هفدهمین نشریه تحلیلی - راهبردی "بصائر" توسط معاونت بررسی و تحلیل سازمان بسیج اساتید کشور چاپ و برای اعضای این سازمان ارسال شد.
کد خبر: ۹۱۶۱۸۰۱
|
۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، نشریه تحلیلی - راهبردی بصائر با هدف بررسی و اطلاع رسانی آخرین تحولات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و بین الملل توسط معاونت بررسی و تحلیل این سازمان چاپ و منتشر شد.

 این نشریه با هدف دسترسی استادان بسیجی به آخرین اخبار ایران و جهان، روزهای چهارشنبه هر هفته در اختیار شورای مرکزی بسیج اساتید، مسئولان و جانشینان استان‌ها، مسئولان کانون‌های بسیج اساتید دانشگاه‌ها و استادان دانشگاه‌های سراسر کشور قرار می‌گیرد.

گفتنی است؛ گزیده‌ای از بیانات حضرت امام خمینی (ره)، گزیده‌ای از بیانات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی (مدظله العالی)، خبرها و نکته‌ها، رویدادهای سیاسی و بین‌الملل، رویدادهای فرهنگی و اجتماعی، رویدادهای اقتصادی، یادداشت‌ها و گزارش تحلیلی ازجمله رئوس مطالب مطرح شده در هفدهمین خبرنامه بصائر است.

 چاپ و انتشار هفدهمین نشریه تحلیلی – راهبردی

 

در بخشی از رویدادهای اقتصادی هفدهمین شماره از بصائر آمده است: 

دو بیماری مهلک در اقتصاد ایران

سال ۱۳۹۸ سال رونق تولید نام گرفته است و همه دست‌اندرکاران نظام در شرایطی که تحریم‌های ظالمانه با افزایش هزینه‌های مبادله در سطح بین المللی به دنبال افزایش فشار بر اقتصاد کشور بوده و وضعیت رکود  تورمی در حال فرسایش توان تولیدی کشور است در تلاش برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور هستند.

در این راستا باید هر اقدام امیدآفرین و هم‌افزا از سوی دستگاه‌های مسئول مورد توجه توجه جدی قرار گرفته و انجام موارد مشابه مورد تایید قرار گیرد.

در این ارتباط اقدام وزارت امور اقتصادی و دارایی در دوره جدید در همگرا نمودن تلاش‌ها برای غلبه بر مشکلات اقتصادی کشور با شناخت دقیق مشکلات اقتصادی ایران شایان تقدیر است از جمله این اقدامات دیدار وزیر امور اقتصادی و دارایی کشور با روسای قوای قضائیه و مقننه در هفته مالیات است که میتواند زمینه همکاری در حل بسیاری از مشکلات اساسی پیش روی اقتصاد ایران  را فراهم نماید .

در ادامه دو مشکل اساسی اقتصاد ایران که میتوان با همکاری متقابل دستگاه‌های مختلف مرتفع شود مورد توجه قرار خواهد گرفت:

 

  1.  همه کارشناسان اقتصادی بر لزوم توجه بیشتر به مقوله مالیات به عنوان یکی از اساسی ترین منابع درآمدی دولت در جهت انجام وظایف تاکید داشته و همواره یکی از مسائل اصلی اقتصاد ایران را حجم بزرگ فعالیت های اقتصادی زیرزمینی و فرار مالیاتی عنوان نموده‌اند. حال این موضوع به همکاری بیش از پیش قوای سه‌گانه نیاز دارد. از جمله اقدامات مهمی که از طرف دستگاه‌های مختلف باید صورت گیرد در اختیار قرار دادن اطلاعات مورد نیاز در راه شناسایی دقیق فعالان اقتصادیو جلوگیری از فرار مالیاتی است.
  2.   یکی دیگر از موضوعات مبتلابه اقتصاد ایران در طول سالیان طولانی  که مانعی اساسی در زمینه رونق تولید و انجام فعالیت های اقتصادی بوده  نامناسب بودن محیط کسب و کار کشور است. رتبه سهولت کسب و کار کشور در رتبه بندی۲۰۱۹ بانک جهانی ۱۲۸ از ۱۹۰ کشور مورد بررسی است. بر اساس بند الف ماده ۲۲ قانون برنامه ششم توسعه باید این رتبه در سال‌های آتی به کمتر از ۷۰ برسد.

از این‌گونه موضوعات مهم و اساسی که با همکاری نزدیک دستگاه‌های مختلف تصمیم‌گیری می‌تواند در سطح ملی مورد تجدید نظر قرار گرفته و زمینه بهبود فعالیت‌های اقتصادی و رونق تولید و در نهایت بهبود وضعیت مردم را فراهم کند، فراوان است.

جامعه به دیدارهایی همچون  دیدار سکاندار اقتصادی کشور با مقامات قوای مقننه و قضائیه که می‎تواند مسائل کشور را با سرعت بیشتری مورد بازنگری قرار دهد نگاه مثبت و همراه با امید دارد این‌گونه گفت‌وگوها را به  محلی برای تفاهم به منظور حل مشکلات تبدیل کنیم.

 
ارسال نظرات