنگ شده با استکبار در درون ساختار ایران باعث پاشیده شدن حکومت شد، جامعه پس از راه اندازی یک سری از برنامه‌های فرمایشی و افزایش شهر نشینی و حاشیه نشینی و سقوط مفاهیم ارزشی حکومت، شروع به حرکت قهقرایی کرد و در نهایت با پیروزی انقلاب به کار خود پایان داد.

آینده روابط ایران و آمریکا با لحاظ تصاعد بحران‌های منطقه

وی اظهار کرد: اما خود شاه در همان زمان در کتاب خویش این منطقه را از لحاظ ژئوپلیتیک منطقه تهدید می‌دانست. نکته دوم اینکه در صورت تهدید کشورها ناچار هستند که سیاست قدرت را داشته باشند. این به معنی جنگ طلبی نیست بلکه به عنوان موضعی کاملا تدافعی دربرابر هرگونه تهدید احتمالی است، یعنی دولت منسجم متحد و قوی و دارای سلسله مراتب در همه شاخه‌ها. این که بعضی از مواقع برخی ذهنیت‌ها را می‌بینیم که دارای کارشناسی نیست و می‌گویند می خواهیم با آمریکایی‌ها مذاکره کنیم بعد هم  می‌بینید با آمریکایی‌ها مذاکره کردیم اما به نتیجه مطلوب نرسیدیم و بعد از یک و نیم سال به جای اینکه تحریم‌ها برداشته شود تمامی تحریم‌ها باقی ماند و افزایش پیدا کرد امروزه انگلیسی‌ها معتقدند که آمریکایی‌ها هر کاری و هر تحریمی بلد بودن به کار بستند. سومین نکته موضوع اراده است یعنی اراده نخبگان و مسئولین و اراده جامعه ارتباط مستقیم به اراده آنها دارد باید کاری کرد که اراده دشمن را برای حمله از بین برد. تحلیل اینجانب این است که برجام مشکلات ما را بیشتر کرد ما قابلیت‌های خود را به دست دشمن  دادیم و از بین بردیم و انتظارات طرف مقابل را بالا بردیم به همان دلایلی که ذکر کردم زیرا در ما احساس ضعف و ترس کرد و نکته چهارم اینکه فضای قدرت سازی بنای آن به حوزه آموزش‌های ابتدایی و مدارس و سپس به دانشگاه‌ها بر می‌گردد اما متاسفانه دانشجویان خود را بسیار تئوریک بار می‌آوریم و این به درد آینده او نمی‌خورد. دانش آموز باید یاد بگیرد که با آموزشی که فرا گرفته است بخشی از پازل یادگیری برای آینده او خواهد بود و تمامی اندیشه دولت‌سازی‌ها برای قدرت داشتن به این زیر بنا یعنی مدارس و ساخت صحیح آنها باز می‌گردد. هرآنچه فضای مدرسه درس و کلاس و سلسله مراتب آن جدی‌تر باشد فضای اقتداری ما در ساختارهای جامعه در آینده کامل‌تر، سازنده‌تر و قوی‌تر خواهد بود.

در ادامه این نشست حاضرین با طرح سوالات در موضوع بحث به تبادل نظر با این استاد مدعو پرداختند.

منبع: روابط عمومی  بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان

 
ارسال نظرات