بیشتر بخوانید
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متأسفانه فارغ التحصیلان دانشگاهی نمی توانند برای خود کار پیدا کنند و دنبال پشت میزنشینی باشند افزود: یکی از آسیب های جدی این است که دستگاه های مختلف به صورت جزیره ای فعالیت می کنند و بین سازمان فنی و حرفه ای، وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش و وزارت نیرو و دفاع جزیزه ای منفصل در مهارت وجود دارد و همین موضوع باعث شده تا نتیجه آن بیکاری 40 درصدی فارغ التحصیل دانشگاهی است. درمجلس نظام آموزش فنی و حرفه ای و تربیتی تصویب شد و هیئت دولت نیز آیین نامه آن را تدوین کرد و شورای عالی مهارتی تشکیل شد.
زاهدی با تأکید بر اینکه در این قانون در هشت سطح طبقه بندی حرفه ای پیش بینی شده است ادامه داد: بحث صلاحیت حرفه ای مطرح شده است که همه کسانی که وارد کار می شوند، صلاحیت حرفه ای داشته باشند در این راستا مرکز ملی مهارت هم پیش بینی شده است که امیدواریم راه اندازی شود.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه برای حمایت از آموزش مهارتی اثر زیادی گذاشته ایم برای قانون گذاری مشکل نداریم اما تنگناها در عرصه عمل داریم گفت:یکی از آفت های موجود در نظام آموزش و پرورش این است که 70درصد دانش آموزان علاقه مند به رشته تجربی هستند. دانش آموزان خوشبختی را در رشته های پزشکی می دانند. برای آینده کشور تفکر خطرناکی است. بچه های نخبه تنها بخواهند پزشک شوند.باید تلاش کنیم تا دیدگاه درباره آموزش و پرورش درست شود، اگر آموزش و پرورش درست شود فارغ التحصیلان هم به دنبال میز نشینی نمی روند.