خبرهای داغ:
گفت وگو ی بسیج جامعه زنان با"حسن باقری" آخرین روزهای زمستان
مهدی زمین پرداز بازیگر جوانی است که با ایفای نقش شهید باقری بین مردم به ویژه دلدادگان به این شهید بزرگوار محبوبیت خاصی پیدا کرد.
کد خبر: ۹۱۶۰۴۶۱
|
۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۶
به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،«مهدی زمین‌پرداز» برای بیشتر ما یادآور نقش «شهید باقری» در سریال«آخرین روزهای زمستان» است. او در نقش بعدی خود در « لاتاری» آنقدر متفاوت حاضر شده که دو احساس متفاوت را در مخاطبین خود ایجاد کرد. فرصتی دست داد که گفت وگویی کوتاه با او داشته باشیم.
وی در گفت وگو با یکی از خبرگزاری ها در مورد چگونگی ورود جدی اش به سینما گفته است : «فعالیت جدی و حرفه‌ای ام در حوزه نمایش به حدود ۱۴ سال پیش بر می‌گردد.»؛ یعنی سال ۸۲. فعالیتی که بیشترِ ماحصل آن طی این مدت به بازی در تئاتر معطوف است؛ ولی با همه این‌ها و در کنار تئاترهای ریز و درشتی که می‌شود در کارنامه کاری این بازیگر پیدا کرد سریال تلویزیونی«آخرین روزهای زمستان» را می‌توان نقطه عطف عمر هنری مهدی زمین پرداز تلقی کرد.

این کار مستند سریالی بود که بر اساس زندگی یکی از فرماندهان دفاع مقدس یعنی شهید حسن باقری یا همان غلامحسین افشردی ساخته شد. مجموعه ای که می شد آن را از اولین‌های ایران در ژانر خودش دانست تا جایی که در همان زمان طیف وسیعی از مخاطبان تا اواسط و اواخر کار گمان می کردند که در حال تماشای مستندی واقعی از زندگی شهید باقری هستند.
ماجرای حضور زمین پرداز به دوستی دیرینه او با فیلمنامه نویس مجموعه بر می‌گردد.«نحوه معرفی من به آخرین روزهای زمستان به دوستی من با ابراهیم امینی در دوران دانشگاه برمی‌گردد. آن زمان ما هم ورودی بودیم. من بازیگری می‌خواندم و او ادبیات طی آن دوران باهم چند نمایش هم کار کرده بودیم. از آنجایی که ابراهیم با بچه‌های دانشگاه سوره و حسین مهدویان رابطه داشت من را به این کار معرفی کرد، تست گریم زده شد و دو هفته مانده به تولید من به پروژه اضافه شدم.»
ارتباط و دوستی شما با آقای مهدویان از کجا شروع شد؟
اواخر سال ۸۹ من با آقای حسین مهدویان از طریق دوستم ابراهیم امینی که در دانشگاه سوره با هم بودیم آشنا شدم. اولین کار من با حسین مهدویان به خاطر نقش شهید باقری در آخرین روزهای زمستان رقم خورد.
حسین مهدویان در دیده شدن شما بسیار تاثیر گذاشته. این را قبول دارید؟
من این مطلب را به هیچ وجه کتمان نمی‌کنم و حسین مهدوی از دوستان خیلی خوب من است اما همیشه کار زمانی موفق و خوب پیش می‌رود که یک تیم خیلی خوب کار کنند. تمام سعیمو کردم که اگر نقشی از سوی آقای مهدویان به من پیشنهاد می‌شود به خوبی آن را ایفاء کنم. حسین مهدویان وسواس خاصی در فیلم سازی دارد و جدای از اینکه فرد با سوادی است به شدت در انتخاب نقش و بازیگر وسواس دارد و خدا را شاکرم که توانسته ام رضایت این کارگردان خوب کشورمان را به دست بیاورم.

 تو در لاتاری که به موضوع دختران و زنان جامعه و تن فروشی پرداخته شده است هم بازی کردی. ریسک نبود بعد از نقش شهید باقری؟
قابلیت یک بازیگر به این است که هیچ زمان کلیشه ای نشود. بعد از نقش شهید باقری، من سه تا فیلم نامه در حوزه دفاع مقدس داشتم که همه را رد کردم به این خاطر که می‌خواهم گزیده کار کنم اما نقش‌هایم برای مردم تکراری نشود. مهدی زمین پرداز به این باور رسیده است که می‌تواند در کنار اینکه نقش شهید باقری والامقام را بازی می‌کند آن روز من برای نقش شهید باقری جلو دوربین رفتم و اینبار به خاطر نقش منفی سامی در لاتاری که اتفاقا نقش منفی بوده است اما هدف حسین مهدویان پرداختن به این معضل اجتماعی بزرگ در بین جامعه زنان بوده است که از طریق فیلمسازی بتواند به آن نگاه تخصصی داشته باشد.
  لاتاری توانست به این معضل جامعه ما که قاچاق دختران ایرانی به دبی را روایت می‌کرد کمک کند؟
جواب این سوال شما را اینگونه بدهم که در فضای مجازی و در پیج خودم عده ای من را تهدید به مرگ کردند و برای من می‌نوشتند تو به چه حقی دخترای وطن ما را به آن سوی آب می‌بری و قاچاق می‌کنی و آنقدر نقش سامی در این فیلم تاثیرگذاشته بود که غرور ملی افراد برانگیخته شده بود و من معتقدم حسین مهدویان حتما این معضل را جدی دانسته است که خواسته با ساختن آن به زعم خودش به جامعه کمک کند و یکجورایی فرهنگسازی شود.
 عکس العملت؟
خوشحالم که آنقدر نقش منفی سامی را در لاتاری خوب بازی کردم که این همه فحش خوردم. فحش خوردن مهم نیست مهم این بود که غرور ملی برانگیخته شد. مهم این بود که غیرت ما به جوش بیاید که زنان و دختران ما اسیر گرگ صفتی و هوسرانی مردان نشوند.
تو شباهت زیادی به شهید باقری داشتی. با خانواده شهید هم ارتباط دارید؟

خانواده شهید باقری وقتی فیلم من را دیدند به من گفتند که ما باورمان شده است که تو جای حسن ما هستی و ارتباط تلفنی با مادر این شهید دارم که این روزها کمی ناخوش احوال است و برایشان آرزوی سلامتی دارم.
 از خصوصیت اخلاقی شهید بگویید؟
حسن باقری با اینکه سن کمی داشت اما یک فرمانده شجاع و روحیه کنجکاوی و جستجوگری اش باعث شده بود تا دل به دشمن بزند و در عملیات‌ها موفق شود. برایم خیلی جالب است که اتفاقات روزمره خودش را در دفترچه ای می‌نوشته است و این نشان از برنامه دار بودن این شهید والامقام داشته است.
 خودت مسعود ماجرای نیم روز یک را دوست داری یا دو؟
به هر حال داستان یک هدف را دنبال می‌کرد و شخصیت مسعود در دو فیلم عوض نشده بود. بازی مسعود در ماجرای نیم روز دو، پخته تر و داستان مدار تر بود و از لحاظ جلوه‌های بصری خیلی سخت تر از قسمت یک بود اما من هر دو را به طور یکسان دوست دارم.
حرف اخر؟
امیدوارم روزهای خیلی خوب برای کشورم اتفاق بیفتد و هر چه زودتر مشکل اقتصادی مردم حل شود.

نویسنده: حامدکوماهی
ارسال نظرات