فرماندار خوی گفت: دومین جشنواره ملی شمس و مولانا در سه بخش موسیقی، شعر و تایپوگرافی از ٢۴ تا ٢٨ مردادماه امسال برگزار می‌شود.
کد خبر: ۹۱۵۹۱۶۰
|
۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳

محمد عابدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در خوی، با اشاره به برگزاری جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی شمس و مولانا در خوی اظهار داشت: برگزاری جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی شمس و مولانا باعث توسعه و پیشرفت شهرستان خوی می‌شود و همه در تلاش هستند تا در جایگاه فرهنگی ایفای نقش کنند و امسال نیز این جشنواره و کنگره در دو بخش آواها و نماها و بخش علمی برگزار می‌شود و بخش جشنواره‌ای که همراه با موسیقی و شادی است به دلایل تقارن با ایام عزاداری قبل از محرم برگزار و بخش علمی در مهرماه برگزار می‌شود.

وی افزود: بخش جشنواره‌ای در سه بخش موسیقی سنتی و ایرانی در تاریخ ٢۴ و ١۵ مرداد ماه در پارک ملت، بخش شعر و تایپوگرافی ٢۴ تا ٢٨ مرداد در مجتمع ارشاد و موسیقی نیز ٢۶ تا ٢٨ مرداد در آرامگاه شمس برگزار می‌شود.

فرماندار خوی تصریح کرد: تعداد آثار رسیده تاکنون یک هزار و ٢٨۶ اثر در سه بخش شعر، تایپوگرافی و موسیقی است که در بخش شعر ۵٢٨ اثر، در بخش تایپوگرافی ۴٩٠ اثر و در بخش موسیقی ٢۶٠  اثر رسیده که پس از پایش اولیه با اصول و اهداف کلی ١٢٠ اثر تائید شده است.

وی بیان کرد: تعداد استان‌هایی که در بخش جشنواره شرکت کردند حدود ٢٢ استان است که در بخش موسیقی استان‌های برتر به ترتیب استان‌های آذربایجان شرقی و خراسان شمالی هرکدام هفت اثر، استان فارس و آذربایجان غربی هر کدام چهار اثر و استان‌های همدان و قزوین هرکدام سه اثر و در بخش شعرف آذربایجان غربی با ٢٩ شاعر، تهران با ٢۴ شاعر و اصفهان و خراسان رضوی هرکدام ٢١ اثر و نیز در بخش تایپوگرافی استان آذربایجان شرقی با ١۴ اثر، استان‌های قم و تهران هرکدام هفت اثر و استان‌های آذربایجان غربی و خراسان رضوی هرکدام چهار اثر شرکت کردند.

عابدی افزود: از برنامه‌های جانبی این جشنواره می‌توان به رونمایی از دو آلبوم موسیقی ایرانی و رونمایی از لباس مخصوص آذربایجان و برگزاری تورهای گردشگری در آرامگاه شمس تبریزی نام برد و نیز برگزاری موسیقی نقاشی در محوطه آرامگاه شمس، حضور اقوام مختلف کشور با لباس‌های مخصوص خودشان هم از سایر برنامه‌های این جشنواره هستند.

فرماندار خوی با اشاره به مهم‌ترین رویداد این جشنواره گفت: همچنین مهم‌ترین رویداد این جشنواره‌ این است که دفتر همکاری منطقه‌ای اکو که یکی از سازمان‌های بین‌المللی است در شهرستان خوی افتتاح خواهد شد.

وی افزود: برای همایش علمی بین‌المللی نیز تا به امروز ١٠۶ نفر ثبت‌نام کردند که از این تعداد ٢٨ مقاله داخلی و سه مقاله خارجی به دبیرخانه ارسال‌شده است و تا پایان مردادماه زمان ارسال مقالات است.

انتهای پیام/ع

ارسال نظرات