رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان:
مهاجرانی با تاکید بر اینکه قبولی در آزمون سمپاد نشان دهنده هوشمندی دانش آموز نیست ، اظهار امیدواری کرد با سامانه شهاب دانش آموزان سرآمد معرفی شوند و نیازی به برگزاری آزمون همگانی نباشد.
کد خبر: ۹۱۶۱۹۷۴
|
۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، فاطمه مهاجرانی، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در برنامه " تابستان داغ " به تبیین مفاد سند تحول بنیادین پرداخت و گفت : سند تحول به عنوان یک سند بالادستی و چراغ راه آموزش و پرورش است که از اعمال سلیقه شخصی وزیران و تصمیم گیران این حوزه جلوگیری می کند. به عبارتی دیگر این سند برنامه های آموزش و پرورش را با سیاست های کلان کشور همسو می کند.

وی با بیان اینکه بخشی از این سند آرمان و آرزوست ، اظهار کرد : برای اینکه بتوانیم در جهت برآورده شدن این آرزو قدم برداریم ، زیر نظام های مدیریت و راهبری ، برنامه ریزی درسی ، تامین نیروی انسانی و دیگر تعریف شده است تا هریک به سهم خود بتواند در راستای تربیت انسان شش ساحتی که قرار است به حیات طیبه نائل شود ، تلاش کنند.

مهاجرانی در خصوص میزان عملیاتی شدن سند تحول نیز گفت : به منظور تحقق سند تحول در ۶۷۰ مدرسه استعداد درخشان کشور با ۱۱۵ هزار دانش آموز به عنوان محلی برای استقرار سند تحول انتخاب شده اند . در ۱۰ استان کارگاه های آمادگی جهت اجرای سند برای مدیران ، معاونین ، مشاورین و معلمان برگزار شده است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از مصاحبه خود با رادیو گفت و گو ، به این سوال که چرا آموزش و پرورش در برابر روش های نوین آموزشی موضع می گیرد ، پاسخ داد : بر اساس سند ، دانش آموزان باید آموزش ببینند تا بهتر زندگی کنند. بسیاری از سیستم های جدید آموزشی لزوما افراد را به سوی حیات طیبه هدایت نمی کند به همین دلیل آموزش و پرورش این مدل ها را برای مدارس نمی پذیرد چراکه آموزش و پرورش متولی تربیت است و باید مرزهای خود را حفظ کند.

 

روش جذب استعدادهای درخشان را تغییر می دهیم

وی با تاکید بر اینکه قبولی در آزمون سمپاد نشان دهنده هوشمندی دانش آموز نیست ، اظهار کرد : معیار استعداد های درخشان از بدو تاسیس ، تمرکز بر حوزه IQ است اما این موضوع به معنای بی تفاوتی به پرورش EQ نیست. امیدواریم با سامانه شهاب دانش آموزان سرآمد به ما معرفی شوند و ما ناچار به برگزاری آزمون همگانی نباشیم. چون بر اساس مشاهدات افرادی که در آزمون پذیرفته می شوند لزوما تیزهوش نیستند بلکه سخت کوشند .گرچه سخت کوشی ارزشمند است اما شاخص ما صرف هوش یا سخت کوشی نیست بلکه تلفیق آنهاست.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در واکنش به انتقادی درباره نحوه پذیرش دانش آموزان در مدارس سمپاد توضیح داد : سنجش و شناسایی IQ با تست های چندگزینه ای و آزمون های چند مرحله ای خیلی راحت تر و احتمال خطا کمتر است در مقابل احتمال سو گیری و اشتباه در آزمون تشریحی بسیار بالاست.از سوی دیگر چون تعداد زیادی از افرد متقاضی ورود به این مدارس هستند راهی به جز برگزاری چنین آزمون هایی نداریم.

هنرستان سمپاد و آموزش مهارت های هایتک

مهاجرانی در ادامه برنامه "تابستان داغ " رادیو گفت و گو ، به طرح مدارس تابستانه اشاره کرد و گفت : این طرح در قالب یک بسته متوازن از فعالیت های فرهنگی ، پرورشی و تربیت بدنی با نگاه علمی است تا حرکت دانش آموزان در مسیر رشد تک بعدی نباشد.

وی ادامه داد : سمپاد مهارتی نیز در راستای گسترش توانمندی هایی که دانش آموزان باید داشته باشند و پاسخ به نیازهای واقعی آنها شکل گرفته است. در محیط مدارس سمپاد محیطی فراهم می شود که دانش آموزان در رشته های مهارتی ادامه تحصیل دهند .در همین راستا دو مدل هنرستان سمپادی و کلاس مهارتی در مدارس سمپاد ایجاد شده است.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در خصوص فعالیت های تخصصی سازمان متبوع خود گفت : اگر انسان ها تفکر خلاق و نقادانه نداشته باشند و نتوانند مسئله های خود را حل کنند هر اندازه به آنها علم بدهیم راه به جایی نمی برند .لذا آموزش مهارت های زندگی به صورت اعم و آموزش های مهارتی سمپاد به صورت اخص و ویژه از مهرماه آغاز می شود.

مهاجرانی افزود : در همین راستا سمپاد به حوزه مهارت های مورد نیاز برای فناوری های میانی که به نیاز صنعت و شهرکهای صنعتی ، بنگاه های کوچک و متوسط باز می گردد و فناوری های برتر یا هایتک که مربوط به آن چیزی است که ستاد های علم و فناوری معاونت ریاست جمهوری متولی آن هستند ، وارد شده است.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان خاطر نشان کرد : این طرح شامل تعدادی پودمان است که دانش آموزان در خلال آموزش به مهارت های قابل اتکا دست پیدا می کنند تا در سال های آتی نه فقط در حوزه فناوری های برتر دانش داشته باشند ، بلکه مهارت عملیات اجرایی نیز در آنها تقویت شده باشد.

ارسال نظرات