سرلشکر شهید خلبان عباس بابایی، عقاب تیز پرواز جمهوری اسلامی ایران با ایمان و عمل در عرصه جنگ، عشق به وطن را با شهادتش معنی کرد و امیر آسمان‌ها شد.
کد خبر: ۹۱۶۲۸۷۸
|
۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛  شهید عباس بابایی، بزرگمردی که قهرمان آسمان‌ها بود و با هر پروازش پشت دشمن تجاوزگر را می‌لرزاند، حالا ۳۰ سال از شهادتش می‌گذرد مردی که رشادت‌های او و همرزمانش در جبهه‌های جنگ حق علیه باطل در تمامی ادوار زندگی همانند سرمشقی بر دیدگانمان است.

یادی از امیرآسمان‌ها

*از تولد تا حضور در نیروی هوایی ارتش

شهید عباس بابایی در ۱۴ آذرماه سال ۱۳۲۹ در شهر قزوین به دنیا آمد و پس از گذراندن دوران مدرسه برای ادامه تحصیل در رشته خلبانی راهی آمریکا شد.

شهید بابایی در دانشگاه همواره هم دوره‌ای‌ها و اساتیدش را مجذوب اخلاق و منش خود کرده بود به طوری که هم اتاقی‌اش او را فردی توصیف کرده بود که از فرهنگ غربی بی زار و پایبند به فرهنگ سنتی و مذهبی خود است.

*بازگشت شهید بابایی به ایران

شهید عباس بابایی پس از گرفتن مدرک کارشناسی ارشد از آمریکا به ایران بازگشت و چون از خلبان‌های تیزهوش و ماهر در پرواز با هواپیمای شکاری اف – ۵ بود، به همراه تعدادی از خلبانان برای پرواز با هواپیمای اف-۱۴ انتخاب و به پایگاه هوایی اصفهان منتقل شد.

یادی از امیرآسمان‌ها

در دوران انقلاب و مبارزه علیه نظام ستمشاهی، بابایی به عنوان یکی از نیرو‌های مومن و انقلابی نیروی هوایی، همراه با دیگر افراد متعهد ارتش وارد میدان مبارزه شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی او با دارا بودن تعهد، تخصص و توانایی مدیریتی در هفتم مرداد ماه ۱۳۶۰، فرماندهی پایگاه هشتم هوایی را به عهده گرفت.

او علاوه بر فعالیت به عنوان فرمانده، با استفاده از امکانات موجود، به عمران و آبادانی روستا‌های مستضعف نشین اطراف پایگاه و شهر اصفهان پرداخت.

بابایی با شایستگی و رشادت‌های فراوانی که در دوران فرماندهی این پایگاه از خود نشان داد، در نهم آذر ماه ۱۳۶۲، به درجه سرهنگی ارتقا یافت و به عنوان معاون عملیات نیروی هوایی منصوب شد.

گذراندن ۶۰ ماموریت جنگی در کارنامه امیر آسمان‌ها

شهید بابایی با داشتن روحیه شهادت طلبی به همراه رشادت و دلاوری که در طول سال‌ها، در جبهه‌های حق علیه باطل از خود نشان داد، صفحه‌های نوینی به تاریخ دفاع مقدس و نیرو‌های هوایی ارتش ایران افزوده است.

یادی از امیرآسمان‌ها

او بیشتر وقت خود را با بیش از سه هزار ساعت پرواز از جمله پرواز با هواپیما‌های جنگنده، پرواز‌های عملیاتی در جبهه‌های غرب و جنوب کشور گذراند و از سال ۱۳۶۴ تا زمان شهادت، بیش از ۶۰ مأموریت جنگی را با موفقیت انجام داده است.

*خاطرات همرزم شهید بابایی

خلبان والازاده، همرزم شهید بابایی با بیان اینکه شجاعت و تبحر، بلند نظری، توجه به زیر دستان، ایمان راستین، ولایت‌پذیری، رعایت حقوق دیگران و اهمیت دادن بیت‌المال از ویژگی‌های بارز آن شهید والامقام بود گفت: در همه عملیات‌ها مدیریت و سازمان‌دهی درست نیرو‌ها و امکانات توسط شهید بابایی باعث غلبهٔ ما بر دشمن شده بود.

 

یادی از امیرآسمان‌ها

امیرسرتیپ خلیلی دیگر همرزم شهید بابایی نقش این شهید را در طول دوران دفاع مقدس بی بدیل دانست و شخصیتآن را الگویی برای نیرو‌های مسلح معرفی کرد.

وی افزود: شهید بابایی مجاهد وارسته و اسوه مقاومت بود که سراسر وجودش از عشق و ایمان پر بود.

بخشندگی و بی اعتنایی به دنیا بارزترین خصلت شهید بابایی

سرلشکر فیروز آبادی رئیس سابق ستاد فرماندهی کل نیرو‌های مسلح، در خاطره‌ای از این شهید بزرگوار می‌گوید: او همیشه خود را یک سرباز می‌دانست و همانند سرباز‌ها سر خود را می‌تراشید و هیچگاه دسری که بعد از غذا به فرماندهان می‌دادند نمی‌خورد، چون سربازان از آن دسر محروم بودند.

امیر نصیر زاده دیگر همرزم شهید هم می‌گوید: شهید بابایی برای پیشرفت سریع عملیات‌ها و حسن انجام امور، شخصاً پیشگام بود و تمام جبهه‌های جنگ را می‌گشت و اهداف را بررسی می‌کرد و همیشه پر خطرترین ماموریت‌ها را خودش انجام می‌داد.

عید قربان و حجی که قبول شد

صبح روز پانزدهم مرداد ماه سال ۱۳۶۶ مصادف با روز عید قربان، شهید عباس بابایی به همراه یکی از همرزمانش (سرهنگ نادری) با هدف شناسایی منطقه و تعیین راه کار اجرای عملیات، با یک فروند هواپیمای آموزشی اف-۵ از پایگاه هوایی تبریز وارد آسمان عراق شد، او پس از خاتمه مأموریت، در آسمان خطوط مرزی مورد اصابت گلوله‌های تیربار ضد هوایی دشمن قرار گرفت و به درجه شهادت نایل آمد.

یادی از امیرآسمان‌ها

امیر سرلشکر شهید عباس بابایی در هنگام شهادت ۳۷ سال داشت، او اسوه‌ای بود که از کودکی تا واپسین لحظات عمر گران‌قدرش همواره با فداکاری و ایثار زندگی کرد و سرانجام نیز در روز عید قربان، به آرزوی بزرگ خود که مقام شهادت بود نایل آمد و نام پرآوازه‌اش در تاریخ پرافتخار ایران جاودانه شد.

وصیت‌نامه شهید عباس بابایی

بسم‌الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون
خدایا خدایا تو را به جان مهدی (عج) تا انقلاب مهدی (عج) خمینی را نگهدار.

به خدا قسم من از شهدا و خانواده‌های شهدا خجالت می‌کشم تا وصیت‌نامه بنویسم. حال، سخنانم را برای خدا در چند جمله ان شاء الله خلاصه می‌کنم:

خدایا! مرگ مرا و فرزندان و همسرم را شهادت قرار بده، خدایا! همسر و فرزندانم را به تو می‌سپارم.
خدایا! من در این دنیا چیزی ندارم و هر چه هست از آن توست. پدر و مادر عزیزم ما خیلی به این انقلاب بدهکاریم.
عباس بابایی
۱۳۶۱/۴/۲۲
بیست و یکم ماه رمضان

 

یادی از امیرآسمان‌ها

رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی) در سفر به استان قزوین و در جمع مردم این شهر درباره شهید بابایی فرموده است: «در میان رزمندگان - چه ارتش و چه سپاه - شهید «بابایی» یک انسان بزرگ و یک چهره ماندگار و فراموش‌نشدنی است».

شهید بابایی حقیقتی انکار ناپذیر و مانند عقاب بلند پرواز و دارای سعه صدر اعلا و روحی ملکوتی بود که مانند پرنده‌ای سفید برای دفاع از ناموس و وطن خود به قلب دشمن زد و به درجه شهادت نائل شد.

پیکر پاک این شهید بزرگوار در گلزار شهدای قزوین به خاک سپرده شده و از او یک دختر به نام سلما و دو فرزند پسر به نام‌های حسین و محمد به یادگار مانده است.

روحش شاد
گزارشی از سمیه کاتبی

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/ک

ارسال نظرات