علاقه‌مندان می‌توانند چکیده مقالات خود را تا 31 مرداد و مقاله کامل را تا پایان شهریورماه سال‌جاری به دبیرخانه همایش ملی نکوداشت زنده‌یاد استاد ابوالفضل زرویی نصرآباد ارسال کنند.
کد خبر: ۹۱۶۲۸۶۴
|
۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، همایش ملی نکوداشت زنده‌یاد استاد ابوالفضل زرویی نصرآباد شاعر، نویسنده، پژوهشگر و طنزپرداز برجسته یزدی با هدف تحلیل و بررسی وجوه شخصیت ادبی، پژوهشی و اجرایی این ادیب توانا و شناساندن هر چه بیشتر و علمی‌تر ابعاد شخصیتی و آثار وی در دانشگاه یزد برگزار می‌شود.
در این همایش، تازه‌ترین تحقیقات و پژوهش‌ها در زمینه وجوه ادبی و علمی آثار این چهره سرشناس و کم‌نظیر ادبیات و طنز معاصر ایران در قالب مقاله و سخنرانی ارائه خواهد شد.
پژوهشگران، نویسندگان، شاعران، هنرمندان و علاقه‌مندان می‌توانند با توجه به محور‌های همایش، چکیده مقالات خود را تا ۳۱ مرداد و مقاله کامل را حداکثر تا پایان شهریورماه سال‌جاری از طریق سایت اختصاصی همایش به نشانی: confs.yazd.ac.ir/zarooei ارسال کنند یا برای اطلاع بیشتر با شماره تلفن ۰۳۵۳۸۲۱۱۲۷۰ تماس بگیرند.
نتایج داوری مقالات این همایش که در گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد و به دبیری علمی دکتر مجید پویان برگزار می‌شود ۲۰ آبان اعلام خواهد شد.
این همایش ملی در آستانه سالگرد درگذشت این هنرمند فقید ۶ و ۷ آذرماه سال‌جاری به همت دانشگاه یزد و حمایت سیویلیکا (مرجع دانش) با همکاری نهاد‌های علمی، فرهنگی و اجرایی استان از جمله حوزه هنری یزد برگزار می‌شود.
برگزاری کارگاه آموزش طنزنویسی، میز گرد بررسی طنز مطبوعاتی پس از انقلاب اسلامی، کارگاه طنز مطبوعاتی، برگزاری شب شعر یاد استاد در نصرآباد پیشکوه (زادگاه پدری و موطن اصلی استاد) و پخش مستند از برنامه‌های جنبی این نکوداشت است که با حضور استادان و طنزپردازان برجسته کشوری و اهالی فرهنگ و ادب برگزار خواهد شد.
در فراخوان مجموعه مقالات همایش ملی نکوداشت استاد ابوالفضل زرویی نصرآباد محور‌های متعددی اعلام شده که از این میان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
ـ. کلیه پژوهش‌های ادبی و میان رشته‌ای مرتبط با آثار و افکار زرویی نصرآباد
ـ. بررسی وجوه تأثیرگذار دیدگاه‌ها و فعالیت‌های علمی و اجرایی زرویی نصرآباد در زمینه طنز و طنزنویسی معاصر
ـ. زیباشناسی آثار زرویی نصرآباد
ـ. شگرد‌ها و ابزار‌های طنزآفرینی در آثار زرویی نصرآباد
ـ. اهداف و اغراض طنزآفرینی در آثار زرویی نصرآباد
ـ. تأثیرپذیری شاعران و نویسندگان طنزپرداز معاصر از زرویی نصرآباد
ـ. زرویی نصرآباد در حدیث دیگران (اعم از شعر و نثر)
ـ. شخصیت و شخصیت‌¬پردازی در آثار روایی زرویی نصرآباد
ـ. تحلیل (زبانی/ساختاری/زیباشناختی و...) نقیضه و نقیضه‌¬پردازی در آثار زرویی نصرآباد
ـ. انتقاد و اعتراض در آثار زرویی نصرآباد
ـ. درونمایه‌های دینی و آیینی در آثار زرویی نصرآباد
ـ. اشارات قرآنی و حدیثی در آثار زرویی نصرآباد
ـ. طبقات اجتماعی در آثار زرویی نصرآباد
ـ. صلح اندیشی و مدارا در آثار زرویی نصرآباد
ـ. ازدواج و مواجهه طنزآمیز با آن در آثار زرویی نصرآباد
ـ. قالب‌های شعری در سروده‌های زرویی نصرآباد
گفتنی است: ابوالفضل زرویی نصرآباد پایه‌گذار دفتر طنز حوزه هنری کشور و بنیان‌گذار نخستین شب شعر طنز در ایران با عنوان «در حلقه رندان» و صاحب آثار متعدد در حوزه ادبیات و طنز است که کیومرث صابری‌فومنی (گل آقا) و دکتر سیدعلی موسوی گرمارودی، او را در طنزنویسی عبید زاکانی و علامه دهخدای روزگار ما دانسته‌اند.
وی سال‌ها به عنوان شاعر و نویسنده‌ی طنزپرداز در نشریاتی، چون گل آقا، همشهری، جام جم، ایرانیان، انتخاب، زن، مهر، کیهان ورزشی و ... قلم زده و نوشته‌هایش در نشریات با اسامی مستعار ملانصرالدین، چغندر میرزا، ننه قمر، کلثوم ننه، آمیز ممتقی، میرزا یحیی و عبدُل شناخته می‌شود.
«تذکرة المقامات»، «افسانه‌های امروزی»، «وقایع‌نامه طنز ایران»، «بامعرفت‌های عالم» (کتاب گویای طنز)، «رفوزه‌ها» (مجموعه شعر طنز)، «حدیث قند» (مجموعه مقالات طنزپژوهی)، «غلاغه به خونه‌ش نرسید» (مجموعه افسانه‌های طنزآمیز)، «ماه به روایت آه» روایتی از زندگی و شخصیت حضرت ابوالفضل (ع)، «خاطرات سر پروفسور حسنعلی‌خان مستوفی»، «یک بغل کاکتوس: صد شعر طنز»، «اصل مطلب» (مجموعه شعر طنز)، «اندر حکایت شیرین بیمه» و «این مرد مشکوک» از جمله آثار اوست.
این طنزپرداز یزدی‌تبار ۱۰ آذرماه ۱۳۹۷ در سن ۴۹ سالگی به دلیل عارضه قلبی در احمد آباد مستوفی تهران دعوت حق را لبیک گفت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

آخرین مهلت ارسال چکیده مقاله به همایش ملی نکوداشت استاد ابوالفضل زرویی نصرآبادانتهای پیام/
ارسال نظرات