امام‌جمعه اردکان با اشاره به اهمیت و جایگاه نماز جمعه و تلاش برای کم‌رنگ کردن حضور مردم در آن گفت: نماز جمعه پایگاهی برای وحدت اقشار مختلف مردم و نمایشی از قدرت سیاسی و اجتماعی اسلام و انقلاب است.
کد خبر: ۹۱۵۹۵۳۶
|
۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۳
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از اردکان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید اسماعیل شاکر در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر اردکان ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی و پرهیز از معصیت و گناه، گفت: در دوره عمر، فرصت‌های بی‌نظیری وجود دارد که باید از این فرصت‌ها استفاده کرد.
وی افزود: یکی از فرصت‌هایی که در عمر ما وجود دارد درک ماه ذی‌القعده به‌ویژه روز زیارتی حضرت امام رضا (علیه‌السلام) و روز دحوالارض است. روز دحوالارض یکی از چهار روزی است که عنایت ویژه الهی شامل حال بندگان می‌شود. روزه گرفتن در این روز ثواب شصت سال روزه‌داری دارد.
امام‌جمعه اردکان در ادامه با اشاره به چهلمین سالگرد اقامه نماز جمعه در کشور گفت: روز جمعه سیدالایام و عید بزرگی برای مسلمانان است. بنا بر روایت‌های اهل‌بیت، فضیلت روز جمعه حتی از عید قربان و عید فطر هم بیشتر است.
وی اظهار داشت: از مهم‌ترین عبادات این روز، برپایی نماز جمعه است که خداوند متعال یک سوره قرآن را جهت این عبادت نازل کرده و در آیه نهم این سوره با صراحت دستور اقامه نماز جمعه و حضور در نماز جمعه را صادر نموده است. در فضیلت نماز جمعه روایت‌های زیادی واردشده است مانند اینکه پیامبر اکرم صلوات‌الله‌علیه و آله فرمودند؛ شتافتن به‌سوی نماز جمعه حج فقرای امت من است.
حجت‌الاسلام شاکر افزود: نماز جمعه، کفاره گناهان این جمعه تا جمعه دیگر است به‌جز گناهانی که حق‌الناس و بیت‌المال است و بعضی‌ها گفتند کفاره گناهان صغیره است. پیامبر اسلام فرمودند؛ فرشتگان در ورودی محل اقامه نماز جمعه می‌ایستند و نام افراد را به ترتیب حضور و ورودشان در محل نماز جمعه می‌نویسند. پیاده رفتن به نماز جمعه تأکید شده است و پیامبر اکرم فرمودند؛ هرکس با پای پیاده به نماز جمعه بیاید خدای متعال از هول و هراس روز قیامت او را تخفیف می‌دهد.
وی گفت: در اهمیت نماز جمعه و جماعت همین بس که اهل‌بیت در نماز مخالفین و اهل تسنن و خلفا هم گاهی شرکت می‌کردم و برمی‌گشتند خانه نماز خود را اعاده می‌کردند. امام باقر علیه‌السلام می‌فرمایند؛ من در خانه‌ام روز جمعه اول وقت نماز می‌خوانم بعد می‌روم نماز جمعه را با اهل تسنن و مخالفین می‌خوانم ولی خود را از جمعه و جماعت جدا نمی‌کنم.
خطیب نماز جمعه اردکان اظهار داشت: در فقه ما و در روایت‌های اهل‌بیت مسائلی درباره نماز جمعه آمده است که کار کردن و معامله و تجارت موقع نماز جمعه مکروه است و قرآن از آن نهی کرده است. مسافرت رفتن و قربانی کردن قبل از نماز جمعه مکروه است زیرا از فیض و فضیلت نماز جمعه محروم می‌شوید.
وی افزود: اهل‌بیت دستور داده‌اند که مؤمنان بانشاط و با اخلاص و با بهترین لباس و باحالت توجه در نماز جمعه شرکت کنند. از سخن گفتن و چرت زدن موقع خواندن خطبه‌ها به‌شدت نهی شده است چون دو خطبه جایگزین دو رکعت نماز است.
حجت‌الاسلام شاکر گفت: درباره خطیب نماز جمعه هم اهل‌بیت تأکید کرده‌اند که خطبه‌ها مختصر و کوتاه و پرمحتوا باشد تا مردم از خطبه‌ها بهره‌مند بشوند. خطبه‌ها و نماز جمعه باید باعث تقویت ایمان، تقوا، بصیرت و معنویت مردم شود و مردم را به یاد آخرت بیندازد.
وی گفت: مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با ائمه جمعه سراسر کشور تأکید کردند که فضای نماز جمعه باید فضای معنویت و تقوا بشود. نماز جمعه عبادی سیاسی است اما جنبه تقوا، معنویت و عبادت آن‌هم باید پررنگ بشود.
امام‌جمعه اردکان تصریح کرد: نماز جمعه در عرصه اجتماعی و سیاسی هم یک پایگاه مهم برای وحدت اقشار مختلف مردم و بیعت آن‌ها با انقلاب، ولایت، اسلام و معارف دین ماست. نماز جمعه یک نمایش هفتگی از قدرت سیاسی و اجتماعی اسلام و انقلاب ماست. این فرصتی کم‌نظیر است و شاید بتوانیم بگوییم بی‌نظیر است. گاهی شیاطین جن و انس درباره نماز جمعه شبهه پراکنی می‌کنند و حرف‌هایی می‌زنند که مردم را از حضور در نماز جمعه دل‌زده کنند.
وی افزود: بعضی از افراد دنبال یک بهانه کوچک هستند که دست از مسجد، نماز، هیئت و عزاداری بردارند. بعضی‌ها می‌گویند که امام‌جمعه سیاسی و جناحی حرف می‌زند. جناح نماز جمعه جناح انقلاب، رهبری، ولایت‌فقیه، قانون اساسی و شهدا است.
حجت‌الاسلام شاکر در پایان گفت: همه ما به‌ویژه مسئولین باید از ظرفیت نماز جمعه و اجتماع مردم استفاده کنیم. مصلا در مرکز شهر قرار دارد می‌توان از این مکان به‌عنوان بهترین و مناسب‌ترین فضا برای مردم استفاده کرد اما ده‌ها سال است که رهاشده است. مصلا را می‌توان به‌عنوان یک پروژه شهری دید و با نماسازی مناسب مردم از امکانات آن استفاده کنند. مسئولین هم با برپایی میز خدمت در محل نماز جمعه پاسخگوی سؤالات و دغدغه‌های مردم باشند.
انتهای پیام/د 
ارسال نظرات