اتاق فکر سعودی ها این بار کوشیدند تا از طریق توطئه آشفته کردن بازار گوشت و لبنیات با هدف از بین بردن دام های مولد، ایران را از یک کشور مستقل و صادر کننده به یک کشور وابسته و وارد کننده این محصولات بدل نمایند.
کد خبر: ۹۱۵۸۹۲۰
|
۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، ایران در زمینه های مختلف علمی سریعترین رشد را در جهان داراست و در سال های اخیر پیشرفت‌های شایانی در علوم مختلف از جمله فناوری هوافضا، فیزیک هسته‌ای، پزشکی و یاخته‌های بنیادی داشته ‌است. یکی از مهمترین رشته هایی که طی سال های گذشته پیشرفت چشم گیری داشته و قابل رقابت با سایر کشورهای پیشرفته دنیا می باشد علم و صنعت دامپروری به خصوص در حوزه پرورش و اصلاح نژاد گاو شیری می باشد. اهمیت این صنعت به دلیل نقش پر رنگش در سفره غذایی مردم و تامین امنیت غذایی کشور است به طوری که تقریبا همه افراد جامعه دست کم یکبار در روز از فراورده های این حیوان اعم از شیر، پنیر، ماست، خامه، گوشت و ... استفاده میکنند. همچنین در سال های اخیر ایران از یک کشور وارد کننده محصولات لبنی به کشور صادر کننده این محصولات تبدیل گشته که باعث افزایش در آمدهای غیر نفتی شده است.

دشمنی دولت سعودی با جمهوری اسلامی ایران بر کسی پوشیده نیست و همواره حاکمان این کشور مترصد فرصتی برای ضربه زدن به ایران هستند. شکل ضربه مهم نیست سیاسی باشد یا اجتماعی، فرهنگی باشد یا اقتصادی، دیپلماتیک باشد یا نظامی؛ عربستان فقط می خواهد قدرت خود در منطقه را افزایش دهد و ایران را که مهمترین مانع می داند به زعم خود منزوی نماید. به تعبیر ترامپ این گاو شیرده از هیچ کوششی برای دستیابی به این هدف دریغ نمیکند و گاهی با تشکیل و حمایت از گروه های تروریستی مثل القاعده و داعش، گاهی با امضاء هفت توافقنامه به ارزش ۲۰ میلیارد دلار با پاکستان و اخیرا وعده ایجاد شهر ورزشی در کشور عراق با صرف هزینه یک میلیارد دلاری.

مطابق آمار معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی تعداد گاوهای اصیل قریب یک میلیون و دویست هزار راس می باشد که از این تعداد حدود پانصد هزار راس گاو مولد هستند و در سیکل تولید شیر قرار دارند. با توجه به نقش موثر دامهای اصیل در تولید 10 میلیون تن شیر در سال و به تبع آن سایر فرآوردهای لبنی نظیر ماست، پنیر، کره، شیر خشک، بستنی و... اهمیت آن در تامین امنیت غذایی و حتی پایدار بودن درآمدهای ارزی حاصل از صادرات بیش از پیش هویدا می گردد.

اتاق فکر سعودی ها که همواره در صدد خرابکاری و ایجاد اخلال در نظم و نظام کشورمان هستند این بار کوشیدند تا از طریق توطئه آشفته کردن بازار گوشت و لبنیات با هدف از بین بردن دام های مولد، ایران را از یک کشور مستقل و صادر کننده محصولات لبنی به یک کشور وابسته و وارد کننده این محصولات بدل نمایند و تعداد هزاران فرصت شغلی که در دل این صنعت هست را از بین ببرند. با توجه به تعداد گاو اصیل مولد موجود در کشور که حدود پانصد هزار راس می باشد و قیمت آن که اخیرا به صورت افسار گسیخته افزایش یافته و میانگین هر راس سی میلیون تومان خرید و فروش می شود محاسبه هزینه نهایی برای انجام این نقشه ننگین چندان دشوار نیست و از این قرار می باشد: تعداد گاو اصیل مولد ضربدر قیمت هر راس آن تقسیم بر قیمت دلار یعنی:

$ 000،000، 154، 1=000، 13 ÷ 000،000،000،000،15= 000،000، 30 * 000، 500

نگارنده بر این باور است که صرف مبلغ یک میلیارد و اندی دلار برای دولت سعودی که تنها از طریق فروش نفت درآمد چند صد میلیارد دلاری دارد و ایران را همواره مانع رسیدن به اهداف شوم و ماجراجویانه خود در منطقه می داند و در طول سال های اخیر همچون استخوان در گلویش می باشد رقم چشمگیری در مقایسه با آنچه می پندارد بدست آورد نخواهد بود.

 

یحیی رجبی کارشناس دامپروری

ارسال نظرات