معرفی برگزیدگان دومین جایزه ادبی کتاب سال

برگزیدگان دومین دوره جایزه ادبی کتاب سال با حضور مسوولان استانی و کشوری در سقز معرفی و تجلیل شدند.
کد خبر: ۹۱۵۹۵۹۳
|
۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان،  جایزه ادبی کتاب سال عنوان جشنواره‌ای است که امسال برای دومین سال در استان کردستان برگزار شد.

نخستین دوره این جشنواره در سال ۹۰ در شهر کامیاران برگزار شد و پس از ۶ سال وقفه در سال ۹۶ همزمان با برپایی نمایشگاه کتاب اجرای دومین دوره جایزه ادبی کتاب سال مطرح شد.

به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، این جشنواره که با هدف شناسایی و معرفی کتاب‌های برتر، حمایت و تشویق مؤلفان، مترجمان، مصححان و ناشران کتاب برگزار می‌شود به دنبال ارتقای فرهنگ جامعه اسلامی، حفظ استقلال و هویت فرهنگی است و پنج‌شنبه شب در شهرستان سقز آئین اختتامیه دومین دوره جایزه کتاب کردستان برگزار و نفرات برگزیده این دوره از جایزه ادبی معرفی و تجلیل شدند.

با رای هئیت داوران دومین جایزه ادبی کتاب سال کردستان، در حوزه هنر و معماری ابراهیم زارعی و رضا قادر بیگ‌زاده برگزیده و خسرو سینا شایسته تقدیر شناخته شدند.

در حوزه تاریخ و جغرافیا از محمود مبارک شاهی و صالح امین پور به عنوان افراد برگزیده و محمد مریوانی به عنوان شایسته تقدیر، قدردانی شد.

هیئت داوران این جایزه ادبی، در حوزه ترجمه ادبی، محمد رمضانی را برگزیده و عبدالخالق رحمانی و رحیم لقمانی را شایسته تقدیر معرفی کرد.

حوزه نمایشنامه این جایزه ادبی برگزیده نداشت و مفیده مظهر شایسته تقدیر شناخته شد.

در حوزه زبانشناسی نیز بختیار سجادی و سعید کرمی برگزیده شدند.

حوزه دین و فلسفه این جشنواره نیز برگزیده نداشت و زاهد ویسی شایسته تقدیر این حوزه معرفی شد.

در حوزه نقد و پژوهش بهروز چمن‌آرا و جمال احمدی برگزیده و فریدون حسین‌پناهی نیز شایسته تقدیر معرفی شدند.

با رای هیئت داوران، حوزه روانشناسی و جامعه‌شناسی جایزه ادبی کتاب سال کردستان برگزیده نداشت و خالد علیزاده شایسته تقدیر این بخش شناخته شد.

در حوزه داستان و رمان، قادر هدایتی برگزیده و جبار شافعی‌زاده نیز شایسته تقدیر معرفی شدند و در حوزه شعر نیز رضا علی‌پور برگزیده و کمال امینی و یونس حسینی نیز شایسته تقدیر معرفی شدند.

با رای هیئت داوران این جایزه ادبی، کافیه جوانرودی و مازیار حسنعلی برگزیده بخش ادبیات کودک و عبدالحمید و سوران سجادی و فرزاد حسن‌زاده نیز شایسته تقدیر شناخته شدند و در حوزه حقوق نیز کسی برگزیده نشد و تنها اسعد اردلان در این حوزه شایسته تقدیر شد.

تفویض اختیار صدور مجوز نشر کتاب به اداره ارشاد اسلامی کردستان

در این آئین مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کردستان یازدهمین استان کشور است که صدور مجوز نشر کتاب به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان تفویض اختیار می‌شود.

محمدجواد مرادی‌نیا با تبریک به برندگان کتاب سال افزود: برگزیدگان این جشنواره مفاخر ما بوده و پایه‌های فرهنگ ایران بردوش آنهاست و رسالت زیادی بر دوش دارند که قدردانشان هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در استان کردستان ۷۰ ناشر فعالیت دارند که چهار ناشر در سقز هستند و این ناشران در سال ۹۷ حدود ۳۰۰ کتاب منتشر کرده‌اند که در شرایط امروزی که قیمت کاغذ پنج برابر شده چاپ کتاب کار ساده‌ای نیست.

وی بیان کرد: بسیاری از ناشران نه تنها در کردستان در خیلی از استان‌ها عطای حرفه‌ی کارشان را به لقای آن بخشیده‌اند و این به دلیل سود کم و هزینه‌های بسیار است و دولت هم به دلیل محدودیتی که دارد نمی‌تواند زیاد حمایت کند.

مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: هرچقدر به نویسندگان و ناشران کمک شود به سبد فرهنگی جامعه برمی‌گردد و قطعا حال جامعه نیز خوب می‌شود.

مرادی‌نیا با بیان اینکه خروجی فعالیت‌های فرهنگی و مطالعه امری مهم است که باید مورد توجه باشد، اضافه کرد: خروجی مطالعه باید برای خوب شدن حال جامعه، برقراری ارتباط با اطرافیان، دستیابی به قله‌های دانش و ... باشد.

وی اضافه کرد: تصمیم گرفته شده تا مشکلات ناشران کردستان و رفت و آمد آن‌ها به تهران را کمتر کنیم و براین اساس صدور مجوز نشر کتاب را به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان تفویض اختیار خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه کردستان یازدهمین استان کشور در تفویض اختیار صدور مجوز برای ناشران خواهد بود، عنوان کرد: از تمامی کسانیکه در برگزاری این جشنواره کمک کردند تقدیر و تشکر دارم و امیدواریم روز به روز شاهد پویایی فرهنگ کردستان باشیم.

حمایت از نویسندگان محلی منجر به انتقال دانش بومی به نسل‌های بعدی است

فرماندار شهرستان سقز نیز در این آئین گفت: گنجینه‌ای از دانش بومی و محلی را باید به نسل بعد منتقل کنیم و در این راستا باید از نویسندگان محلی حمایت کرد.

کامیل کریمیان اظهار کرد: سقز شهری باستانی است و امروز در جمع دانایان تولید کتاب در این شهر باستانی هستیم و باور دارم که همه فعالان عرصه کتاب به این نکته واقفند که کتاب کلید گنج دانایی و آگاهی است.

وی افزود: اگر امروز مخزنی برای شعور، فهم و دانش وجود دارد کلید آن در دست نویسندگان است و
قطعا هیچ جامعه‌ای، هیچ ملتی از اینکه فهم و شعور و دانایی‌اش بیشتر باشد ضرری نکرده است.

وی خاطر نشان کرد: اگر اداره جامعه‌ای برپایی دانش و آگاهی باشد قطعا برای دولتمردان اداره آن جامعه به مراتب سخت‌تر خواهد بود.

فرماندار سقز با اشاره به ظهور و بروز فناوری‌های نوین و فضای مجازی در جامعه و وجود تکنولوژی در همه عرصه‌ها یادآور شد: علیرغم گسترش تکنولوژی روز در همه امور، اما کتاب همچنان حرف اول را در انتقال تجارب و تمدن بشری از نسلی به نسل دیگر دارد.

کریمیان بیان کرد: متاسفانه کتاب امروز در جامعه ما محجور مانده و نویسنده و کسانیکه عمرشان را بر پای نوشتن کتاب صرف کرده‌اند این محجوریت را بخوبی شاهدند و باید این مهم آسیب‌شناسی شود.

وی با اشاره به اینکه اگر در روند تولید کتاب مثلثی را بر پایه سه ضلع نویسنده، ناشر و خواننده ببینیم خواهیم دید که ناشر حد واسط و ناظر بر مشکلات دو طیف دیگر است، افزود: در شهرستان سقز چهار ناشر فعالیت دارند و حمایت نمی‌شوند.

وی اضافه کرد: اگر امروز نمایشگاه کتابی برگزار می‌شود یا حمایتی از ناشران می‌شود باید بهتر و مطلوبتر انجام شود چرا که با اعتبار و بودجه کم نمی‌توان حمایتی در خور شان از ناشران انجام داد و یا در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی کاری کرد.

فرماندار شهرستان سقز اعلام کرد: زمانیکه حمایت از فرهنگ اقوام و یا زبان‌های محلی را مطرح می‌کنیم
باید از ادبیات فاخر محلی و بومی مکمل فرهنگ و زبان ملی است و هراندازه از فرهنگ و نویسندگان محلی حمایت کنیم از فرهنگ و زبان ملی نیز حمایت کرده‌ایم.

کریمیان تصریح کرد: ما اگر علاوه بر فرهنگ ملی از فرهنگ‌های بومی و نویسندگان بومی و نمایشگاه‌های کتاب شهرستان‌ها با مشارکت نویسندگان محلی حمایت کنیم، کتاب از مهجوریت درخواهد آمد.

وی اضافه کرد: گنجینه‌ای از دانش بومی و محلی را باید به نسل بعد منتقل کنیم و در این راستا باید از نویسندگان محلی حمایت کرد.

وی خواستار راه‌اندازی دبیرخانه دائمی جشنواره کتاب سال در سقز شد و از آمادگی سقز در این راستا خبر داد.

وضعیت برخورد با کتاب و کتاب‌نگاری کردی همسنگ با زبان فارسی آن شود

دبیر دومین جشنواره جایزه ادبی کتاب سال کردستان نیز در این آئین گفت: با حضور مسوولان وزارتی در استان و حمایت‌هایی که صورت می‌گیرد امیدواریم وضعیت برخورد با کتاب کردی و کتاب نگاری کردی همسنگ با زبان فارسی آن باشد.

ضا شجیعی اظهار کرد: دومین دوره جایزه کتاب سال به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان و به منظور حمایت و تشویق مولفان، مترجمان، مصححان و ناشران استان و حفظ و ارتقای هویت فرهنگی برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه این جشنواره برای نخستین بار در سال ۹۰ در شهر کامیاران برگزار شد، افزود: امروز دومین جشنواره این جایزه با ارسال ۴۳۲ اثر از ۴۶ ناشر استان به این دبیرخانه برگزار شده است.

وی بیان کرد: از مجموع آثاری که به جشنواره ارسال شده است ۴۰۹ اثر به همت ۲۲ داور روشنفکر داوری و ارزیابی شد که ۸۰ اثر آن در بخش کودک به عنوان بیشترین بخش آثار به جشنواره ارسال شده است.

دبیر دومین جایزه ادبی کتاب سال کردستان با بیان اینکه کمترین آثار ارسالی مربوط به بخش حقوق و سیاست بود، یادآور شد: در این جشنواره از ۲۲ کتاب منتخب، جایزه کتاب برتر و کتاب شایسته تقدیر تجلیل می‌شود.

شجیعی با بیان اینکه در ایران زبان کردی دومین زبان نوشتن است، گفت: متاسفانه به نسبت نوشتن زبان فارسی برخوردی شایسته و درخور شان با این زبان نمی‌شود و کتاب سال بین کتاب‌هایی که به زبان فارسی به نگارش در می‌آید از نظر کمی و کیفی به مراتب بالاتر است.

وی جایزه کم کتاب سال کردستان را به دلیل اعتبارات کم نشان از وضعیتی دردناک دانست و افزود: امید که با پشتیبانی‌هایی که از این حرکت می‌شود در سنوات بعد شاهد برگزاری باشکوهتر این جشنواره باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد با حضور مسوولان وزارتی در استان و حمایت‌هایی که صورت می‌گیرد وضعیت برخورد با کتاب کردی و کتاب نگاری کردی همسنگ با زبان فارسی آن باشد.
 
منبع :فارس
 
انتهای پیام/7727
 
 
ارسال نظرات