محمد جمشیدی در پنجمین نشست شورای بررسی و تحلیل سازمان بسیج اساتید کشور؛

راهبرد اصلی آمریکا و غرب تشدید فشار و پرهیز از جنگ است

نشست پنجم از سلسله نشست‌های معاونت بررسی و تحلیل سازمان بسیج اساتید کشور با موضوع "تنش‌های اخیر بین ایران و غرب و چشم ‌انداز آیندۀ آن" با سخنرانی محمد جمشیدی؛ عضو هیأت علمی دانشگاه تهران برگزار شد.
کد خبر: ۹۱۵۹۶۸۲
|
۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، جمشیدی متخصص مسائل آمریکا با اشاره به اینکه آمریکا و غرب بعد از تصویب برجام با تصور اینکه فشار بر ایران، هم نتیجه دارد و هم هزینه‌­ای ندارد و ایران، اقدامی انجام نخواهد داد، به گسترش دامنۀ تحریم‌ها از سویی و عدم انجام تعهدات خود از سوی دیگر ادامه دادند. خروج آمریکا از برجام نیز با همین تحلیل انجام شد.
راهبرد اصلی آمریکا و غرب تشدید فشار و پرهیز از جنگ است

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه سیاست جدید جمهوری  اسلامی ایران از اردیبهشت ۹۸ تحت عنوان "مقاومت راهبردی" یا "مقاومت فعال"، مورد توجه آمریکا و غرب واقع شده و آنها این تهدید ایران را جدی گرفته‌اند گفت: آنها هنوز راهبرد گذشته خود را تغییر نداده ­اند و همچنان فشار حداکثری و تحریم اقتصادی در دستورکارشان قرار دارد. به همین دلیل، تغییرات موجود در ادبیات طرف­‌های غربی مانند عقب نشینی از تغییر رژیم، تقلیل شروط ۱۲ گانه پومپئو، احتیاط بیشتر بولتون در اظهار نظرات، اغلب تغییری تاکتیکی است و می­خواهند با خریدن زمان و ادامۀ فشار، اثرات تحریم را در تسلیم شدنِ ایران ببینند؛ البته آنها نیم‌­نگاهی هم به شرایط و تحولات داخلی جمهوری اسلامی دارند و می­ خواهند آنهایی که در تهران هستند، به کمک بیایند و سیاست ایران را تعدیل کنند.

جمشیدی در ادامه با بیان اینکه در چشم‌­انداز آینده، جنگ و درگیری فیزیکی، در دستورکار آنها قرار نداشته و برای آنها فایده ای ندارد گفت: دلیل این امر آن است که درگیری و تنش، معادلۀ فشار بر ایران و تحریم را بی­‌فایده می­ کند، ضمن اینکه برایشان هزینه ­بر هم هست. اما با طولانی کردن این موضوع و زمان گرفتن از ما، منتظر اتفاقاتی در داخل کشور یا بهم ریختن انسجام اجتماعی و سیاسی هستند. بنابراین، مانند قبل، تشدید فشار و پرهیز از جنگ، راهبرد اصلی آمریکا و غرب برآورد می شود.

وی در پایان گفت: غربی ها از طریق میانجی­ ها و واسطه ­ها می ­خواهند همین سطح از فشار را مدتها ادامه دهند تا ایرانی ها خسته و تسلیم شوند یا از درون کشور، عامل فشاری به نفع آنها پیدا شود.

برآورد آنها از مقاومت ایران و رهبری، تردیدآمیز است و تصور می ­کنند می ­شود آن را به کمک تحولات و فرآیندهای داخلی، فرستادن میانجی و ایجاد کانالهای مذاکراتی شکست یا دچار تزلزل کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار