مدیرکل انتقال خون کردستان، آمار اهدای خون مستمر در استان کردستان را ۶۸ درصد و بالاتر از میانگین کشوری برشمرد و گفت: امسال خون‌های اهدایی استان توسط شش هزار و ۹۳۵ اهداکننده مستمر که در سال حداقل دو بار خون اهدا کرده‌اند و دو هزار و ۹۶۰ اهداکننده با سابقه که پیشتر تجربه اهدای خون را داشته‌اند تامین شده است.
کد خبر: ۹۱۶۱۸۰۰
|
۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، محمدسعید کریمیان  با بیان اینکه از آغاز امسال تا نهم مرداد در مجموع ۱۲ هزار و ۷۶۴ مراجعه جهت اهدای خون به مراکز ثابت و محل‌های استقرار تیم سیار در استان ثبت شده است، اظهار کرد: از این تعداد هشت هزار و ۵۱۲ داوطلب اهدای خون در سنندج، دو هزار و ۹۴۸ داوطلب در سقز و ۳۴۲ نفر نیز در محل استقرار تیم سیار اهدای خون در شهرستان بیجار و شهر سریش آباد پذیرش شده‌اند.

وی با اعلام اینکه آمار مراجعه داوطلبان در سال جاری متناسب با مدت زمان مشابه در سال گذشته است، ادامه داد: از آغاز تا نهم مرداد سال گذشته ۱۲ هزار و ۷۹۲ مراجعه به مراکز اهدای خون ثبت شده که با اندکی تفاوت، مشابه با میزان حضور اهداکنندگان خون در سال جاری است.

مدیرکل انتقال خون کردستان با بیان اینکه اهداکنندگان کردستانی، ۹ هزار و ۳۵۵ واحد خون اهدا کرده‌اند، عنوان کرد: از این تعداد واحد خون اهدایی، ۸ هزار و ۷۰۲ واحد خون توسط آقایان و ۶۵۳ واحد نیز توسط بانوان اهدا شده که سهم آقایان ۹۳ و سهم بانوان هفت درصد بوده است.

وی با تاکید بر اینکه اهداکنندگان خون می‌بایست تمامی مراحل استاندارد‌های انتخاب اهداکننده را پشت سر بگذارند تا مجوز اهدای خون توسط پزشک سازمان صادر شود، افزود: از مجموع مراجعین امسال ۱۹۷ داوطلب اهدای خون به صورت دائم از اهدای خون معاف شده‌اند و بیش از یک هزار داوطلب نیز در زمان مراجعه شرایط اهدای خون را نداشته و به صورت موقت معاف از اهدای خون تشخیص داده شده‌اند.

کریمیان با بیان اینکه استان کردستان در سال ۹۷ رتبه اول میزان رشد اهدای خون را در بین ۳۱ استان کشور کسب کرده است، ذکر کرد: امسال ۹ هزار و ۳۵۵ واحد خون جمع آوری شده و نسبت به مدت مشابه سال ۱۰۴ واحد بیشتر است که این نشان دهنده آهنگ مطلوب رشد اهدای خون سالم است.

وی بر ضرورت استمرار اهدای خون تاکید کرد و گفت: هنگامی که مردم به طور مستمر خون اهدا می‌کنند سرویس انتقال خون می‌تواند جمع آوری خون را به نحوی طراحی کند که به طور عادی مقدار کافی از هرگروه خونی جهت رفع نیاز‌های استان در دسترس باشد.

کریمیان تصریح کرد: ضریب سلامت خون اهدایی اهداکنندگان مستمر بالاتر از دیگر اهداکنندگان خون از جمله داوطلبان بار اول است.

وی آمار اهدای خون مستمر در استان کردستان را ۶۸ درصد و بالاتر از میانگین کشور برشمرد و ذکر کرد: امسال خون‌های اهدایی استان توسط شش هزار و ۹۳۵ اهداکننده مستمر که در سال حداقل دو بار خون اهدا کرده‌اند و دو هزار و ۹۶۰ اهداکننده با سابقه که پیشتر تجربه اهدای خون را داشته‌اند تامین شده است.

مدیرکل انتقال خون کردستان از مراجعه دو هزار داوطلب بار اول اهدای خون خبر داد و گفت: از اهداکنندگان بار اول خون دریافت نخواهد شد و تنها در شرایطی که امکان اهدای خون را داشته باشند یک نمونه خون از آنان اخذ و سه ماه بعد مجددا فراخوانده می‌شوند.

کریمیان هدف سازمان انتقال خون ایران را دستیابی به آمار جمع آوری بیش از ۹۰ درصد خون‌های اهدایی از اهداکنندگان مستمر و با سابقه اعلام و خاطرنشان کرد: کردستان در زمینه دستیابی به این هدف پیشتاز است و هماهنگ با برنامه‌های کشوری و افق‌های پیش بینی شده گام بر می‌دارد.
 
انتهای پیام/7727
ارسال نظرات