خبرهای داغ:
امام جمعه همدان با بیان اینکه ترویج روز شمار محرم و دهه‌های ساختگی جایز نیست، گفت: جامعه توان و تحمل رعایت این دهه‌ها را ندارد.
کد خبر: ۹۱۶۱۴۵۴
|
۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵

جامعه توان و تحمل رعایت دهه‌های ساختگی را نداردبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، آیت الله حبیب الله شعبانی در جمع اعضای مجمع جهانی شیرخوارگان حسینی (ع) استان همدان اظهار داشت: منطق اهل بیت(ع) به قدری قوی است که فرزند شش ماهه این خاندان می تواند در سراسر جهان به عنوان الگو و سند مظلومیت و اوج بی رحمی دشمنان خدا معرفی شود.

وی افزود: آن قدر اندیشه و آموزه های این خاندان قوت و قدرت دارد که توانسته عقلانیت بشر را اشباع کند و به تمام سئوالات اساسی بشر پاسخ دهد.

امام جمعه همدان با بیان این که اگر آموزه‌های این خاندان مطابق با فطرت انسا‌ن‌ها نبود این همه گستردگی پیدا نمی‌کرد، اظهار داشت: امروز مکتب‌های زیادی در دنیا وجود دارد اما هیچ کدام از آنها نتوانسته است همانند اندیشه‌های این خاندان در جوامع مختلف توسعه پیدا کند.

وی تصریح کرد: دلیل این موضوع در آن است که هیچ مکتبی را در عالم نمی‌توان نام برد که توانایی صحبت با فطرت انسان را داشته باشد و به همین دلیل است که امام رضا(ع) می‌فرماید تنها حرف ما را برای مردم بگویید خواهید دید که مردم خودشان طرفدار ما خواهند شد.

شعبانی با اشاره به ظهور حضرت حجت(عج) خاطرنشان کرد: زمانی که حضرت ظهور می‌کنند و بر کعبه تکیه می‌کنند خودشان را در پنج جمله معرفی می‌کنند که در اکثر این جملات معرفی با اسم امام حسین(ع) است.

وی تاکید کرد: این که حضرت حجت خود را با نام امام حسین(ع) معرفی می‌کنند به این معنی است که در زمان ظهور، امام حسین(ع) در تمام دنیا شناخته شده است و برگزاری این مجمع و پیاده‌روی اربعین نشان از آن دارد که ما در مسیر ظهور قرار داریم و حرکت می‌کنیم.

امام جمعه همدان با بیان اینکه در روایات غصه خوردن بر دو نوع است، یادآور شد: گاهی اوقات غصه خوردن جنبه مادی دارد و انسان برای دنیا آه می‌کشد که نتیجه این آه کشیدن و اندوه ایجاد اضطراب، افسردگی و نگرانی در جامعه است.

وی اظهار داشت: اگر جامعه اندوه و فکرش دائماً دنبال مادیات باشد از آن جایی که مادیات امری ظلمانی است جامعه را هم ظلمانی خواهد کرد و این خاصیت حزن برای دنیا است که انسان را افسرده می‌کند.

شعبانی ادامه داد: در مقابل حزن مادی، حزن معنوی و اشک برای امام حسین(ع) قرار دارد که این اشک و حزن بر خلاف حزن مادی آرامش و اطمینان را در جامعه رواج می‌دهد.

وی متصل شدن واقعی به اهل بیت(ع) و حزن برای این خاندان را زمینه‌ساز رهایی از افسردگی عنوان کرد و گفت: خاندان عصمت و طهارت و منش و سیره ایشان منشأ مسرت است و شاهد مثال آن افرادی هستند که متصل به این خاندان بوده و هستند.

امام جمعه همدان در ادامه با بیان اینکه عدم ترویج عزاداری‌های ساختگی و دهه‌های مختلف باید مورد توجه باشد، گفت: آنچه از گذشته در سیره و روش علمای قبلی ما بوده، عزاداری ایام محرم، صفر، سه روز فاطمیه اول و سه روز فاطمیه دوم، یک روز شهادت حضرات و ماه مبارک رمضان بوده اما امروز با برخی از دهه‌ها که واقعا مستندی هم ندارد مواجه شده‌ایم.

وی ترویج روز شمار محرم و دهه‌های ساختگی را جایز ندانست و گفت: وظیفه ما حفظ این سیره است و نباید فارغ از آن عمل کرد چراکه در نهایت تبدیل به یک جریان اجتماعی خواهد شد.

شعبانی تاکید کرد: جامعه توان و تحمل رعایت این دهه‌ها را ندارد و زمانی که نمی‌توانند نسبت به آن مراقبت کنند به تقابل و توهین روی می‌آورند.

وی با اشاره به اینکه برخی مراجع معظم و علما نیز بر این موضوع تاکید دارند، تصریح کرد: البته که اگر شب و روز هم برای مظلومیت این خاندان گریه کنیم باز هم کم است اما نباید این مساله تبدیل به یک موضوع اجتماعی شود چراکه قرار نیست همه مردم در یک سطح باشند و این انتظار غیر واقعی است.

امام جمعه همدان با اشاره به نزدیک بودن به ایام عید غدیر یادآور شد:  این ایام بهترین فرصت برای ترویح مساله غدیر است و باید به خاطر داشت که بعد از غدیر تا قبل از شروع محرم اتفاقات بسیار مبارکی افتاده که واقعا در اسلام قابل توجه هستند.

وی ادامه داد: گاهی اوقات تا روز غدیر تمام می‌شود مراسم سیاه‌پوشان برگزار می‌شود که البته این مراسم به صورت شخصی مشکلی ندارد اما نباید تبدیل به جریان عمومی شود.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط
ارسال نظرات