امام جمعه مشهد و نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی بیان داشت: جوان به هر مقدار که احساس کند در جامعه نقش دارد و اثرگذار است، به همان مقدار نشاط پیدا می‎ کند.
کد خبر: ۹۱۶۱۶۳۶
|
۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ آیت‎‌الله سید احمد علم‌الهدی  امروز در خطبه‎های عبادی-‌سیاسی نماز جمعه مشهد در حرم مطهر رضوی ضمن تسلیت شهادت حضرت جوادالائمه (ع)، اظهار کرد: حضرت رضا (ع) نسبت به امام جواد (ع) علاقه خاصی داشتند. علامه مجلسی در کتاب بحارالانوار این حدیث را نقل می‌کنند که وقتی امام جواد (ع) متولد شدند، حضرت رضا (ع) نافله شب خود را کنار گهواره امام جواد (ع) برپا می‌کردند. برای ایشان لالایی نیز می‌خواندند.

وی افزود: علامه مجلسی این لالایی را نقل می‌کند که حضرت می‌فرمودند: این بچه من را به گونه‎‌ای می‌کشند که اهل زمین بر او گریه می‌کنند، بچه من را در خانه‌اش می‌کشند، خدا بر دشمن و ظالم جواد من غضب می‌کند و بعد از او مدت کمی باقی می‌ماند تا اینکه آن دشمن را خدا به عذاب الیم و شدید خود گرفتار کند. این لالایی امام رضا (ع) بود که از یک طرف مظلومیت جوادشان را می‌گفتند و از طرف دیگر خود را با عذابی که دشمن امام جواد (ع) گرفتار می‌شود، تسلی می‌دادند.

علم‌الهدی ادامه داد: امروز این لالایی محقق و آنچه امام رضا (ع) کنار گهواره امام جواد (ع) می‌گفت، امروز اجرا شد و وجود مقدس امام جواد (ع) با مظلومیت به شهادت رسیدند. شهادت امام جواد (ع) شهادت جانگذاری بود. ما دو امام داریم که زهر را از طریق پوست به بدن آن‌ها وارد کردند و مسموم شدند که یکی امام باقر (ع) و دیگری نیز امام جواد (ع) هستند.

امام جمعه مشهد بیان کرد: در بین ائمه این مصیبت امام جواد (ع) که با لب تشنه جان دادند، از همه مصائب ائمه به مصیبت سیدالشهدا (ع) نزدیک‌تر است. اما این تشنگی با تشنگی حسین (ع) بسیار تفاوت دارد، هر دو تشنه جان دادند، اما آدم هر مصیبتی بر خودش وارد شود تحمل می‌کند، آنجا طاقتش طاق می‌شود که همین مصیبت بر بچه‌اش وارد شود. امام حسین (ع) تنها از تشنگی خود رنج نمی‌برد، بچه شیرخواره‌شان نیز تشنه بود.

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه امام جواد (ع)، امام جوان است که امام جواد جوان، ما را در خط جوان‌گرایی قرار می‌دهد، عنوان کرد: مساله جوان‌گرایی که مقام معظم رهبری تاکید می‌کنند، ضرورت جوان‌گرایی از دو جهت است، یکی از این که نبوغ، استعداد و ابتکار جوان به عنوان یک ظرفیت مورد بهره‌برداری در رشد جامعه قرار گیرد. نسلی که آمده، ذخایر و طرفیتی دارد، ذخایر و ظرفیت این نسل مورد استفاده قرار بگیرد، بنابراین جوان‌گرایی در زندگی اجتماعی و نظام ما به عنوان یک ضرورت مطرح است.

وی اضافه کرد: جهت دوم در ضرورت جوان‌گرایی این است که جوانان در عرصه اجتماع آمده و با نشاط فعالانه وارد فعالیت شوند. حضور جوان در عرصه اجتماع و فعالیت بزرگ‌ترین وسیله پرورش جوان در جامعه است. اگر جوان ما در این جامعه با غرور، فعالیت و نشاط کار، پروریده شد، نسل و جامعه ما رشد کرده است، اما اگر جوان ما رشد نکرد، جامعه ما رشد ندارد، جامعه غیر رشید نمی‌تواند رسالت این انقلاب را تا نقطه هدفی ظهور امام زمان (عج) پیش ببرد.

