«تمرچین» نام روستایی است که شهرت عمده آن مرهون فداکاری‌های فرزندان ایران زمین در طول دوران دفاع مقدس بوده و نامی آشنا در ادبیات مقاومت ملت ایران در منطقه شمال‌غرب است.
کد خبر: ۹۱۶۲۳۶۹
|
۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج ، «تمرچین» نام روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان پیرانشهر است که شهرت عمده آن مرهون فداکاری‌های فرزندان ایران زمین در طول دوران دفاع مقدس است. جبهه تمرچین و حاج عمران, نامی آشنا در ادبیات مقاومت ملت ایران در منطقه شمال‌غرب است که در غرب پیرانشهر قرار دارد.

پیرانشهر یکی از شهرهای کردنشین استان آذربایجان غربی با 2259 کیلومتر مربع وسعت است که در 131 کیلومتری جنوب ارومیه, در ارتفاع 1502 متری از سطح دریا و تقریبا در 12 کیلومتری مرز بین المللی ایران قرار دارد. یادمان شهدای تمرچین(شهدای حاج عمران) در دامنه ارتفاعات مرزی این منطقه, بر مزار شش شهید گمنام قرار دارد. منطقه حاج عمران بین شهرهای پیرانشهر ایران و چومان عراق قرار دارد. پادگان حاج عمران در عملیات والفجر2 آزاد شد.پادگان «حاج عمران» عراق از شمال به ارتفاعات «چنارستان» و «کلاشین», از جنوب به ارتفاعات «سکران» و «کدو» از شرق به ارتقاعات تمرچین و شهر مرزی پیرانشهر, و از غرب به تنگه «دربند» و شهر «چومان مصطفی عراق» محدود می‌شود.

تسلط ضد انقلاب و کنترل آن, ایجاد تسهیلات و پشتیبانی لازم از کردهای مسلمان و مبارز عراقی, فراهم سازی امکان گسترش عملیات نا منظم در خاک عراق, حفظ پیرانشهر از هرگونه تهاجم و تجاوز عراقی‌ها و زمینه سازی نزدیکی بیشتر به شهر و تأسیسات نفتی کرکوک از عواملی بودکه طی جنگ تحمیلی بر اهمیت منطقه و ضرورت تصرف آن می افزود.

اولین عملیات مهم در این منطقه, عملیات «والفجر 2» بود. این عملیات در ساعت 1 بامداد 29 تیر 1362 با رمز «یا الله» در حالی آغاز شد که قسمتی از نیروهای خودی 24 ساعت قبل از آغاز عملیات, به منظور دور زدن دشمن, از خط خودی حرکت کردند و خود را به متاطق تعیین شده, رساندند. از آنجا که دشمت بر روی ارتفاعات منطقه مستقر بود, با آتش شدید توپخانه, مانع از تکمیل و دستیابی به تمامی اهداف عملیات شد, اما ارتفاعات «کوه کینگ» به تصرف درآمد و نام آن به ارتفاعات «آزادی» تغییر یافت.عملیات والفجر2 با آزادسازی 200 کیلومتر مربع از خاک دشمن و تسلط بر قسمتی از ارتفاعت سرکول منطقه پایان گرفت و طی این عملیات, مناطق پاسگاه مرزی تمرچین عراق, پادگان حاج عمران,گمرک مرزی, سلسه ارتفاعات کلو و قله استراتژیک 3000 متری آن, ارتفاعات 2519, سرسول, آزادی, سلمان, شیوه کارتا و بردزرد آزاد شد.

تسلط رزمندگان اسلام بر شهر چومان مصطفی و خومه آن نیز قسمت دیگری از دستاوردهای این عملیات محسوب می شود.شهیدان علیرضا موحد دانش فرمانده تیپ 10 سید الشهدا(ع) که در 13 مرداد و حجت الاسلام مصطفی ردانی پور که در 15 مرداد 1362 در عملیات والفجر 2 و محود کاوه فرمانده تیپ ویژه شهدا که دهم شهربور ماه 1365 در عملیات کربلای 2 به شهادت رسیدند, از فرماندهان نام آوری هستند که در این منطقه به شهادت رسیدند.

ارسال نظرات