کد خبر: ۹۱۵۸۵۷۴
|
۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۲
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد، سید علی فراز طی یادداشتی اورده است:  در شرایطی که یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی پیش روی ملت ایران قرار دارد، افراد و جریان‌های سیاسی در گوشه و کنار زمین سیاست مشغول گرم کردن خود برای ورود به یک رقابت جدی انتخاباتی هستند یکی به صورت هفتگی و دیگری در پاتوق‌های مخفی و محدود؟! خود به نوعی دارند برنامه ریزی می‌کنند. ولی بیم آن می‌رود همچون انتخابات گذشته جریان‌های سیاسی دست به تشکیل احزاب، گروه‌ها و جبهه‌های جدیدی بزنند و در خلع وجود احزاب قوی، منسجم و پاسخگو، بنای تاثیرگذاری بر آرای مردم را داشته باشند و فقط شاهد بازگو شدن اهداف شعار گونه و کلیشه ای، ژست‌های هم نوعی دوستی و صد البته با لبخند ملیح برلبان در انظار عمومی باشیم و اگر شوربختانه موفق به این کار شوند در کمال تاسف مردم دوباره در این آشفته بازار رقابت بنری، فضای مجازی و شعاری؟! با شیوه آزمون و خطا افرادی را انتخاب می‌کنند که سابقه نشان داده است این شیوه نتیجه خوبی برای جامعه به همراه ندارد و بعد از مدتی موج سرزنش‌ها از نوع انتخاب، گریبانگر مردم و نخبگان می‌شود.
با عملکرد منفی و ضعیفی که نمایندگان دوره کنونی مجلس در این سه سال از خود برجای گذاشتند و با توجه به اینکه اکثر قریب به اتفاق نمایندگان مجلس دوره کنونی با شناسنامه جناحی اعم از اصول گرا، اصلاح طلب، امید و اعتدال به مجلس راه پیدا کردند پیش بینی می‌شود در دوره بعد که در اسفند ماه برگزار می‌گردد با نامزد‌هایی که با بازی نخ نما‌ی مستقل بودن وارد گود می‌شوند زیاد روبرو شویم.
انقلاب اسلامی یک حرکت متجددانه، اما مبتنی بر اصول الهی و لایتغیر است. انقلاب اسلامی نه مدافع تحجر و علم زدایی است و نه اصول ابتدایی دین را کنار گذاشته بلکه یک حرکت عقلانی است که توانسته حد اعتدال را فراهم آورد.
در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که رقابت‌های سیاسی در ایران نیز باید حول شکاف‌های اجتماعی دیگری شکل گیرد. در غالب نظام‌های سیاسی که به حد مطلوبی از رشد سیاسی دست پیدا کرده‌اند نیز رقابت‌های سیاسی حول مسائلی مانند توسعه، تشکیل دولت رفاهی، بهبود وضعیت زندگی شهروندان و... جریان می‌یابد. در نگاه مقام معظم رهبری نیز ما دسته بندی اصلاح‌طلبی اصولگرایی نداریم و ایشان از پایه چنین قطب بندی را قبول ندارند. ایشان معتقدند که ما در هندسه رقابت‌های سیاسی اصلاح‌طلبی اصولگرایانه و اصولگرایی اصلاح‌طلبانه داریم. ایشان در این خصوص می‌فرمایند: «بنده دعواى اصلاح‌طلب و اصولگرا را هم قبول ندارم؛ من این تقسیم‌بندى را غلط مى‌دانم. نقطه مقابل اصولگرا، اصلاح‌طلب نیست؛ نقطه مقابل اصلاح‌طلب، اصولگرا نیست.»
پس در جمع‌بندی باید گفت که هیچ دلیلی ندارد در انتخابات‌های پیش رو رقابت‌ها حول محور اصلاح‌طلبی و اصولگرایی باشد بلکه مرکز ثقل این رقابت‌ها باید روی موضوعاتی مانند پیشرفت و توسعه عملی شهر و استان به صورت کاربردی باشد نه شعاری و اغوال کننده.
رقابت انتخاباتی نامزد‌ها باید دارای برنامه‌ای «کارآمد» و «قابل اجرا» جهت پیشبرد اهداف و آرمان‌های نظام اسلامی باشد. نامزد‌ها «نباید» مردم را با وعده‌های رنگارنگ و متنوع که اولاً: با توانایی‌های فرد نامزد همخوانی ندارد و ثانیاً: قابل اجرا نیستند و صرفاً برای «رأی‌اندوزی» استفاده می‌شود، سرگرم کنند. در واقع وعده‌های انتخاباتی «نباید» بگونه‌ای باشد، که حتی از غول چراغ جادو هم کاری بر نیاید!
مهمترین دلیل یا شاید تنها دلیل بی برنامگی یا سطحی نگری اغلب کاندیدا‌های مجلس را در عدم مطالبه گری مردم باید جستجو نمود. مردمی که با وعده‌های بی ربط و پوچ و غیر کارشناسی نامزد‌ها که در اکثر مواقع در چهارچوب و حیطه وظایفشان نمی‌باشد اغوا شده و سطح دغدغه و خواسته ها را از مسائل ملی و حساس و انقلابی پایین می آورند و منافع شخصی را بر منافع عمومی ترجیح می دهند نباید انتظار داشتن نماینده ای راستین و شفاف و حق محور را داشته باشند.مردمی که گرفتار بازی سیاسیون می شوند و بخاطر رسیدن به اندک منفعتی زودگذر باعث انتخاب فردی ضعیف و ناصالح برای حساس ترین پست یک شهرستان یا استان می شوند با گذشت زمان و مشاهده ناکارآمدی نماینده،منطقی است که دیگر حق هیچگونه اعتراض به خود ندهند زیرا خود سبب چنین انتخابی می باشند.با اندکی مطالعه در مورد وظایف نمایندگان مجلس در می یابیم که مهمترین وظایف نمایندگان مجلس وضع قانون در چهارچوب قانون اساسی کشور و دیگری نظارت بر اجرای قانون می باشد. در کنار این وظیفه اصلی وظایف دیگری در حوزه انتخابیه هر نامزد وجود دارد که با بررسی آن ها متوجه می شویم که یک نماینده مجلس صلاحیت انجام هیچگونه کار اجرایی ندارد و حتی در کارهای اجرایی نیز نمی تواند دخالت داشته باشد. با این نگاه جایگاه نامزدهایی که قول انجام کارهایی را می دهند که در چهارچوب وظایف یک‌نماینده مجلس نمی باشد چگونه می باشد؟چنین کاندیدی از دو حالت رفتاری خارج نخواهد بود:

۱. از وظایفی که قانون در مورد یک نماینده مجلس وضع کرده اطلاع ندارد که خوشبینانه ترین حالت می تواند باشد.

۲. در حال سیاسی بازی و فریب افکار عمومی می باشد.
با شروع شدن محافل خصوصی نامزدهای انتخابات مجلس پیش رو انتظار می رود کسانی که به این محافل دعوت می شوند فرد مورد نظر را با سوالات متعدد و گوناگون به چالش کشیده تا ماهیت اصلی و بدون پشت پرده مشخص شود و با تحقیق و عدم نگاه تعصبی و جناحی افراد، به یقین برسیم فردی لایق تر و حاذق تر برای این برهه حساس مملکت وجود نداشته است. و باید به کاندایداهای احتمالی مجلس شورای اسلامی این نکته را متذکر گردید که بجای ژست هم دوستی و لبخند زدن بر مشکلات و مصیبت های مردم که از سوء مدیریت و نبود کارایی لازم برخی از مسئولین جاه طلب نشات می گیرد طرح و برنامه ارائه دهند تا در این ناامیدی این بزرگواران سوسو امیدی برای آینده جامعه در اذهان مردم بتوانند ترسیم کنند وامید و نشاط را با عمل به برنامه های کارشناسی شده، در حقیقت برای جامعه به ارمغان بیاورند . در پایان به همه کاندیدای محترم که احساس مسئولیت نموده اند و در این کارزار شرکت کرده اند باید متذکر شد برای حفظ ارزشهای انقلاب اسلامی و رضایت مردم و خدا با برنامه مدون و عملیاتی و کارشناسی شده وارد عرصه انتخابات و جلب ارای مردم شوید و از هر گونه کارهای نمایشی ، تخیلی و استفاده ابزاری از فعالیت های صرفا تبلیغاتی دوری کنید و ضمنا در انظار عمومی بجای ارائه برنامه مشخص و عملیاتی که مستلزم سالها کار کارشناسی به همراه تیم قوی و علمی است برای سرپوش گذاشتن بر بی برنامگی و شعار محور ی بودن خود و اطرافیان در نقاب مردم داری فقط لبخند تحویل مردم ندهید پس باید تاکید نمود، لبخند زدن اکیدا ممنوع !؟.

سید علی فراز مدرس دانشگاه
انتهای پیام/د 
ارسال نظرات