خبرهای داغ:
پنجم مردادماه سالروز عملیات غرور آفرین مرصاد است و کارنامه درخشان تیپ مستقل ۱۲ قائم (عج) استان سمنان در عملیات مرصاد با عنوان «طلایه‌داران مرصاد» و نقش آفرینی رزمندگان سمنانی منجر به پیروزی در عملیات مرصاد و ناکامی دشمن و منافقین شد.
کد خبر: ۹۱۶۰۰۵۷
|
۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، پنجم مردادماه سالروز عملیات غرور آفرین مرصاد است و کارنامه درخشان تیپ مستقل ۱۲ قائم (عج) استان سمنان در عملیات مرصاد با عنوان «طلایه‌داران مرصاد» و نقش آفرینی رزمندگان سمنانی منجر به پیروزی در عملیات مرصاد و ناکامی دشمن و منافقین شد.
تیپ مستقل ۱۲ قائم (عج)، در انهدام منافقین در عملیات مرصاد در تنگه چهار زِبر، نقش ویژه و محوری داشته که متاسفانه کمتر سخنی از نقش مهم و رشادت‌های کم‌نظیر رزمندگان دلاور این تیپ در منابع مکتوب رسمی منتشر شده و به میان نیامده بود.
اما مقام معظم رهبری در جریان سفر به استان سمنان در آبان ماه سال ۱۳۸۵ در جمع ایثارگران فرمودند: «تیپ قائم (عج) در عملیات مرصاد نقش مهمی ایفا کرد. شنیدم نقش تیپ قائم (عج) در عملیات مرصاد آن‌چنان بود که اگر نبود، دشمن ممکن بود تا کرمانشاه بیاید. آن که ایستاد؛ تیپ قائم (عج) بود. این‌ها در تاریخ می‌ماند».
رزمندگان استان سمنان در طول هشت سال دفاع مقدس در ۲۵ عملیات حضور داشت که اوج این حضور مرصاد بود که مدت زمان اعزام، عملیات و تشییع شهدای استان سمنان در عملیات مرصاد به یک هفته نیز نمی‌رسید.
۶۸ نفر از ۳۰۲ شهید عملیات مرصاد از شهدای استان سمنان هستند که ۲۸ نفر آن‌ها از شهرستان شاهرود، شهیدانی از رده فرمانده تا یک رزمنده نوجوان از استان سمنان که افتخار طلایه داران مرصاد را به نام این استان ثبت کردند.
تیپ قائم آل محمد (عج) استان سمنان پس از نامش که افتخار استان سمنان است و پس از دلاور مردی سربازانش در کمینگاه مرصاد، اینگونه با کلام فرمانده کل قوا نشان طلایی جان فشانی برای وطن را بر سینه آویخته است، نشانی که رنگ خون شهدا را دارد و تا ابد می‌درخشد.
دوران پرافتخار دفاع مقدس برگ‌های زرینی در خود دارد که در تاریخ ماندگار شده و از آن‌ها به عنوان اوج مقاومت و ایثار رزمندگان اسلامی در سال‌های حماسه و خون یاد می‌شود.
عملیات مرصاد تداعی ارزش‌ها و ایثارگری ملت ایران بود، یکی از موفق‌ترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس که با الطاف خاصه خداوندی نابودی سازمان نظامی منافقین را به همراه داشت و پرونده هشت سال دفاع مقدس در بعد سخت‌افزاری آن را با شکست منافقان بست.
مرصاد به معنای کمین گاه و نام عملیات پیروزمندانه رزمندگان اسلام علیه منافقان کوردل بود. در این عملیات منافقان، خام اندیشانه تصور کردند که به راحتی می‌توانند از مرز‌های ایران عبور کنند و چند ساعته، خود را ظفرْمندانه در تهران ببینند. ولی زهی خیال باطل که رزمندگان سلحشور اسلام، دلاورانه در تنگه مرصاد، به کمین آن نگون بختان نشسته بودند و با اندک نبردی، آنان را زبون و خوار ساختند. که «همانا پروردگار تو در کمین گاه «ستمگران» است».
در سوم مرداد ۱۳۶۷، نیرو‌های منافقین از محور سرپل ذهاب وارد ایران شدند و، اما دلاور مردان استان سمنان، تیپ قائم استان سمنان با ابلاغ ماموریت از طرف قرارگاه در سوم مردادماه سال ۱۳۶۷ با سازمان رزم خود شامل چهار گردان امام رضای سمنان، سید الشهدای شاهرود و قمر بنی هاشم و روح الله دامغان توانست حرکت اولیه منافقین که به سوی کرمانشاه در حرکت بودند را سد و دشمن را زمین گیر کند.
منافقین کوردل به خود اجازه داده بودند تا ۱۵۰ کیلومتر وارد خاک میهن اسلامی ایران شوند و خود را تا ۴۰ کیلومتری کرمانشاه برسانند، اما غافل از اینکه سربازان تیپ قائم استان سمنان که ساعت ۹ شب به مقر رسیده اند تا ساعت چهار صبح اولین خاکریز را زده و آماده حمله به آن‌ها هستند.
اردوگاه صادقین در تنگه مرصاد، منطقه کوزران و ارتفاعات چهار زبر هیچ گاه فراموش نمی‌کنند که چطور بچه‌های تیپ قائم استان سمنان به همراه سایر یگان‌های رزمی دیگر استان ها، با اجرای عملیاتی منحصر به فرد که عرض آن ۲۰ متر بود و طولش کیلومترها، «فروغ جاویدان» خودفروختگان منافق را لگد کوب کردند طوری که رویای آن‌ها برای فتح سه روزه تهران به کابوسی بی فروغ تبدیل شد.
حضور رزمندگان شاهرود در عملیات مرصاد:
یکی از رزمندگان عملیات مرصاد که کارمند بنیاد شهید و امور ایثارگران است نقل می‌کند: روز سوم شروع عملیات، فرماندار سابق شاهرود مرحوم حسینی کارمندان ادارات شهر را در حسینیه مدرسه قلعه جمع کرد و گفت: امروز امام از همیشه تنها‌تر است و نیاز است به ندایش لبیک بگوییم. هر کس به یاری امام می‌شتابد بلند شود و همه بلند شدند. آن موقع قانون پنج درصد بود یعنی از هر ارگان فقط تعداد معینی می‌توانستند به جبهه اعزام شوند و اگر اینگونه نبود مطمئنا همه می‌رفتند. در بنیاد شهید شاهرود قرار شد یک پنجم نفرات بروند که ما و شهید عامریان با ۱۱ نفر دیگر راه افتادیم. جالب است که در آن روز‌ها همه به فکر رضایت امام بودند که رضایت خداوند محسوب می‌شد.
پس از رسیدن به منطقه با اتوبوس آن روز هنوز خورشید غروب نکرده بود و ساعات ۴.۳۰ تا ۵ سازمان دهی شدیم. پس از نماز مغرب و عشا اسلحه تحویل گرفتیم و در چادر‌ها منتظر ماندیم. با اینکه یک و نیم روز راه آمده بودیم ساعت ۱۱ شب ما به منطقه عملیات رفته وبرگشتیم، دوباره ساعت یک بامداد این قضیه تکرار شد، در نهایت عملیات شروع و منافقین نفوذ را از روی یال‌های ارتفاعات به داخل خاک ایران شروع کرده بودند، تنگه حسن آباد و چهارزبر مکان اصلی درگیری شاهرودی‌ها بود، منافقین از بالا به ما اشراف داشته و تنگه این منطقه عرض بیشتر از ۱۵ متر نداشت و منافقین از بالا و سمت چپ یورش آوردند، بنده افتخار مجروحیت در حین مقاومت را داشتم و پس از جراحت اسلحه را به یکی تحویل دادم و به بیمارستان راهی شدم.
در طول راه که بر می‌گشتیم من نارنجکهایم را تحویل نداده بودم. دو طرف جاده لوکسترین خودرو‌ها پارک بودند وهمه با باک پر و روشن آماده بودند که منافقین را سوار کنند تا بتوانند مناطق مختلف اسلام آباد مانند فرمانداری‌ها، پاسگاه‌ها و مراکز دیگر را تصرف کنند؛ این امر نشان می‌دهد منافقین از داخل همراه و همکار داشتند و قصد داشتند به سمت تهران حرکت کنند. البته ناگفته نماند که خیلی از اتفاقات ناگفته‌ی مرصاد در بیمارستان رخ داد وخیلی از عزیزان ما در بیمارستان توسط کوردلان داخلی شهید شدند.
تنها شهید همکار در کل بنیاد شهید استان، شهید ابراهیم عامریان است که اکنون ساختمان بنیاد شاهرود به نام ایشان مزین است، وی در لباس کارمند به ندای رهبر معظم انقلاب لبیک گفت و برای اولین و آخرین بار به جبهه‌های حق بر علیه باطل شتافت، یا شهید رضا نادری که خود در ابتدا گرایشاتی به یک حزب سیاسی داشت، اما با درک حقیقت و با اینکه از ناحیه پای راست مصدومیتی داشت و پای خود را در گچ می‌دیدند رفت و شهید شد.
عاقبت منافقین:
منافقان شکست خورده، در این تجاوز نابخردانه، متحمل تلفات و خسارات عظیمی شدند که بیش از ۱۲۰ دستگاه تانک، ۴۰۰ دستگاه نفربر، ۹۰ قبضه خمپاره‏انداز ۸۰ میلی‏متری، ۱۵۰ قبضه خمپاره‏انداز ۶۰ میلی‏متری و ۳۰ قبضه توپ ۱۰۶ میلی‏متری منهدم شد. علاوه بر آن ده‏ها دستگاه تانک، نفربر، خودرو و نیز صد‌ها قبضه سلاح سبک و نیز مقادیری تجهیزات پیشرفته الکترونیکی و مخابراتی به غنیمت نیرو‌های اسلامی درآمد. در این عملیات، ۴۸۰۰ نفر از منافقان نیز کشته و زخمی شدند.
 
تهیه و تنظیم: علی عامری
ارسال نظرات
پر بیننده ها