خبرهای داغ:
سردار جعفری:

شهید «باقری» ایمان محوری را جایگزین تجهیزات محوری در جنگ کرد/ نیروی محركه و بدنه رزمی جنگ نیروهای بسیجی و مردمی بودند

یکی از فرماندهان دوران دفاع مقدس گفت: شهید «باقری» به جای تجهیزات محوری، ایمان محوری را مطرح كرد و استراتژی وی این بود که هدف ما در جنگ کشتار نیست و با روحیه ایمان و شهادت محوری و با استفاده از تاكتیك شب و غافلگیری، دشمن را دور بزنیم و عملیات كنیم.
کد خبر: ۹۱۵۹۴۰۴
|
۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۰

شهید «باقری» ایمان محوری را جایگزین تجهیزات محوری در جنگ کرد/ نیروی محركه و بدنه رزمی جنگ نیروهای بسیجی و مردمی بودندبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، سردار فتح اله جعفری در جمع خبرنگاران در آستانه سالروز عملیات مرصاد، اظهار داشت: بعد از شكستی كه در هویزه متحمل شدیم و با وجود تلاشی كه برای حفظ منطقه كردند ما متحمل شكست شدیم.

وی با اشاره به سردرگمی و یأس نیروها بعد از این شکست گفت: بنی صدر بعد از آن خواستار آتش‌بس بود اما امام خمینی(ره) با این تفکر برخورد کرد و سخنان تأثیرگذاری با نیروهای انقلابی داشتند.

این فرمانده دوران دفاع مقدس با بیان اینكه بعد از آن سخنان امام(ره)، شهید «حسن باقری» تغییر استراتژی جنگ را مطرح کرد، ابراز داشت: این شهید والامقام معتقد بود جنگ برای ما یك فرصت طلایی برای کادرسازی و سازماندهی نیروها و بهره‌گیری از روش‌های جدید است بنابراین استراتژی و روش‌های مهمی را برنامه‌ریزی و ارائه کرد.

وی عنوان کرد: شهید «باقری» به جای تجهیزات محوری، ایمان محوری را مطرح كرد و استراتژی وی این بود که هدف ما در جنگ کشتار نیست و با روحیه ایمان و شهادت محوری و با استفاده از تاكتیك شب و غافلگیری، دشمن را دور بزنیم و عملیات كنیم.

سردار جعفری تصریح کرد: شهید «باقری» در مهر ماه 1359 اطلاعات عملیات جنگ را پایه‌ریزی كرد و می‌دانست كه ما در این جنگ پیروز می‌شویم.

وی با بیان اینكه ما امروز در دنیا حرفی برای گفتن داریم، ابراز داشت: ما جنگی را پشت سر گذاشتیم كه هدف از آن كشتار نبود حتی اسرا هم كشته نشدند و این خیلی تاثیرگذار بود و بر این اساس یك ادبیات انسان دوستانه و عاقلانه‌ای وارد صحنه جنگ شد كه به نفع ما شد.

این فرمانده دوران دفاع مقدس اظهار داشت: تغییر ادبیات در جنگ موثر بود و حتی اسم عملیات‌ها و یگان‌ها نیز برگرفته از فرهنگ اسلامی بود كه بسیار تاثیرگذار بود.

* نظریه شهید «باقری» كشور را از بحران و شکست قطعی نجات داد

وی با بیان اینكه عملیات‌های محدود از سال 1360 شروع شد، تصریح كرد: عراق، قبل از عملیات هویزه سپاه را نمی‌شناخت و روی آن حسابی باز نمی‌کرد و عملاً توان ارتش را در نظر می‌گرفت و برایش شناخته شده بود.

سردار جعفری عنوان کرد: یكی از ابزارهایی كه عراقی‌ها توانستند از آن استفاده كنند منافقین بودند كه ابتدا به جمع‌آوری مهمات می‌پرداختند، كه مسعود رجوی به بنی صدر نامه‌ای همراه با لیستی از نام منافقین دستگیر شده نوشته بود و خواستار آزادسازی این نیروها شده بود که بنی‌صدر نیز پیگیر آن بود که عملی نشد و عزل شد.

وی با اشاره به اینكه نیروی محركه و بدنه رزمی جنگ نیروهای بسیجی و مردمی بودند، گفت: این نقش نیروهای مردمی توانست بسیار برجسته خود را در جنگ نشان دهد به طوری که برای آزادسازی خرمشهر حدود 70 هزار نفر نیروی مردمی حضور داشتند که سازماندهی می‌شدند.

این فرمانده دوران دفاع مقدس با بیان اینکه نظریه شهید «باقری» كشور را از بحران و شکست قطعی نجات داد، گفت: از سال 1361 منافقین عملاً به صدام پیوستند و به شنود كردن پرداختند، وارد بخش اسرای ما در عراق می‌شدند و شناسایی می‌كردند و در گشت‌ها و شناسایی‌ها حضور پیدا می‌كردند و علناً بخشی از ارتش صدام شدند كه می‌خواستند حكومت ایران را در دست بگیرند.

وی افزود: منافقین پس از پیوستن به ارتش صدام حدود 100 عملیات علیه ما داشتند و اطلاعات محورهای عملیاتی ما را به آنها می‌دادند و عباس داوری یكی از سركردگان منافقین با نام مستعار «رحمان» در بحث جمع‌آوری اطلاعات، 75میلیون دلار هزینه كرد و توسط صدام برای آنها تجهیزات خریداری شد و از برزیل نفربر وارد كردند و و ارتش آزادی‌بخش تشکیل دادند برای اینکه مهران را اشغال کنند که عملیات «چلچراغ» در سال 1366 انجام شد.

* لشكر انصارالحسین(ع) نقش برجسته و مهمی در عملیات مرصاد داشت

سردار جعفری خاطرنشان كرد: عملیات «مرصاد» نیز در 27 تیرماه سال 1367 پایه‌ریزی شد كه در صبح روز 3 مرداد عملیات با تجهیزات كامل و 5 هزار نفر نیرو آغاز شد كه برنامه‌ریزی كرده بودند به تهران بیایند.

وی ابراز داشت: نیروهای لشكر انصارالحسین(ع) در این نبرد بسیار موثر بودند و نقش موثری در این عملیات داشتند و اجازه ندادند كه نیروهای منافقین به سمت تهران حركت کنند و آنها را در تنگه «شیان» غافلگیر كردند و شهید «بهرام مباركی» اولین شهید این عملیات بود.

این فرمانده دوران دفاع مقدس با اشاره به شهادت 160 نفر در عملیات مرصاد عنوان کرد: دشمنان حدود یك هزار و 304 نفر تلفات دادند كه در پی این حمله نیروهای منافقین به سمت كوه‌ها فرار می‌كردند و این تشكیلات منسجم عملاً منهدم شد و هدف آنها ناكام ماند.

وی با بیان اینکه لشكر انصارالحسین(ع) نقش برجسته و مهمی در عملیات مرصاد داشت، ابراز داشت: تفکری که در جنگ به وجود آمد در عملیات مرصاد نیز نقش‌آفرینی کرد و شهید«همدانی» نیز همان تفکر و استراتژی شهید «باقری» را در ارتش مردمی سوریه به کار گرفت.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار