خبرهای داغ:
دولت آمریکا باید با اجتناب از رفتار اشتباه در منطقه، نسبت به حفظ جان نیروهای آمریکا و به خطر افتادن آن‌ها مسئولانه رفتار کند. در صورت وقوع درگیری در منطقه، دامنه و زمان آن از سوی هیچ کشوری قابل مدیریت نخواهد بود. ما به دنبال جنگ نبوده و نیستیم، ولی با قدرت از منافع ملت شریف ایران در برابر هر نوع تهدید و تجاوزی دفاع خواهیم کرد.
کد خبر: ۹۱۶۲۹۴۳
|
۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، پس از آنکه در روز پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۸، پهپاد ۲۰۰ میلیون دلاری جاسوسی و متجاوز «گلوبال هاوک» آمریکا در حوالی منطقه «کوه مبارک» واقع در شرق استان هرمزگان، در کرانه دریای عمان، هدف سامانه پدافندی سوم خرداد نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و منهدم شد، اعتبار و هیمنه نظامی آمریکا برای متحدان منطقه‌ای و جهانی‌اش به طرز محسوسی تقلیل یافت.

از آن روز به بعد، آمریکایی‌ها با شدت و حدت بیشتری به دنبال تشکیل ائتلاف نظامی - دریایی در تنگه هرمز هستند؛ بهانه آن‌ها نیز ناامن بودن عبور و مرور کشتی‌ها و نفتکش‌های کشورهای غربی و متحدانشان از این آبراه استراتژیک است.

 

ژنرال جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش تروریستی آمریکا، در تاریخ ۱۸ تیر، پس از دیدار با مایک پمپئو وزیر خارجه و مارک اسپر، سرپرست وزارت جنگ آمریکا به خبرنگاران گفت که واشنگتن بدنبال ایجاد یک ائتلاف نظامی در تنگه هرمز است.

دانفورد در همان مقطع ۱۸ تیر گفته بود طی هفته‌های آتی کشورهای عضو این ائتلاف نظامی مشخص خواهد شد و سپس آمریکا مستقیما برای شناسایی توانایی و ادوات ویژه این کشورها برای مشارکت در طرح تشکیل ائتلاف نظامی در تنگه هرمز، وارد عمل می‌شود.

خبرگزاری رویترز نیز همزمان با ادعای دانفورد، گزارش داد که قرار است در ائتلاف نظامی – دریایی ابتکاری آمریکا در تنگه هرمز، محوریت با ناوگان دریایی آمریکا باشد و ناوها و ناوچه‌های اعضای این ائتلاف با گشت‌زنی در نزدیکی ناوگان آمریکا، کشتی‌های تجاری را با پرچم‌های کشورهای متبوع‌شان همراهی و اسکورت کنند.

همزمان با ادعای دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش تروریستی آمریکا برای تاسیس ائتلاف نظامی با کشورهای متحد واشنگتن در تنگه هرمز، دونالد ترامپ رئیس جمهور و مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا نیز این ادعا را در چندین موضع‌گیری و مصاحبه خود مطرح و کشورهای موتلف آمریکا را ترغیب کردند تا به عضویت این ائتلاف دربیایند.

اما تقریبا تمام کشورهای متحد آمریکا از اجابت درخواست این کشور برای عضویت در ائتلاف نظامی – دریایی در تنگه هرمز سرباز زدند؛ توجیه این کشورها آن بود که آمریکا با تشکیل چنین ائتلافی قصد افزایش تنش‌ها با ایران را دارد لذا عضویت در چنین ائتلافی که موجب تنش‌زایی با ایران می‌شود، برای هیچ کشوری به صرفه نیست.

ژاپن متحد همیشگی آمریکا در خاور دور، جزو نخستین کشورهایی بود که نسبت به تشکیل ائتلاف نظامی – دریایی در تنگه هرمز پالس منفی فرستاد؛ یومیوری شیمبون، روزنامه نزدیک به دولت ژاپن در اوایل مردادماه نوشت: هدف توکیو کمک به کاهش تنش‌ها با ایران است و ژاپن از انگیزه اصلی دولت ترامپ برای تشکیل یک ائتلاف نظامی در نزدیکی آب‌های ایران، بی اطلاع و نامطمئن است.

کره جنوبی دیگر متحد آمریکا در شرق آسیا نیز همچون ژاپن در قبال پیشنهاد آمریکا برای پیوستن به ائتلاف نظامی در تنگه هرمز، سرد برخورد کرده است؛ ۷ مرداد، خبرگزاری رسمی کره جنوبی یونهاپ به نقل از «رو جائه چئون»، سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی نوشت: سئول تصمیمی برای اعزام نیرو و ناوگان به تنگه هرمز جهت پیوستن به ائتلاف نظامی آمریکا نگرفته است.

اما آلمان یکی از متحدان اصلی اروپایی آمریکا، برخلاف ژاپن و کره جنوبی، نه بصورت تلویحی که بصورت صریح و قاطعانه عضویت در ائتلاف نظامی – دریایی آمریکایی در تنگه هرمز را رد کرده است؛ هایکو ماس وزیر خارجه آلمان در سفری که به ورشو پایتخت لهستان داشت، صریحا اعلام کرد دولت فدرال آلمان در مأموریت دریایی که آمریکا طراحی کرده است، شرکت نخواهند کرد.

بی‌میلی آلمان برای پیوستن به ائتلاف نظامی – دریایی آمریکا در تنگه هرمز، با عصبانیت ریچارد گرنل سفیر آمریکا در برلین مواجه شد؛ بگونه‌ای که این دیپلمات آمریکایی در مصاحبه با روزنامه «آگسبورگر آلگماینه» تلویحا آلمان را مدیون آمریکا دانست و گفت: واشنگتن برای غربی ماندن آلمان، هزینه‌های گزافی پرداخت کرده است.

اسپانیا نیز دست رد به سینه آمریکا زده است؛ روزنامه اسپانیایی «اِل‌کانفیدنسیال» به نقل از دیپلمات‌های این کشور گزارش داده که مادرید هم مانند برلین، با درخواست رسمی آمریکا برای پیوستن به ائتلاف دریایی در آب‌های جنوب ایران مخالفت کرده است.

اما بی میلی متحدان و موتلفان اروپایی و شرق آسیایی آمریکا برای پیوستن به ائتلاف نظامی – دریایی در تنگه هرمز، باعث شد تا محافل سیاسی و رسانه‌ای آمریکا از این اتفاق به عنوان شکست و ناکامی دیگری برای ترامپ در عرصه سیاست خارجی یاد کنند.

پایگاه خبری پالیتیکو آمریکا با اشاره به امتناع کشورها از پیوستن به طرح دولت ترامپ برای ایجاد ائتلاف دریایی علیه ایران، این طرح را «ائتلاف تک‌نفره ترامپ» توصیف کرد.

بلومبرگ نیز در تحلیلی شکست آمریکا در تشکیل ائتلاف دریایی علیه ایران را مسئله‌ای دانست که نشان می‌دهد اتحاد آمریکا با کشورهای اروپایی ضعیف شده است.

اما توهم آمریکایی‌ها مبنی بر تشکیل یک ائتلاف نظامی – دریایی در تنگه هرمز که تحت سیطره ایران اسلامی است و به عنوان استراتژیک‌ترین آبراه جهان، روزانه شاهد عبور ۱۷ میلیون بشکه نفت است، بصورت غیرمستقیم با واکنش‌هایی از سوی مقامات کشورمان همراه شد؛ از جمله آنکه در هشتم مرداد، در جریان تماس تلفنی امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه با حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی به همتای فرانسوی‌اش یادآور شد که سیاست‌های تنش آفرین آمریکا در منطقه دربردارنده آثار منفی در امنیت و ثبات روابط فرامنطقه‌ای و بین‌المللی است و جمهوری اسلامی ایران همواره اصلی‌ترین تامین کننده امنیت و آزادی کشتیرانی در منطقه خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان بوده و خواهد بود.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نیز روز دوشنبه ۱۴ مرداد در یک نشست خبری با اشاره به امتناع کشورهای جهان از عضویت در ائتلاف نظامی آمریکا در تنگه هرمز، گفت: رویکرد و گفتمان یکجانبه‌گرایانه آمریکا در عرصه بین‌الملل باعث شده کشورهای دنیا حتی متحدان آمریکا به ائتلاف خودساخته این کشور در تنگه هرمز نپیوندند چون می‌دانند همانند قضیه برجام، همگرایی با آمریکا در چنین ائتلافی یک همگرایی کوتاه مدت خواهد بود.  

در بخشی از بیانیه ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز به تاریخ ۱۰ مرداد، آمده است: ایالات متحده آمریکا که این روزها بیش از هر زمانی در منطقه و جهان تحقیر و منزوی شده و اعتبار خود را حتی نزد متحدانش از دست رفته می‌بیند به برخی رفتارها و اقدامات ماجراجویانه روی آورده است که نتیجه‌ای جز شکست در پی نخواهد داشت و ادعاهای دروغین و فریبکارانه حاکمان این کشور و نشان دادن چهره طرفدار گفت‌وگو و مذاکره را بیش از پیش برملا ساخت. آمریکا طی ماه‌های اخیر تلاش کرده است که با همراه کردن کشورهای همسو با ایجاد ائتلاف دریایی در تنگه هرمز و خلیج فارس امنیت این آبراه بین المللی را همچون گذشته به مخاطره بیاندازد، اما مخالفت پیدا و پنهان دولت‌های اروپایی و منطقه سران کاخ سفید را عصبانی کرده است.

همچنین سردار یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه پاسداران طی نشستی که اخیرا با عنوان تبیین گفتمان بیانیه گام دوم انقلاب برگزار شده است، با اشاره به تلاش آمریکا برای ایجاد ائتلاف دریایی در خلیج فارس و تنگه هرمز، تاکیده کرده که دشمن باید بداند همان‌طور که ائتلاف‌های گذشته‌اش ناکام مانده است، قطعا این ائتلاف هم روی آب است و شکل نمی‌گیرد.

در همین رابطه سردار رسول سنایی‌راد معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا گفت: افزایش حضور نیروهای بیگانه در خلیج فارس، تنها احتمال تنش و درگیری را بیشتر می‌کند و امنیت منطقه را نه تنها افزایش نخواهد داد بلکه به شدت آن را به مخاطره می‌اندازد.

وی با بیان اینکه تامین امنیت منطقه راهبردی و استراتژیک خلیج فارس باید به ذی‌نفعان منطقه‌ای واگذار شود، تاکید کرد: اتفاقات اخیر در خلیج فارس نشان داد که آمریکا و انگلیس حتی امنیت خودشان را هم در خلیج فارس نمی‌توانند تامین کنند چه برسد به امنیت کل منطقه خلیج فارس.

سردار سنایی‌راد بر روی این نکته نیز تاکید کرد که افزوده شدن تعداد نیروهای فرامنطقه‌ای در خلیج فارس، می‌تواند به صورت ناخواسته اصطکاک‌ها در این منطقه را بالا ببرد.

حجت‌الاسلام وحید احمدی مدیرکل پارلمانی پیشین وزارت امور خارجه نیز گفت: هم اکنون آمریکا و کشورهای اروپایی در منطقه حضور داشته و پایگاه‌های نظامی دارند، بنابراین تشکیل ائتلاف نظامی از سوی آن‌ها در خلیج فارس موضوع جدیدی نیست و بیشتر جنبه روانی و تبلیغاتی برای آن‌ها دارد؛ به هر حال توقیف کشتی انگلیسی‌ها، ضربه سختی برایشان بود و اقتدار نظامی ایران را به رخ آن‌ها و همه جهانیان کشاند.

رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس نهم این نکته را هم یادآور شد که در صورت تشکیل ائتلاف نظامی از سوی آمریکا در خلیج فارس و تنگه هرمز به خاطر تراکمی که در این منطقه وجود دارد، امکان بروز تنش و درگیری در این منطقه حساس بالا می‌رود.

اما شاید مقتدرانه‌ترین و قاطعانه‌ترین پیامی که از سوی ایران به آمریکایی‌های متمایل به تشکیل ائتلاف نظامی در تنگه هرمز مخابره شد، سخنان سرلشکر «غلامعلی رشید» فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیا (ص) بود؛ سرلشکر رشید دوم تیرماه در بازدید میدانی از مرکز فرماندهی و کنترل سامانه‌های موشکی سپاه گفت: دولت آمریکا باید با اجتناب از رفتار اشتباه در منطقه، نسبت به حفظ جان نیروهای آمریکا و به خطر افتادن آن‌ها مسئولانه رفتار کند. در صورت وقوع درگیری در منطقه، دامنه و زمان آن از سوی هیچ کشوری قابل مدیریت نخواهد بود. ما به دنبال جنگ نبوده و نیستیم، ولی با قدرت از منافع ملت شریف ایران در برابر هر نوع تهدید و تجاوزی دفاع خواهیم کرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها