هنرمندان مجموعه «محله گل‌وبلبل» در ویدئوی تسنیم از ماجرای مادری نظام‌دوست برای عموپورنگ تا درخواست برای حمایت از کودک در تلویزیون می‌گویند.
کد خبر: ۹۱۵۹۵۸۸
|
۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، برنامه «محله گل‌وبلبل» تمام شد، برندهای حوزه کودک در تلویزیون هم آن‌طور که باید و شاید تحرکِ رسانه‌ای ندارند، یعنی نه از «کلاه قرمزی» خبری است، نه پورنگ مثل گذشته و نه خاله‌ها و عموهای دیگر...، باید فکر جدی برای این کودکِ تلویزیون داشت. وقتی بیگانگانی چون بی‌بی‌سی برای کودک ما نقشه راه تعیین می‌کنند و وارد عرصه می‌شوند، حتماً این کودک خیلی اهمیت دارد که دشمنان از این سو می‌خواهند به پیکره نظام اسلامی ایران ضربه وارد کنند.

مدیران مربوطه در تلویزیون و رسانه‌های مختلف باید فکر جدی کنند؛ حالا که محله خیالی «گل‌وبلبل» از هم پاشید و دیگر سری جدیدی ندارد، ولی برای روزهای آینده این گروه برنامه‌ریزی شود؛ گروه‌های هنری که تلویزیون برای آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند. تلویزیون امروز نیازمند برنامه‌های استودیویی و زنده کودکانه و نوجوانانه دارد. روزگاری که داریوش فرضیایی (عمو پورنگ) بیشتر با کودکان در استودیویی روی آنتن می‌رفت و امروز دیگر خبری از این فضاها نیست.

مسلم آقاجانزاده تهیه‌کننده تلویزیون به خبرنگار خبرگزاری تسنیمگفت: سریال‌سازی و برنامه‌سازی‌های جدید به‌صورت تولیدی جای کارهای زنده را گرفته‌اند، چون فضای کارهای تولیدی بیشتر اجازه خلاقیت و نوآوری و رنگ و لعاب‌های جدید را به گروه می‌دهد. اما بودجه و سرمایه لازم برای کودک در تلویزیون وجود ندارد و نیازمند سرمایه‌گذاری ویژه و بها دادن به گروه‌های کاری کودک هستیم.

در میانه این ویدئو بارها می‌شنوید که هنرمندان حوزه کودک درخواست دارند "کار کودک مظلوم است و یاری‌اش کنید، نگذارید این کودک به دستِ رسانه‌هایی بیفتند که تغذیه آلوده در اختیارشان قرار دهند". به‌تعبیر داریوش فرضیایی این کودک باید جدی گرفته شود؛ ای‌کاش بیشتر به کار کودک توجه شود. حال کودک در کشور خوب نیست در حوزه اسباب‌بازی، کتاب و بازی خیلی عقب هستیم.

در بخشی از این ویدئو ابراهیم شفیعی بازیگر با حالت ناراحتی، جلوی دوربین می‌گوید: «من خودم دلم می‌گیرد می‌شنوم سری آخر این برنامه است و دیگر انگیزه‌ای نداریم که ادامه دهیم. احساس پاک بچه‌ها خیلی جدی گرفته نمی‌شود؛ چرا نباید احساسات بچه‌ها شنیده شود؟».

فرهاد بشارتی بازیگر هم انتقاد کرد و گفت: به قسمت‌های آخر محل گل‌وبلبل نزدیک می‌شدیم بچه‌ها و خانواده‌ها نگران ادامه این سریال بودند چون یک کار آموزنده بود و نمی‌دانستیم چه بگوییم، فقط دلگرمی می‌دادیم مشکل بودجه‌ای حل شود تا سال‌ها کنارشان باشیم.

نعیمه نظام‌دوست بازیگر به ماجرای مادری عمو پورنگ اشاره کرد و گفت: خوشحالم ما را در محله گل‌وبلبل زیاد دیدند و ما را در محله زندگی و دلمان دیدند، تا جایی که بسیاری به من گفتند "شما مادر عمو پورنگ هستی! عمو پورنگ را به‌دنیا آوردی!"، برایم خیلی این حرف‌ها عجیب بود ولی خوشحال بودم آن‌قدر دیده شدیم، حتی می‌گفتند "چقدر خوب عمو پورنگ را تربیت کردید!".

مرضیه صدرایی هم درخواست کرد تا محله‌های گل‌وبلبل دیگری ساخته شود؛ او گفت: من پدر و مادری را دیدم که می‌گفتند "اولین باری که فرزندمان زبان باز کرد به‌جای گفتن مامان و بابا گفت: «عمو پورنگ»"!

شاید مهمترین حرف‌ها را امیر سهیلی زد؛ او دغدغه‌های جامعه هنرمند را نسبت به کودکان مطرح کرد و گفت: من این‌قدر که برای بچه‌های مردم نوشتم برای دختر خودم کاری نکردم، حتی بزرگ شدن دخترم را ندیدم.  ولمان کنید یک ساعت دل سیر گریه کنیم و هم خیلی خوشحالیم... .

مرضیه صدرایی در ادامه به بازتاب‌های کار کودک هم اشاره کرد و گفت: کامنت‌هایی که مکتوب دریافت کردیم و می‌بینیم و می‌شنویم گریه‌شان می‌گیرد، نگویید دیگر نیستید!

آرش میراحمدی با یادآوری آن دیالوگ «شاید باورتان نشود...»، گفت: حال من برای اولین بار در یک کاری خوب شد در این چند ساله که کار می‌کنم این اثر کودکانه و نوجوانه آن‌قدر به دلم نشست که این حالِ خوب به خانواده و اطرافیانم هم انتقال پیدا کرد، و این حال خوب تقدیم به همه ملت ایران... .

نظام‌دوست در بخش دیگری با یک حالت خاصی از مسئولین درخواست کرد به کودکان بیشتر توجه کنند؛ او گفت: این کودکان و بچه‌های ایران لیاقت دارند کار خوب و باکیفیت ببینند. تو را به خدا، از کار کودک حمایت کنید. این کودکان آینده‌سازان این مملکت هستند، پس لطفاً از کار کودک حمایت کنید!

بیشتر بخوانید

سهیلی تقاضا کرد "این کودک را رها نکنید، نگذارید در دام رسانه‌های مجازی و بیگانه گرفتار شوند". او تصریح کرد: «بچه‌های‌مان بیش از آن که در خانواده‌ها بزرگ می‌شوند و پرورش پیدا می‌کنند بیشتر از آن در حال مجازی تربیت می‌شوند چیزی که دغدغه ما بود. رسانه‌های مختلف که تا درِ اتاق خواب‌های زندگی ما بودند و دارند نسل آینده ما را تربیت می‌کنند».

مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه دو هم گفت که مجموعه کارهای کودک نیازمند کمک و حمایت است و با مشارکت صرف کاری جلو نمی‌رود.

مسئولین و مدیران مربوطه باید توجه کنند که کودک امروز آسیب می‌بیند اگر آموزه‌های درست و تبیین‌شده اسلامی و ایرانی را در رسانه ملی فرانگیرد، آن اتفاقی می‌افتد که بسیاری از خانواده‌ها در القای نادرست سبک زندگی اسلامی گرفتار آن شده‌اند.

تصویربردار و تدوین‌گر: محمدرضا کشت‌دار، مهدی کماسی

انتهای پیام/+

ارسال نظرات