علم‌الهدی خاطرنشان کرد: ما به جامعه رشید نیاز داریم، جامعه رشید جامعه‌ای است که جوان رشید داشته باشد. رشد جوان در نشاط ابتکار، نشاط اشتغال، نشاط کار و نقش‌آفرینی و اثرگذاری است، جوان به هر مقدار که احساس کند در جامعه نقش دارد و اثرگذار است، به همان مقدار نشاط پیدا می‎ کند. نشاط جوان در ناهنجاری‌ها و لذائذ جنسی و نفسانی نیست، شور و هیجان جوان در کار، ابتکار، اشتغال، فعالیت و نقش‌آفرینی در زندگی اجتماعی است.

امام جمعه مشهد گفت: اگر سرنوشت جوان به یک خانواده منتهی و کفیل یک خانواده شد، این جوان نشاط و شور و هیجان در زندگی دارد نه جوانی که جفتک زدن، عیاشی کردن، خوشگذرانی کردن و لذائذ جنسی و نفسانی برای او توسعه پیدا کند. توسعه عرصه شهوت‌رانی‌ها و پرورش غرائز نفسانی و جنسی جوان، سم مهلکی است که جوان را از فعالیت و اثرگذاری باز می‌دارد و نمی‌گذارد دارای اثر و نقش‌آفرینی شوند.

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به اینکه آخر عیاشی کردن‌ها، دست در دست دختر‌ها داشتن و رفتن به مجالس لهو و لعب، اعتیاد، مواد مخدر و رفتن به بیرون از کانون عفت خانه و خانواده است، تصریح کرد: از این عرصه‌ها کدام مبتکر، مخترع و فعال اجتماعی و سیاسی در نسل جوان از یک جلسه هرزگی، بی بندوباری و توسعه فحشا بیرون آمد، اما صد‌ها جوان معتاد به مواد مخدر از این جلسات بیرون آمدند. آن‌ها که امروز برای اهداف اقتصادی و سودجویی خود دنبال این هستند که ابزار شهوت‌رانی و خوش‌گذرانی جوان آن هم خوشگذرانی نفسانی را در قالب توسعه لذت و نشاط جوان فراهم کنند، قاتل، مهلک و عامل هلاک نسل جوان ما هستند.

وی ادامه داد: ما امروز در شهر خود به مشکلی دچار هستیم. روز شهادت امام جواد (ع) است. این مشکل پیش آمده است. در سال ۹۷، ۳۲ میلیون زائر داخلی و خارجی به مشهد آمد، سال ۹۸ تا ۳۵ میلیون زائر پیش‌بینی شده، در یک فضایی که ۳۵ میلیون انسان رقمی بیش از ۱۰ برابر نفوذ این شهر رفت و آمد دارد، اینجا بهترین بازار برای سودجویی، پول‌پرستی و درآمد‌های نامشروع جریان‎های قدرت و ثروت است.

علم‌الهدی اضافه کرد: به جای اینکه تولید را رونق دهند و سرمایه را در منابع تولیدی مصرف کنند، برای اینکه از این سرمایه که فشار‌های خارجی دنبالش است، سود بیشتری ببرند، در این فضایی که ۳۵ میلیون انسان خارجی و داخلی از همه جای دنیا می‌آید، می‌خواهند بازار عیاشی را به عنوان قطب گردشگری برای سرمایه‌پروری خود راه بیندازند و آنکه قربانی این قربانگاه بوده، جوان این شهر، جوان این استان و جوان زائر است.

امام جمعه مشهد گفت: من از مسئولان شهر و استان و از همه مسئولان در حوزه اجرایی، قضایی و امنیتی تقاضا می‌کنم، این میدان را به عنوان بازار طعمه یک مشت گرگ درنده جریان قدرت و ثروت باز نگذارند که نسل جوان ما را به اسم آبادسازی، اشتغال و نشاط جوانان در این شهر قربانی کنند و ملعبه قرار دهند.

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: همه این موارد بهانه برای قربانی کردن نسل جوان و پول درآوردن جریان‌های قدرت و ثروت است. این‌ها مهلک هستند، فکر جوان نیستند، این جوان، جوان جوادالائمه (ع) و امام رضا (ع) است و به دنبال میوه دل جوان امام رضا (ع) راه می‌افتد. جوان با این ماهیت منشا تولید، قدرت، خودکفایی و استکبار ستیزی که دنیای استکبار را با خاک یکسان خواهد کرد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها