بانک صادرات ایران یکی از نمونه های موفق مدیریت بانکی و منابع پولی کشور است که توانست خود را به نقطه سوددهی برساند.
کد خبر: ۹۱۶۱۱۶۶
|
۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۶

گروه اقتصادی_خبرگزاری بسیج؛مقدمه: طبق گزارش عملکرد سه ماهه بانک صادرات ایران در سال 98، همگان شاهد کاهش زیان دهی و قرار گرفتن این بانک مسیر سوددهی هستند. این در حالی است که بانک صادرات ایران در پایان خردادماه سال ۹۸ از نقطه سر به سر عبور کرده و بر این اساس در سه ماهه اول سال جاری با کسب سود خالص ۱۴۲ میلیارد ریالی از وضعیت بحرانی زیان دهی خارج شده و به وضعیت سود دهی گام نهاده است. اما علل و شاخص های موثری که می تواند این موفقیت را پدید آورده باشد ؛چیزی جز مدیریت صحیح منابع و بهره‌مندی از آپشن ها و موقعیت های مناسب سرمایه ای و خدمات دهی برای جذب حداکثری نقدینگی مشتریان نیست. همچنین استفاده از نظارت های کافی و بهره مندی از قوانین مجرب در کنار مدیریت صحیح منابع، می تواند این بانک را به سرعت به سود دهی مورد انتظار برساند. این البته اول راهی است که اگر مدیران این بانک با شتاب فعلی آن را تعقیب کنند، در آینده ای نه چندان دور به درستی قابل دستیابی است.

گزارش بسیج حاکی از آن است که بانک صادرات ایران طبق گزارشات مالی ارائه شده و مورد استناد، دوران زیان دهی و بحران خود را پشت سر گذاشته و اکنون در مسیر سود دهی است. بی شک در بیان علت و عوامل دستیابی به موفقیت های هرچه بیشتر و بهتر این بانک می توان به حرکت پر شتاب بانک در راستای حفظ حقوق مشتریان و سهامداران بانک اشاره کرد. چه آنکه بی تردید، حرکت کند و بدون برنامه مدیران، اولین عامل تضییع کننده حقوق مشتریان و سهامدارانن بانک خواهد بود.

 این روشن است که به صورت کلی عوامل بسیاری در سوددهی و زیان دهی یک بانک مورد توجه است از این رو می توان گفت که بخشی از سود دهی ها به علت قدرت جمع آوری نقدینگی و اعطای تسهیلات انگیزه ای برای مشتریان از سوی بانک‌های کشور است‌.البته قدرت جذب سپرده و سود دهی از طریق راهکارهای جذاب یکی از مهم‌ترین علل موفقیت بانک ها در عصر جدید به حساب می آید. ازطرفی نیز موفقیت بانک ها بستگی به میزان وصول معوقات شان دارد بر همین اساس بانکهایی که از کارگروه وصول معوقات خوبی برخوردار باشند می توانند در راستای سوددهی یک بانک گام‌های موثری را بردارند.از طرف دیگر توجه به حوزه بیمه ها و بورس و توجه بانک‌ها در این بخش می‌تواند زمینه سود دهی را برای هر بانکی فراهم آورد.براین اساس فعالیت هایی که بانک ها از طریق سازمان‌های دیگر در حوزه بازار سرمایه و فعالیت های بیمه ای انجام می دهند نیز در تحقق سوددهی و خروج از زیاندهی حایز اهمیت است.

در این بین انضباط مالی و صرفه جویی های سرمایه‌ای و مسائل مربوط به نظام سرویس دهی ها و خدمات دهی به مشتریان استفاده از درآمدهای حاصل از سرویس دهی های جدید می تواند یک بانک را در راستای سودی قرار دهد.بر همین اساس برخی از بانکها با اعلام آپشن های جدید خدمات و کاهش هزینه ها و به خصوص تعدیل فیزیکی برخی از شعب و ادغام آنها با یکدیگر و بهره مندی از فضای بانکداری الکترونیک و دیجیتال، به سوددهی می رسند. همچنین از دیگر عواملی که می‌تواند بانک‌ها را در مجرای سوددهی موفق کند استفاده درست از فرصت هایی است که دولت ها به بانک ها می‌دهند. بر همین اساس بهره مندی درست و بهینه از فرصت هایی که دولتها با استفاده از صندوق توسعه به بانک های دولتی نیمه خصوصی و خصوصی میدهند می تواند فرصتی مناسب برای موفقیت هرچه بیشتر بانک ها باشد.

 اما با توجه به لزوم مدیریت در خصوص نوسانات ارز و مباحث مربوط به بازار  سکه و نظایر آن این امکان وجود دارد که بخش عمده ای از سرمایه های سرگردان مردم مجددا به بانک‌ها برگردد و اینجاست که مشتریان، بانک‌هایی که از لحاظ سرعت و بی مساله بودن خدمات از قابلیت بالا تری برخوردار باشند را انتخاب می کنند. بدیهی است که در این زمینه آن بانکی موفق تر خواهد بود که در هزینه کرد بی فایده سهم کمتری را داشته باشد. در همین رابطه می توان به حرکت موفق در مسیر سود دهی بانک صادرات اشاره نمود و کاهش هزینه های بی فایده را از جمله عوامل این موفقیت برشمرد.

باید دانست که موفقیت عملی بانک ها به سه بخش اصلی مدیریت، قانون و نظارت بر می گردد چنانکه ما نمی توانیم بدون قانون و بخشنامه ها؛ مدیریت و هماهنگ سازی نیروها را به خوبی انجام دهیم. به هرحال نقش مدیریت در ساماندهی برنامه ها و نیز نظام نظارت پایش و قانونمند سازی یک بانک غیر قابل انکار است و نمی‌توان از آن غافل شد. در این بین بانک صادرات نشان داده که می تواند در هر سه بخش مدیریت و قانون و نظارت ، منابع خود را به خوبی هدایت نماید.

ارسال نظرات