در حدود ۵۰ سال پیش اولین وسیله نقلیه توسط مرحوم حاج میرزا خالق عسکری به اشکذر آمد؛ این ماشین یک اتوبوس قدیمی دماغ‌دار و دارای حدوداً ۲۵ صندلی بود.
کد خبر: ۹۱۶۲۴۹۴
|
۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۷
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از اشکذر، نام ماشین حاجی مرزا خالق برای اشکذری‌هایی که سن و سالی از آن‌ها گذشته یادآور خاطرات زیادی است، در حدود ۵۰ سال پیش اولین وسیله نقلیه توسط مرحوم حاج میرزا خالق عسکری به اشکذر آمد؛ این ماشین یک اتوبوس قدیمی دماغ‌دار و دارای حدوداً ۲۵ صندلی بود.
مرحوم حاج میرزا خالق عسکری را می‌توان به‌عنوان یک نوآوروباز کننده راه تکنولوژی به این خط دانست. ماشین حاجی میرزا خالق هرروز صبح ساعت هفت و نیم، هشت از باغ بالا به حسینیه بخشداری می‌آمد و تا ساعت نه یا نه نیم صبر می‌کرد تا مسافرانش تکمیل شوند و بعضی وقت‌ها برای اینکه برخی از آقایان تشریف بیاورند تا مدت بیشتری صبر می‌کرد.
همان‌طور که اشاره شد این ماشین تقریباً بیست‌وپنج صندلی داشت، ولی هنگام حرکت به‌طرف شهر یزد نزدیک به ۴۰ نفر داخل ماشین بودند و بعضی وقت‌ها هم به دلیل زیاد بودن مسافران تعدادی از آن‌ها روی سقف ماشین‌سوار می‌شدند؛ ماشین حاجی میرزا خالق حدود چهل تا چهل‌وپنج دقیقه در راه بود تا به شهر یزد برسد، زیرا تمام جاده‌ها خاکی بود و ماشین از جاده قدیم که از داخل اله آباد می‌گذشت، عبور می‌کرد.
میدان بعثت در سال ۱۲۸۰
مقصد اتوبوس گاراژمیدان شاه (میدان بعثت فعلی) بود و در گاراژ توقف می‌کرد تا غروب آفتاب و اشکذری‌هایی که برای کار‌های مختلف به اشکذر آمده بودند برمی‌گشتند به گاراژ تا در هنگام غروب با این ماشین به اشکذر بیایند و اگر کسی مثلاً صبح که به شهر آمده بود، کارش تمام می‌شد مجبور بود تا غروب آفتاب صبر کند تا با این ماشین به اشکذر بیاید، زیرا ماشین دیگری نبود که به اشکذر برود.
در اشکذر هم عده زیادی از بچه‌ها و بزرگ‌تر‌ها می‌آمدند روی حسینیه بخشداری و منتظر آمدن ماشین حاجی میرزا خالق بودند و هنگامی‌که اتوبوس از دور مشاهده می‌شد بچه‌ها دویست سیصد متر به استقبال اتوبوس می‌آمدند.
کسانی که از شهرمی آمدند با خود نون شهری و پشمک یا حلوا ارده سوغات برای بچه‌ها و خانواده‌های خود می‌آوردند که بسیار موردعلاقه بچه‌ها بود.
اشکذری‌ها هم هر وقت صبح به شهر یزد می‌رفتند میوه آن فصل را با ماشین حاجی میرزا خالق به شهر می‌بردند و عده‌ای هم با چهارپا شب‌گیر می‌کردند  یعنی نیمه‌شب میوه‌ها را بار الاغ می‌کردند و بهشهر می‌رفتند تا صبح میوه‌ها به دست مشتری برسد.
 منبع: ماهنامه مسجد مهدیه اشکذر به سردبیر و مدیرمسئولی محمدرضا بیطرف (نقل از مرحوم حاج میرزاعلی شکاری)
ارسال نظرات