خبرهای داغ:
حجت الاسلام حسینی گفت: مساجد و مصلی‌های نماز جمعه مکان اعزام رزمندگان اسلام به جبهه‌ها بود و نماز جمعه مرکز مهمی است که باید برای آن برنامه ریزی قوی وجود داشته باشد.
کد خبر: ۹۱۶۰۰۰۰
|
۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از کاشان؛ حجت الاسلام سید عبدالصاحب حسینی درهمایش بزرگ نماز جمعه منطقه کاشان با عنوان «تجلی ذکرالله» که همزمان با چهلمین سالگشت اقامه نماز جمعه در مدرسه علمیه امام خمینی (ره) کاشان برگزارشد، گفت: پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید، کسی که نماز جمعه را سبک بشمارد حتی اگر خمس و زکات بپردازد و حج برود هیچ ثوابی نخواهد داشت تا اینکه توبه کند.

 
وی افزود: نماز‌های جمعه از زمان شاه عباس اول رسما آغاز شد و شیخ الاسلام هر شهری منصب امام جمعه را بر عهده داشت، اما گاهی علمایی که شیخ الاسلام نبودند از جمله ملا محسن فیض کاشانی به درخواست شاه امامت جمعه را برعهده گرفتند.
 
حجت الاسلام حسینی یادآور شد: نخستین نماز جمعه در عصر صفویه با حضور محقق کهکی در مسجد جامعه عتیق اصفهان اقامه شد و مهمترین امامان جمعه در عصر گذشته مرحوم شیح بهایی، میرداماد، علامه محمد تقی مجلسی، سبزواری و شیخ لطف الله اصفهانی بودند.
 
وی با اشاره به اینکه امامت جمعه در دوره قاجار منصبی حکومتی محسوب می‌شد، اظهار داشت: متاسفانه در اواخر دوره قاجار برخی امامان جمعه در برابر علمای مشروطه خواه ایستادند و سبب تضعیف نماز جمعه شدند.
 
رییس اداره تبلیغات اسلامی کاشان ادامه داد: در آن دوره نماز جمعه را از جایگاه قرآنی که داشت خارج کردند تا انقلاب اسلامی به پبروزی رسید.
 
به گفته وی یکی از دستاورد‌های مهم انقلاب اسلامی برگزاری نخستین نماز جمعه در ۵ مرداد ماه سال ۵۸ به فرمان امام راحل به امامت آیت الله طالقانی بود.
 
حجت الاسلام حسینی گفت: امروز به برکت انقلاب اسلامی نماز جمعه در بیش از ۹۰۰ شهر و بخش در سراسر کشور برگزار می‌شود و نماز جماعت در مساجد و نماز جمعه در مصلا‌های جمعه و کنگره عظیم حج سه اجتماع بزرگ مسلمانان است.
 
به گفته وی امروز بزرگترین نماز جمعه در ایام حج و در مکه برگزار می‌شود که اگر آن‌گونه که اسلام دستور داده است نماز جمعه اقامه شود و خطیب جمعه پس از مباحث اعتقادی به مباحث روز سیاسی بپردازد و اوضاع سیاسی جهان اسلام را تحلیل کند شاهد برخی بی بصیرتی‌ها و ظلم دشمنان اسلام نخواهیم بود.
 
رییس اداره تبلیغات اسلامی کاشان افزود: متاسفانه امروز خطبه‌های نماز‌های جمعه برخی شهر‌ها بدون محتوا است و از ظرفیت نمازگزاران جمعه برای روشنگری افکار عمومی به ویژه جوانان استفاده نمی‌شود تا دشمن شناسی و مقابله با دشمن در جوانان نهادینه شود.
 
حجت الاسلام حسینی گفت: مساجد و مصلی‌های نماز جمعه مکان اعزام رزمندگان اسلام به جبهه‌ها بود و نماز جمعه مرکز مهمی است که باید برای آن برنامه ریزی قوی وجود داشته باشد.
 
رییس اداره تبلیغات اسلامی کاشان نماز جمعه را دشمن شکن خواند و اظهار داشت: اگر دشمن اقدام به ترور و شهادت امامان جمعه شهید آیت مدنی، دستغیب، اشرفی اصفهانی، صدوقی و طباطبایی کرد برای این بود که نماز جمعه و اجتماع اقشار مختلف مردم برای دشمن شکننده و نابود کننده است.
 
لازم به ذکراست، ستاد‌های برگزاری نماز جمعه کاشان و آران و بیدگل، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان، مدیریت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، تبلیغات اسلامی مدیریت حوزه‌های علمیه منطقه کاشان، دفاتر امامان جمعه کاشان و آران و بیدگل، شهرداری و شورای شهر، هیات امنای عمران و آبادانی فاز ۲ ناجی آباد، کانون فرهنگی هنری مسجد قمر بنی هاشم میدان امام رضا در برگزاری نخستین همایش بزرگ نماز جمعه منطقه کاشان با عنوان «تجلی ذکرالله» همکاری کردند.
 
در پایان این مراسم از کتاب "نماز جمعه، تجلی ذکرالله" نوشته دکتر جواد دهقانی عضو هیات امنا مسجد و مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد قمر بنی هاشم علیه السلام کاشان رونمایی شد.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار