سرپرست سازمان توسعه تجارت از کاهش تعداد رایزنان بازرگانی از ۲۱ رایزن به ۸ رایزن بدلیل هزینه‌های سنگین ناشی از جهش قیمت ارز خبر داد.
کد خبر: ۹۱۵۹۵۷۴
|
۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدرضا مودودی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم درخصوص مشکلات مالی به وجود آمده برای تامین هزینه‌های رایزنان بازرگانی ایران در کشورهای مختلف که باعث کاهش تعداد رایزنان بازرگانی شد اظهار کرد: در بودجه‌ای که در سال 96 در نظر گرفته شده بود، قیمت هر یورو 5000 تومان دیده شده بود ولی در سال 97 به دنبال بحران ارزی، قیمت هر یورو به 15 هزار تومان رسید و همین امر باعث شد تا سازمان توسعه تجارت با کسری شدید بودجه رایزنان بازرگانی مواجه شود.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ادامه داد: این کسری بودجه چند ده میلیارد تومانی و مصادف شدن آن با پایان ماموریت کاری 3 ساله تعدادی از رایزنان بازرگانی، باعث شد تا فعالیت تعداد قابل توجهی از این رایزنان متوقف شود.

مودودی گفت: بر اساس مجوزهای صادر شده، سازمان توسعه تجارت می‌تواند تا 60 رایزن بازرگانی را به کشورهای دیگر اعزام کند و تا سال گذشته، 21 رایزن بازرگانی ایران در کشورهای هدف مستقر بودند. این درحالی است که هم اکنون 8 رایزن بازرگانی ایران در کشورهای مختلف حضور دارند و پیش بینی می‌کنیم با توجه به اقدامات انجام شده، تعداد رایزنان ما تا پایان سال به 16 رایزن بازرگانی برسد. 

مودودی درباره هزینه‌های هر رایزن بازرگانی برای سازمان توسعه تجارت گفت: برای بکارگیری هر رایزن بازرگانی در کشورهای دیگر با احتساب هزینه دفتر، حقوق و هزینه کارمندان محلی، بطور میانگین ماهانه 10 هزار دلار نیاز است که سالانه رقمی بالغ بر 120 هزار دلار خواهد شد و این یعنی بودجه 1.5 میلیارد تومانی سالانه برای هر رایزن بازرگانی.

به گفته سرپرست سازمان توسعه تجارت در بودجه امسال، بخشی از منابع مورد نیاز برای شروع فعالیت رایزنان بازرگانی دیده شده است.

ارسال نظرات